کد خبر: ۱۳۷۴۵۵

محمدعلی لوح‌موسوی:

نوجوانان باید تفاوت خود با دیگران را بدانند

محمدعلی لوح‌موسوی در دورهمی بزرگ نوجوانان عنوان کرد: نوجوانان برای موفقیت در زندگی باید تاکید خود را بر تفاوت خود با دیگران بگذارند و بدانند در چه زمینه‌ای استعداد خاص و ویژه‌ای دارند. اگر فرد در زمینه‌ای اشتباه تلاش و پشتکار به خرج دهد، بعد از گذشت سال‌ها نمی‌تواند از خود و زندگی راضی باشد.

نبوغ استعدادی ژنتیکی است / نوجوانان باید تفاوت خود با دیگران را بدانند / استعداد ویژه خود را کشف کنید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدعلی لوح‌موسوی در دورهمی بزرگ نوجوانان با رویکرد استعدادیابی با عنوان «نوجوان نابغه من» که در فرهنگسرای اشراق برگزار شده بود بیان کرد: وقتی افراد استعداد خود را پیدا می‌کنند برای به هدف رسیدن پشتکار و توانایی خود را به‌کار می‌گیرند و در آن زمینه موفق می‌شوند. 
وی پیرامون معنی هوش توضیح داد: تا سال ۱۹۸۶ روانشناسان فکر می‌کردند هوش به معنای iQ است و بعدها مشخص شد که هوش ربطی به iQ ندارد و متاسفانه در مدارس ما هنوز هم تست iQ از بچه‌ها گرفته می‌شود. باید بدانیم IQ قسمتی از هوش است.

نویسنده کتاب عنوان کرد: نظریه هوش چندگانه گاردنر مشهورترین نظریه در دسته‌بندی انواع هوش می‌باشد. هاوارد گاردنر یک روان‌شناس آمریکایی است که در سال ۱۹۸۶  نام نظریه خود به نام هوش‌های چندگانه را ارائه داد. بر طبق نظریه گاردنر هوشمند بودن چیزی فراتر از داشتن مهارت زبانی یا مهارت حل مساله ریاضی است. گاردنر معتقد است ما انسان‌ها همگی از نظر هوش‌های چندگانه تفاوت داریم.

وی با تاکید بر اینکه نبوغ امری کاملا ژنتیکی است اظهار کرد: نوجوانان برای موفقیت در زندگی باید تاکید خود را بر تفاوت خود با دیگران بگذارند و بدانند در چه زمینه‌ای استعداد خاص و ویژه‌ای دارند. اگر فرد در زمینه‌ای اشتباه تلاش و پشتکار به خرج دهد، بعد از گذشت سال‌ها نمی‌تواند از خود و زندگی راضی باشد. هرچقدر استعداد فرد بیشتر رشد پیدا کند، سلامت روانی وی بیشتر می‌شود و اختلالات روانی در فرد کمتر می‌شود. هویت سالم هویتی است که از دیگر متمایز است و فرد استعداد خاص خود را پیدا و رشد داده است.

این روانشناس تاکید کرد: برخی افراد تا سنین بالا قادر به کشف استعداد خاص خود نیستند. اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر به کشف استعداد فرزندان خود در سنین پایین توجه بیشتری نشان دهند و متوجه این باشند که کودکانی که زودتر استعداد خود را کشف می‌کنند در آینده سلامت روانی بالاتری دارند. بخش بزرگی از سلامت روانی فرزندان منوط به کشف استعداد آنها است.

وی یادآور شد: نقش والدین در استعدادیابی کودکان و در نهایت موفقیت آنها غیرقابل انکار است. خانواده به عنوان اولین محیط رشد کودک و والدین به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین حامیان کودک، با اهمیت‌ترین نقش را در استعدادیابی کودکان دارند. پدر و مادر به جای عارضه‌یابی و‌ مشکلات رفتاری فرزندان خود باید استعداد آنها را کشف و به فرزند خود در این راه کمک کنند.

لوح‌موسوی اظهار کرد: طبق نظریه گاردنر، همه انسان‌ها مجموعه‌ای از هوش‌های چند گانه دارند که سطح هرکدام از انواع هوشها در افراد متفاوت است. شناخت انواع هوش و احترام به ویژگی‌های هر کدام، با پذیرش انواع روش‌های یادگیری و تفاوت‌های انسان‌ها رابطه‌ای مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه هوش یکی از مهمترین علل یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان است، گفت: با شناخت نوع هوش قالب هر کودک و نوجوان، می‌توان روش تربیتی و آموزش تحصیلی مناسب با توانایی‌شان را به کار برد. سبک‌های مختلف یادگیری فردی به تقویت انواع هوش‌های چندگانه کمک زیادی می‌کند. بنابراین اصلی‌ترین کاربرد این نظریه، شناخت استعدادها و توانایی‌های فردی و تلاش برای رشد و پرورش آنها است. گاردنر بر این عقیده است که هیچ‌کس بی‌استعداد یا بدون مهارت نیست بلکه هر شخص در یک یا چند هوش، سطح بالایی دارد.
این روانشناس ادامه داد: هوش‌های ۸گانه انسانی در دسته‌بندی زیر جای می‌گیرند: هوش جنبشی - حرکتی، هوش منطقی – ریاضی، هوش زبانی – کلامی، هوش دیداری – فضایی، هوش درون‌فردی، هوش بین‌فردی، هوش موسیقیایی و هوش طبیعت‌گرایی.  

نویسنده کتاب «اسم رمز علی بابا» گفت: در بخشی از کتاب «اسم رمز علی بابا» بخشی با عنوان ذهنیت خرچنگی را توضیح داده‌ام. ذهنیت خرچنگی یک طرز تفکر است که بهترین توصیف آن این عبارت است: «اگر من نمی‌توانم آن را داشته باشم، دیگران هم نباید بتوانند». این استعاره به الگوی رفتاری خرچنگ‌ها وقتی در یک سطل به دام افتاده‌اند، اشاره می‌کند. در حالی که هر یک از خرچنگ‌ها به راحتی می‌توانند فرار کنند، تلاش‌هایش توسط دیگران تضعیف خواهد شد و این امر موجب تضعیف جمعی گروه خواهد شد.

لوح‌موسوی تصریح کرد: این موضوع در رفتار انسان نیز دیده می‌شود به طوری که ادعا می‌شود که اعضای یک گروه به منظور کاهش اعتماد به نفس دیگر اعضای گروه که به موفقیت فراتر از دیگران رسیده‌اند، تلاش خواهند کرد. این امر ممکن است از روی حسادت، خشم، توطئه، یا رقابتی احساسی، برای متوقف ساختن پیشرفت دیگران باشد.

این روانشناس با بیان اینکه حالا شما نسبت به ذهنیت بازدارنده خرچنگی آگاهی دارید بیان کرد: با این حال،‌ یادتان باشد که شما هم عضوی از جامعه هستید و احتمال اینکه مشغول کارها و رفتار دیگران شوید زیاد است.

نویسنده کتاب «مدیریت نبوغ» تاکید کرد: کمی بیشتر وقت‌تان را صرف انجام کارهای خودتان بکنید. کمتر به کارهای دیگران و افکارشان اهمیت بدهید و روی خودتان متمرکز شوید. این کار بی‌نهایت سالم و درست است.

محمدعلی لوح‌موسوی خاطرنشان کرد: لزوما فرزندان راه والدین را نخواهند رفت و پدر و مادر موفق کسی است که در عین درک این موضوع، خواسته خود را به فرزند تحمیل نکند. مولانا می‌گوید: هرکسی را بهر کاری ساختند/مهر آن را در دلش انداختند. هر فردی ویژگی‌ها ‌و استعداد ذاتی خود را دارد. والدین به عنوان راهنما می‌توانند در کنار فرزند خود باشند و در راه کشف و پرورش استعداد آنها یاری‌دهنده و راهنما باشند.

گزارش خطا
ارسال نظر