جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
در سیزدهمین نشست «بچه‌های رستا» عنوان شد:

معیارهای شبکه‌های اجتماعی استاندارد نیست

سیزدهمین نشست گفتگو محور «بچه‌های رستا» با حضور نسترن جباری (کارشناس تربیتی) بــا موضوع تصویر ذهنی نوجوان از بدن خود در مدرسه راه دانش برگزار شد.
ظاهر خود را دوست داشته باشید/ معیارهای شبکه‌های اجتماعی استاندارد نیستبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ در این نشست کارشناس برنامه با طرح سوالات مختلفی همچون ویژگی منحصر به‌فرد هرکدام از شما چیست؟ اگر در جامعه از لحاظ ظاهری همه شبیه همدیگر باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ چه تصویری هرکدام از شما از زیبایی در ذهن دارید؟، دانش آموزان را به شرکت در بحث و گفتگوی چالشی وادار کرد.

ابتدای این نشست با طرح سوال اعلام ویژگی منحصر به فرد هر کدام از دانش آموزان آغاز شد و دانش‌آموزان در پاسخ کارشناس به ارائه ویژگی‌های منحصر به فرد خود و همکلاسی‌هایشان پرداختند.

در این نشست جباری (کارشناس تربیتی) اظهار داشت: رسانه‌های مجازی، تجربه‌های شخصی، هنجارهای اجتماعی، استانداردهای فرهنگی عواملی هستند که تصویر ذهنی ما را نسبت به بدنمان تحت تاثیر قرار می‌دهند. گاهی یک الگوی تعریف شده در فضاهای مجازی و رسانه‌ها باعث می‌شوند جامعه به سمت و سوی آن الگو برود و همین باعث می‌شود که ما از بدن خودمان و یا از ویژگی‌های مثبت و منحصر به‌فرد خود غافل شویم، برخی از ما یاد می‌گیریم هر روز در جلوی آینه فقط نقص‌های خود را ببینیم و به ویژگی‌های خودمان اهمیت ندهیم، برخی نیز معیارهای خودشان را از روی فیلم‌ها و هنرپیشه ها تعریف می‌کنند. در صورتیکه اگر فرد از معیارهای ساختگی جامعه صرف نظر کند می‌تواند روی ویژگی‌های خودش تمرکز کند و از ظاهر و بدن خود راضی باشد و به خودش احترام بگذارد.

در ادامه بحث نسترن جباری از دانش‌آموزان پرسید: آیا اگر در جامعه همه شبیه همه باشند زیباست ؟ تصویر ذهنی شما از بدنتان تحت تاثیر چه عواملی می تواند باشد؟

دانش آموزان در ادامه گفتند: معیارهای جامعه مدام در حال تغییر است و هر بار در فضاهای مجازی موضوعی الگو و یا مد می شود، به نظر من فضای مجازی فرهنگ سازی یک مد را رواج می‌دهند و این باعث می‌شود همه به همان سمت کشیده شوند. باید ظاهر خود را دوست داشته باشیم، من دوست دارم خودم انتخاب کنم که چگونه زندگی کنم و نمی خواهم مثل خانواده ام زندگی کنم، بعضی از والدین نمی دانند که ما معنی خطر را می دانیم و همیشه این نکته را گوشزد می کنند در صورتی که ما خودمان می دانیم خطر چیست.

کارشناس برنامه در ادامه اضافه کرد: یک ارزش همیشه ارزشمند و ضد ارزش هم همیشه ضد ارزش است و این هیچ‌وقت در هیچ دوره‌ای تغییر نمی‌کند. راستگویی همیشه کار ارزشمندی است ولی دروغ همیشه ضد ارزش است. برای همین ما باید ارزش های خانوادگی خودمان را حفظ کنیم و نباید یک شکاف عمیق بین فرزندان و والدین ایجاد شود.

وی در ادامه گفت: ما باید بدانیم که معیارهای شبکه‌های اجتماعی یک معیار استاندارد نیست و مدام در حال تغییر است. ما نباید هرگز خودمان را با دیگران مقایسه کنیم و تحت تاثیر و فشار همسالان خود قرار بگیریم و نباید نسبت به بدن خودمان بدبین باشیم. زیبایی فقط در ظاهر نیست ما هم باید از انتقاد درباره بدن یکدیگر دست برداریم و نقص‌های همدیگر رو به رخ نکشیم و خود را در آینه همچون یک گل زیبا ببینیم.

در پایان سیزدهمین نشست «بچه‌های رستا» دو انیمیشن با موضوع تصویر ذهنی از بدن خود برای دانش‌آموزان پخش شد.

نظر شما