شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۴۰۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
در بیست و دومین نشست بچه‌های رستا در فرهنگسرای عطار نیشابوری عنوان شد؛

ایمان و توکل به خدا، زمینه ساز امیدواری نوجوانان

فرهنگسرای عطار نیشابوری ویژه برنامه «موتور امیدت رو روشن نگه دار» را روز یکشنبه ۱۴ مردادماه ساعت پانزده با حضور نوجوانان فعال و کتابخوان برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای عطار نیشابوری ویژه برنامه «موتور امیدت رو روشن نگه دار» را روز یکشنبه ۱۴ مردادماه ساعت پانزده با حضور تعدادی از اعضای نوجوان فعال منطقه در کتابخانه هفت چنار و سرکار خانم ‌‌خسروپور تسهیلگر نوجوان برگزار کرد.

لیلا خسرو پور در ابتدای برنامه معنای امید را برای نوجوانان شرح داده و گفت: «من همیشه آدم امیدواری هستم.» «انسان باید در زندگی امید داشته باشد.» «من مسئولیت خودم را امید بخشیدن به دیگران می‌دانم.» «کسی که امید دارد، در سخت‌ترین شرایط هم ادامه می‌دهد.» و ... اینها همه جملاتی هستند که در طول روز یا هفته با آن برخورد می‌کنیم که مفهوم کلمه امید را به دنبال دارند.

وی گفت: در روانشناسی بحثی به نام روانشناسی امیدگرا وجود دارد. این شاخه از روانشناسی را، روانشناسان نه فقط برای التیام دردها و بهبود بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها، بلکه برای ارتقاء کیفیت زندگی همه انسان‌ها به کار می‌گیرند زیرا امید به تنهایی می‌تواند نجات بخش هرانسانی در شرایط سخت باشد.

خسروپور به تاثیر امید در زندگی نوجوانان اشاره کرد و گفت: امید بخشی بر فعالیت‌ها و روابط اجتماعی نوجوانان تأثیر فراوان دارد و مشوق نوجوانان و جوانان به کسب علم و دانش و تلاش و فعالیت در جامعه خواهد بود. نوجوانان در واقع آینده ساز جامعه هستند و موتورمحرک کارها خواهند بود لذا از هم اکنون باید به این مهم توجه کرده و امید و ایمان را درسرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

خسروپور به تلاش دشمنان برای ناامیدکردن نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: نباید تحت تاثیر بعضی صحبت ها یا نظراتی که در مورد ما، خانواده، جامعه، شهر و کشورمان که پیش می آید قرار گرفته و ناامید شویم و خود را ببازیم. ایمان و امید مهم ترین ابزار برای موفقیت و شادی است.

وی افزود: امید و امیدواری همیشه به معنای لبخند و به دنبال آن شاد بودن نیست، نوع دید کلی ما به زندگی و گرایش فکری ما، میزان امید به آینده‌ی ما را مشخص می‌کند. امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است واین مفهوم لزوماً به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به ‌احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است.

کارشناس برنامه در مورد تفاوت امید و آرزوگفت: افراد امیدوار همواره حس لذت درونی دارند. یعنی در طی فعالیت‌های روزانه خود حس خوب شادی و لذت همراه آن‌ها بوده و موجب رضایت درونی آن‌هاست. به این معنا که در مقابله با شرایط جدید به‌راحتی قابلیت تغییر و سازگاری دارند و هیچ حادثه‌ای توازن روحی آن‌ها را بر هم نمی‌زند. در کل امید، منطق و تلاش را با خود دارد ولی آرزو ، بیشتر به خیال و رویا گره خورده است.

خسروپور در پایان به نکات کلیدی برای افزایش ایمان اشاره کرد و گفت: ما باید هدف هایمان را بر مبنای زندگی خودمان طراحی کنیم. همچنین به همراه توکل به خداوند تلاش و کوشش داشته‌باشیم، توکل به خدا وکمک خواستن از ائمه اطهار موجب دلگرمی و روشن شدن نور امید در دل ها می شود.

نوجوان باید نقاط قوت وضعف خود را بشناسند، به خودشان اعتماد داشته‌ باشند، برای خود هدف های کوچک تصور کرده و گام به گام به سوی اهداف بزرگتر حرکت کنند و در نهایت محدویت ها و موانع را با درایت و تدبیر کنار بگذارند.

در پایان این برنامه نظرات نوجوانان در خصوص این کتاب به نقد و بررسی گذاشته شد و نوجوانان به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداختند.

فرهنگسرای عطار نیشابوری در میدان بریانک، خیابان شهید دعوتی، خیابان محمد امیرقلی واقع شده و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 55716776 تماس بگیرند.

نظر شما