شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۴۰۸۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
در بیست‌وچهارمین نسشت «بچه‌های رستا» در فرهنگسرای معرفت مطرح شد؛

صداقت معیار مهمی در بسیاری از درخواست ها برای «نه گفتن»

بیست‌وچهارمین جلسه از سلسله نشست‌ گفت‌وگو محور ویژه نوجوانان با عنوان «بچه‌های رستا» با محوریت: «تبعات نه گفتن‌ها و نه نگفتن‌های دوره نوجوانی» در فرهنگسرای معرفت برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در بیست و چهارمین نشست بچه‌های «رستا» که با موضوع «مُحکــــم بِگـــــو نــَـــــــه!» در تاریخ ۲۷ مردادماه ساعت ۱۷ با حضوز جمعی از نوجوانان و الهام نعمتی (کنشگر فعال در حوزه نوجوان) در فرهنگسرای معرفت برگزار شد ، شرکت کنندگان در مورد موضوع مطرحه به بحث و گفتگو پرداختند.

در ابتدای این برنامه تسهیلگر برنامه ضمن بازگویی موضوع برنامه به نوجوانان در مورد مهارت‌های «نه گفتن» توضیحاتی را ایراد نمود و افزود: داشتن مهارت «نه گفتن» نقش پر اهمیتی در موفقیت‌ها و شکست‌هایی برای نوجوانان ایفا می‌کنند. از این رو با یادگیری این مهارت می‌توانیم با مواجهه با شرایط مختلف به در خواست افراد نه بگوییم.

نعمتی در مواجه با چه در خواست‌هایی باید نه گفت، اظهار کرد: ضروری است به هر درخواستی که باعث آسیب رساندن به شما می‌شود و احساس ناخوشایندی از آن دارید، نه بگویید مانند: درخواست‌هایی که خود باعث درخواست‌های نابجای بیشتر می‌شود، در خواست‌هایی که با تایید آن برای خود و خانواده مسئولیت به وجود می‌آورد ، در خواست‌هایی که به هر نحوی، امکان سوءاستفاده افراد از شما را فراهم می‌کند و باعث کشیده شده به انحراف می‌شود.

وی در ادامه در مورد اینکه بدانیم چگونه درخواست‌های دیگران را رد کنیم با ذکر مثالی گفت: یکی از دوستانتان از شما وسیله‌ای شخصی در خواست می‌کند ، وقتی که به او نه گفتید دلیلش را ذکر کنید « متاسفانه هم اکنون امکانش مهیا نیست چون خودم نیاز دارم» پس در این مرحله بهتر است از دورغ گفتن مثلا آن وسیله خراب هست بپرهیزیم چون با این کار نمی‌توانید مهارت نه گفتن خودتان را تقویت کرد.

سپس نعمتی در مورد ناتوانی در نه گفتن را شرح داد و اظهار کرد: اگر شما نوجوان نتوانید به درخواست‌های نادرست و نابجای دیگران یا درخواست‌هایی که نمی‌تواند برآورده کرد، نه بگوید، قطعا در آینده و کار و زندگی خود دچار معضلات و مشکلاتی می‌شود که سبب کاهش عزت نفستان خواهد شد.

وی همچنین به پروسه‌ای نه گفتن اشاره کرد و یاد آور شد: اگر این پروسه را به درستی طی کنید با تکرار و تمرین در طول زمان به مهارت نه گفتن خواهید رسید.

در ادامه نوجوان شرکت کننده عدم توانایی در نه گفتن را بیان کرد و گفت: یکی از دلیل «نه گفتن» این است که می خواهم با دیگران سازگار باشم  و دوست دارم مورد تایید دیگران قرار بگیرم و احساس میکنم که با نه گفتن من طرف مقابل از من آزرده خاطر می شود و کدورتی رخ می‌دهد.

دیگر نوجوانان حاضر در برنامه ادامه داد: دلایل پذیرفتن بدون چون و چرا به هر درخواستی این است که من با توجه به روحیه عاطفی قصد دارم به دیگران کمک کنم ، دوست دارم مهربان باشم و از کمک کردن به دیگران لذت می‌برم.

 سپس کارشناس برنامه گفت: باید بدانیم همان طور که صداقت معیار مهمی در بسیاری از انتخاب های ماست،  «نه گفتن» محترمانه هم می تواند بخشی از این صداقت باشد.

 این برنامه حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت و نوجوانان با در خواست‌هایی که از یکدیگر داشتن به تمرین نه گفتن و دلایل آن پرداختند.
نظر شما