جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۴۲۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
در سی و یکمین نشست بچه های رستا مطرح شد:

خانواده با آگاهی می تواند به نوجوانان خود مسوولیت بدهد

سی و یکمین نشست گفتگو محور «بچه‌های رستا» با محوریت مهارت خود مدیریتی در نوجوانان و موضوع "روی ما حساب کنید" با حضور شبنم میرجلالی (کارشناس ارشد روانشناسی) روز سه شنبه 17 مهرماه در فرهنگ سرای خانواده برگزار شد.

خانواده با آگاهی می تواند به نوجوانان خود مسوولیت بدهدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در ابتدای برنامه میرجلالی از نوجوانان پرسید مشارکت نوجوانان در تصمیم گیری های خانوادگی چقدر است؟ شما چقدر در تصمیم گیری ها مشارکت دارید؟ هر کدام از نوجوانان به این سوالات پاسخ هایی چون: "من خیلی در تصمیم گیری های در خانواده نقش دارم و معمولا پدر و مادرم همیشه از من نظر می خواهند، اینکه بچه چندم خانواده باشی در تصمیم گیری ها مهم و تاثیرگذار است معمولا در خانواده ما بچه اول نقش مهم تری در تصمیم گیری و مسئولیت پذیری دارد، به نظر من به پدر و مادر خانواده بستگی دارد، حتما نباید بچه اول باشی، گاهی پدر و مادر به بچه آخری مسئولیت بیشتری می دهند و از نظرات در تصمیم گیری ها استفاده می کنند، در خانواده من هم معمولا اگر مسئله ای پیش بیاد و یا قرار باشد مسئولیتی به ما بدهند از من و برادرم نظرخواهی می کنند" را مطرح کردند. 

میرجلالی در ادامه گفت: بچه ها گاهی والدین به خاطر عدم اطلاع و آگاهی نمی دانند که چقدر باید آزادی به نوجوان خود بدهند، گاهی والدین می خواهند به همان طریق که خودشان پرورش یافته اند فرزندان خود را تربیت کنند غافل از اینکه الان شرایط خیلی تغییر کرده است والدین دوست دارند که فرزندان نوجوان خود را از خطرها و ناراحتی مصون نگه دارند برای همین به نوجوان خود مسئولیتی نمی دهند و گاهی روی نوجوان خود در حل مشکلات حساب نمی کنند تا آن ها را درگیر نکنند بنابراین خانواده با آگاهی می تواند به نوجوانان خود مسوولیت بدهد. 

وی در ادامه از نوجوانان پرسید: چه عاملی را در خودتان دیدید که در خانواده برای حل مسئله یا مشکلی از شما نظر می خواهند؟ نوجوانان پاسخ هایی چون: "من توانایی حل مسئله ام بالاست و در خودم این توانایی رو می بینم، من چون حس ریسک پذیری بالایی دارم و همیشه برای حل مسئله پیش قدم می شوم، به نظر من آدم می تواند از پدر و مادرش اعتماد به نفس بگیرد، پدر و مادر نقش مهمی در این زمینه دارند، وقتی برای حل مسئله یا مشکلی از من مشورت بگیرند من حس اعتماد به نفس ام بالا می رود و خود ر امهم می دانم، به نظر من در یک خانواده بچه ها با هم از لحاظ رفتاری و فکری متفاوت هستند برای همین پدر ومادر باید بچه ها را به یک اندازه در مسئولیت و تصمیم گیری مشارکت بدهند، نظر من هم این است اگر یک بار در پذیرش یک مسئولیت اشتباهی کردیم پدر و مادر باز هم مسئولیت بدهند و از نوجوانشان ناامید نشوند، پدر و مادر نباید نوجوان را سرکوب کنند در مسئولیت پذیری و تصمیم گیری ها چون ممکن است آن نوجوان دیگر در هیچ مسئله ای مشارکت نکند." 

شبنم میرجلالی در ادامه سوال دیگری از نوجوانان پرسید: حالا این سوال پیش می آید که چرا اصلا باید از نوجوانان مشارکت گرفت؟ نوجوانان پاسخ هایی چون:"برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان، وقتی قدرت تصمیم گیری داشته باشیم می توانیم اشتباهات مان را هم کنترل کنیم، مشارکت در تصمیم گیری به نوجوان حس مهم بودن را می دهد و احترام به آن گذاشته می شود."

در پایان کارشناس برنامه از نوجوانان پرسید: راهکاری دارید برای والدین که به آن ها اطمینان بدهد که می تواند روی نوجوان حساب کند؟ نوجوانان پاسخ هایی چون: "نوجوان باید خودش را به نحوی به خانواده ثابت کند، نوجوان باید تشویق شود به مشارکت و مسئولیت پذیری، نوجوان باید بتواند در ابتدا مسئولیت فردی خودش را بپذیرد و بعد در مشارکت جمعی شرکت کند، نوجوان امروزی باید اساس و اصول مذاکره را یاد بگیرد."
سی و یکمین نشست گفت و گو محور "بچه های رستا" با پرسش پاسخ نوجوانان از کارشناس برنامه به پایان رسید. 

نظر شما