ضوابط اجراي قانون خدمت نيمهوقت بانوان بيمهشده تأميناجتماعي اعلام شد
نحوه اجراي قانون مربوط به خدمت نيمهوقت بانوان در سازمان تأميناجتماعي و اصلاح مواد (1) و (7) قانون مذکور اعلام شد.

به گزارش شهر، در اين قانون سنوات خدمت نيمهوقت بانوان جهت احراز شرايط بازنشستگي به طور کامل محسوب ميشود، اما در برقراري مستمري بازنشستگي و دريافت رتبه، نصف مدت خدمت تماموقت محاسبه خواهد شد. همچنين کسور بازنشستگي و حقبيمه مربوط به سهم کارمندان مزبور به نسبت حقوق و مزايايي که براساس اين قانون به آنان تعلق ميگيرد، کسر و به صندوق تأميناجتماعي واريز ميشود.
سنوات خدمت نيمهوقت بانوان به شرط پرداخت کسور بازنشستگي و حقبيمه به نسبت تمام حقوق رتبه و يا حقوق ثابت و فوقالعاده شغل تا 3 سال از لحاظ مستمري بازنشستگي در حکم خدمت تمام وقت محسوب ميشود. بديهي است ارائه درخواست کتبي در اين زمينه از سوي بانوان واجد شرايط به واحدهاي اداري و مالي ذيربط الزامي خواهد بود.
همچنين درمورد بانوان کارمندي که فرزند معلول دارند با تشخيص سازمان بهزيستي کشور، رعايت شرط رسمي و ثابت بودن، الزامي نبوده و نحوه پرداخت حقبيمه اين همکاران تا مدت 3 سال همانند بانوان رسمي و ثابت است. (موضوع سقف 3 سال جهت آنان لازم الرعايه نميباشد).
بانوان همکار قرارداد بند (ب) ماده 2 آييننامه استخدامي سازمان تأميناجتماعي مصوب 28/12/86 نيز به شرط پرداخت حقبيمه سهم خود و کارفرما ميتوانند از اين قانون استفاده کنند. همچنين بانوان همکار قراردادي مشمول ماده 20 آييننامه استخدامي اين سازمان هم که به صورت تمام وقت اشتغال به کار دارند، درصورت نياز سازمان تأميناجتماعي به خدمات آنها و احراز شرايط لازم توسط ادارهکل امور اداري و موافقت بالاترين مقام مربوطه به شرط پرداخت حقبيمه سهم خود و کارفرما ميتوانند از اين قانون استفاده کنند.
حداقل مدت زمان استفاده از خدمت نيمهوقت، يکسال است و در طول اين مدت امکان تقليل و تبديل آن به خدمت تمام وقت وجود ندارد. همچنين به همکاراني که از خدمت نيمهوقت استفاده ميکنند، نصف حقوق رتبه يا حقوق ثابت و فوقالعاده شغل و يا مزاياي مستمر تعلق ميگيرد، اما فوقالعادههاي محل خدمت، بدي آب و هوا و محروميت از تسهيلات زندگي به طور کامل پرداخت ميشود.
همچنين باتوجه به مفاد بند «ث» ماده 43 آييننامه استخدامي سازمان تأميناجتماعي و ماده 15 قانون نحوه اجراي خدمت نيمهوقت بانوان، پرداخت فوقالعاده مأموريت روزانه و اضافهکار به همکاران مشمول قانون مزبور ممنوع ميباشد.
درخصوص بانوان همکاري که پرکيس دريافت ميکنند، درصورت استفاده از خدمت نيمهوقت از پنجاه درصد پرکيس برخوردار ميشوند، ضمن اينکه به اين عده از همکاران تحت هيچ عنوان اضافهکاري پرداخت نميشود.
مطابق مواد 8 و 9 قانون مذکور، مدت استفاده از مرخصيهاي استحقاقي، استعلاجي و زايمان براي همکاران مشمول اين قانون، همانند کارکنان تمام وقت بوده و در اين مدت از لحاظ حقوق و مزايا تابع مقررات مربوط به خدمت نيمهوقت خواهند بود. مضافاً اينکه امتياز سنوات و تجربه اين همکاران به تناسب ايام اشتغال محاسبه ميشود.
مطابق تبصره الحاقي به ماده واحده اين قانون مصوب 19/1/76 سازمان تأميناجتماعي مجاز است درصورت تقاضاي بانوان همکار و موافقت بالاترين مقام مسئول به جاي خدمت نيمهوقت، ساعات خدمت همکاران متقاضي را به سهچهارم ساعات کار مقرر تقليل دهد.