در سومين نشست باشگاه كتاب فرهنگ سراي انقلاب اسلامي عنوان شد
« عشق موتورها» زنجيزه اصلي «فصل جواني»
سومين نشست باشگاه كتاب فرهنگ سراي انقلاب اسلامي ضمن خوانش بخش هايي از رمان «فصل جواني»، به نقد و بررسي اين اثر پرداخت.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي فرهنگ سرای انقلاب اسلامی، اين نشست درحالي كار خود را آغاز كرد كه مخاطبان با موتور هوندا تریل 150 قرمز رنگی جلوي سن مواجه شدند. بخش آغازين اين برنامه خوانش بخش هايي از رمان «فصل جوانی» از زبان سه تن از شخصیت های کتاب یعنی امیر،دايي ابوالفضل و مامان با همنوازي سه تار بود.
در بخش بعدي، قاسمعلي فراست به بيان دلايل نگارش اين كتاب پرداخت. در ادامه اين نشست حسين فتاحي و داوود اميريان، از نويسندگان و فعالان حوزه ادبيات داستاني به نقد و بررسي اين اثر پرداختند.
همراهي عشق موتورها با دكتر چمران؛ حلقه هاي اصلي نگارش
نویسنده رمان «فصل جواني»، پيش از طرح بحث از فضاسازي متفاوت فضاي نشست و بخش خوانش تقدير و تشكر كرد و اين نشست را متمايز از ساير برنامه هايي از اين دست، دانست.
وي در پاسخ به پرسش حميدباباوند، كارشناس مجري نشست، درباره انگيزه هاي خود در نگارش اين رمان گفت: یکی از دوستان من از خاطره هایی که با دکتر چمران داشت برایم گفت و از نوع نگاهی که چمران به قشر پایین شهر و به اصطلاح لات داشت و نخستین جرقه های نوشتن این کتاب از شنیدن همین خاطره ها آغاز شد.
وی ادامه داد: چندین سال پیش از محمود دولت آبادی شنیدم که می گفت گاهی ممکن است چیزی را بخوانی یا بشنوی که چندین سال بعد به دردت بخورد. من 20 سال پیش در خرمشهر با کسانی مواجه شدم که واقعا به موتور عشق میورزیدند از طرفی مطلع شدم آقای مصطفی چمران به دنبال نیروهای موتورسوار حرفهای است؛ همه این عوامل مانند حلقههای منسجم زمینه تالیف این رمان را برای من فراهم کردند.
فراست در پاسخ به اين پرسشي مبني بر سرعت عبور از وقايع و اتفاقات مهم در داستان گفت: این یک کتاب برای نوجوانان و جوانان است. ما باید توجه کنیم که این نوجوانان از کتاب های قطور گریزانند. به همین دلیل من ترجیح دادم که کتاب خیلی طولانی نباشد به همین دلیل در بیان داستان خیلی وارد جزئیات نشدم.
اين كتاب مخاطبان جوان را با خود همراه مي كند
حسین فتاحی در این مراسم اظهار کرد: رمان «فصل جوانی» میخواهد بگوید که انسانهای درستی در فضای جبهه و جنگ حضور داشتند و وقتی نوجوانی مانند امیر (شخصیت اصلی رمان) که عشق موتور دارد به این فضا قدم میگذارد در نهایت جوانی پخته و کارآمد به بار میآید.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد: نویسنده رمان «فصل جوانی» میکوشد بیان کند که تجربه زندگی این نوجوان در جبهه، میتواند اصول و درسی باشد برای تمام دوران زندگی وی.
فتاحی عنوان کرد: مخاطبان وقتی این رمان را مطالعه میکنند با شخصیتهای داستان هم نوا و هم حس میشوند و خودجوش از ماجراهای داستان متاثر میشوند.
وی افزود: نویسنده در این رمان از نثری استفاده کرده است که فضای جوانی را به خوبی برای مخاطبان بیان میکند. کلمات این رمان، آهنگ جوانانهای دارند و زاویه دید اولشخص و روایتهای آن در هر فصل، متناسب با شخصیتهای داستان تغییر میکنند.
فتاحی توضیح داد: داستان «فصل جوانی» از سه بخش «رسیدن امیر به موتور»، «مساله اسارت و آزادی امیر» و «زخمی شدن و دسترسی نداشتن به دارو» تشکیل شده است؛ این سه قسمتی بودن داستان، قرار گرفتن این اثر در میان آثار کلاسیک را کمی دچار تردید میکند.
نویسنده در این رمان از نثری استفاده کرده است که فضای جوانی را به خوبی برای مخاطبان بیان میکند . کلمات این رمان، آهنگ جوانانهای دارند و زاویه دید اولشخص و روایتهای آن در هر فصل، متناسب با شخصیتهای داستان تغییر میکنند.
موتور سوارها جذاب ترين بخش داستانند
داوود امیریان دیگر منتقد اين نشست ضمن وارد دانستن برخی از ایرادها به نوشتار فراست تصریح کرد: نام این کتاب چندان به دل نمی نشیند و ای کاش نام دیگری برای این کتاب انتخاب می شد تا از این فضای کلیشه ای دور شود. «فصل جوانی» بیشتر به نام سریال های کلیشهای این روزهای تلویزیون نزدیک است تا یک اثر جدی.
امیریان در ادامه خاطر نشان كرد: در مقاطعی از داستان، ماجرا از موتورسوارها دور می شود درحالی که موتورسوارها جذابترین بخش داستان هستند و من در جایگاه یک خواننده دوست داشتم که روایت کتاب در همان فضا باقی بماند.
وی ادامه داد: در برخی از جاهای داستان اطلاعات لازم درباره برخی از مسائل در اختیار خواننده قرار نمی گیرد مثلا هنگامی که امیر از سوی کومولهها اسیر می شود، هیچ اطلاعاتی درباره این گروهک در اختیار مخاطبان جوان قرار نمی گیرد تا با ماهیت این گروهک تروریستی آشنا شوند.
سمفوني جواني به جاي فصل جواني
در ادامه همین بحث فراست درباره نام این اثر گفت: نام این کتاب در ابتدا «سمفونی جوانی» انتخاب شده بود که بعدها به «فصل جوانی» تغییر کرد.
وی ادامه داد: من در زبان نگارش این کتاب تلاش کردم تا زبانی که به کار می برم با زبان مردمان دهه 60 همخوانی داشته باشد اما در عین حال هرگز از نزدیکی این زبان به زبان امروزی غافل نشده ام تا مبادا جوانان و نوجوانانی که این کتاب را می خوانند با آن احساس بیگانگی کنند.
در بخش های دیگری از این نشست امیریان ضمن تقدير از ديالوگ هاي به كار رفته در كتاب عنوان كرد: داستان این کتاب سه مسئله دارد؛ نخست موتور، دوم اسارت و در نهایت گیر افتادن و زخمی شدن یکی از همراهان و تلاش برای رهایی.
وی خوب بودن دیالوگ های این کتاب را به تئاتری بودن آقای فراست مرتبط دانست و اظهار کرد: دیالوگ های این کتاب خیلی خوب و به جا استفاده شده اند و دلیل این امر هم تئاتری بودن آقای فراست است.
قاسمعلي فراست در خاتمه اين نشست ضمن تقدير از فرهنگ سراي انقلاب اسلامي در برگزاري اين نشست از آمادگي خود براي حضور و همكاري در برگزاري نشست هاي مشابه اين فرهنگ سرا براي اشاعه فرهنگ كتابخواني و نقد كتاب خبر داد.
در پایان مراسم ميهمانان سومين باشگاه كتاب فرهنگ سراي انقلاب اسلامي قاب يادبود اين نشست را امضاء كردند و همراه با مخاطبان عكس يادگاري گرفتند.
در پايان، باشگاه كتاب فرهنگ سراي انقلاب اسلامي از نويسنده اين رمان و منتقدان نشست تقدير كرد.
سومين نشست «باشگاه كتاب» فرهنگ سراي انقلاب اسلامي سه شنبه هفتم آبان در سالن سپيده اين فرهنگ سرا با همكاري بنياد ادبيات داستاني و انتشارات عصر داستان برگزار شد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر