به گزارش شهر رحمت الله حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره برنامه های شورای شهر چهارم در برابر زلزله گفت: برای زلزله قطعا باید در سه مقطع قبل، حین و بعد از حادثه برنامه ریزی شود و در هر سه مقطع، محور اصلی و مهم، آموزش است. این آموزش ها تا کنون چندان پررنگ نبوده و بنابراین باید جدی تر برگزار شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، شهرداری به عنوان مرجعی که ساخت و سازهای شهری را کنترل می کند، باید به مقاوم سازی اماکنی که تهدید جدی در آنها وجود دارد، مثل مدارس یا بیمارستان ها نظارت و کمک رسانی کند. بیمارستان ها مراکزی هستند که مقاوم سازی آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود و در مواردی که مشکل غیر مقاوم بودن بیمارستان را داریم، باید جایگزین سازی صورت بگیرد. زیرا مقاوم سازی بیمارستان مانند تعمیر موتور هواپیما در حین پرواز است. اگر در حالی که بیمار در حال درمان است، بخواهیم یک بخش یا طبقه ای را آزاد کنیم و عملیات مقاوم سازی را انجام دهیم، این کار مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتری است و علاوه بر این، این نوع مقاوم سازی بر اساس استانداردهای روز نخواهد بود.
حافظی افزود: بنابراین در مورد بیمارستان های فرسوده شهر تهران، پیشنهاد شخص من و دستور کار کمیسیون سلامت این است که با کمک شهرداری و بخش خصوصی، در حیاط بیمارستان ها که در حال حاضر در حال خدمت رسانی به مردم است، بیمارستان جدید الاحداث استانداردی را بنا کنیم و بیماران را به آن منتقل کنیم و فضای قبلی تخریب و به فضای سبز تبدیل شود.
وی اضافه کرد: فکر می کنم بتوانیم این طرح را ظرف چند ماه آینده کلید بزنیم و کارهای مربوط به آن را شروع کنیم. من هم قبل از ورود به شورای شهر مذاکراتی را با گروه های مختلف داشته ام و این آمادگی دست کم برای پنج بیمارستان در پنج نقطه تهران وجود دارد که بیمارستان مقاومی را در حاشیه بیمارستان های فعلی برنامه ریزی کنیم و انشاءالله حداکثر ظرف دو تا سه سال بتوانیم اینها را به بهره برداری برسانیم.
رئیس کمیسیون سلامت شورا همچنین گفت: علاوه بر این، شهرداری باید در تدوین استانداردهای ساخت و ساز بسیار جدی باشد و در مواردی که تخلف صورت می گیرد، نباید با جریمه کردن اغماض کند. چون اتفاقی که در حال حاضر می افتد، این است که با دریافت جریمه از تخلفات چشم پوشی می شود که این می تواند تهدید کننده باشد. باید در مواردی که تخلف صورت می گیرد، دستور تخریب صادر شود و وقتی چند مرتبه این کار انجام شود، کسانی که در نوبت ساخت و ساز یا مشغول به این کار هستند، در می یابند که شهرداری شوخی ندارد و مسئله جان مردم مطرح است و باید بر اساس استانداردها کار خود را دنبال کنند. از این منظر، شهرداری نقش بسیار مهمی دارد که می تواند نظارت خود را بر ساخت و سازها و ایمن سازی در برابر زلزله اعمال کند.
حافظی در ادامه گفت: تهدید دیگری که وجود دارد و متاسفانه شاید نتوان در کوتاه مدت برای رفع آن برنامه ریزی کرد، لوله کشی شبکه گاز است. شبکه گاز یک شبکه بسیار تنیده در هم است که به تمام نقاط شهر صورت گرفته و کوچکترین حرکت و زلزله می تواند آن را دچار آسیب کند و انفجار و آتش سوزی های بعد از زلزله تهدید بسیار جدی است. در حال حاضر استانداردها در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دیگر اجازه نمی دهد که به این صورت گازرسانی انجام شود.
وی افزود: تهدید دیگر هم این است که گازهای شیمیایی ناشی از مصرف گاز، تولید آلودگی هوا می کنند. بنابراین ما باید در برنامه های میان مدت و بلند مدت به سمت استفاده از منابع انرژی جایگزین برای گاز حرکت کنیم. این منبع جایگزین می تواند برق یا انرژی خورشیدی و ... باشد. به جای اینکه این همه هزینه برای شبکه گازرسانی صرف کنیم، می توانیم برای استفاده از شبکه برق به مردم یارانه بدهیم و مردم را به مصرف برق به جای سوخت فسیلی ترغیب کنیم. همچنین می توانیم به صورت منطقه ای به مردم برای تهیه سیستم های تولید انرژی خورشیدی برای منازلشان سوبسید بدهیم. این مواردی است که بعد از رفع معضل آلودگی تهدید کننده هوا در دستور کار کمیسیون سلامت قرار خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون سلامت شورا درباره اقدامات این کمیسیون درباره آلودگی هوا نیز گفت: اولین اولویت کمیسیون سلامت، آلودگی هوا است، چون ما این تهدید را بسیار جدی می دانیم و تا 5- 4 ماه آینده هم با این مشکل مواجه هستیم. بنابراین تمام وقت و انرژی خود را معطوف به کنترل این معضل و به حداقل رساندن آلودگی از طریق تعامل با سازمان ها و دستگاه های ذیربط خواهیم کرد. بعد از آن مسائل بسیار متعددی از آلودگی آب و مواد غذایی گرفته تا معضل زلزله را در دستور کار داریم.
وی افزود: ما جلسه ای با دستگاه های مختلف مرتبط با آب، غذا و هوا داریم و کمیته سلامت نشستی را برگزار می کند تا گروه های کارشناسی را تعریف و آنها را موظف به آغاز مطالعات روی حوزه های گوناگون نماییم.