در نشست بررسی شکوفایی نقاشی پس از انقلاب مطرح شد
لزوم چهارچوب هنر نقاشی انقلاب اسلامی تببین آن است
حبیبالله صادقی در نشست بررسی ریشه های شکوفایی هنر نقاشی پس از انقلاب اسلامی که 20 اردیبهشتماه برگزار شد، با اشاره به نبود آموزشهای لازم در دانشکده پردیس هنرهای زیبا در پیش از انقلاب یادآور شد: معلمهایی داشتیم که در دانشکده پردیس هنرهای زیبا فقط کاموا میبافتند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 21، نشست ریشه در عشق با نگاهی دوباره به نسل نقاشان انقلابی ایران که با آثار خود سعی در جریان سازی هنری انقلاب اسلامی را داشتهاند و با به تصویر کشیدن واقعیات انقلاب و جامعه خوانشی نو به قشر عام انقلاب که پیکره اصلی انقلاب اسلامی ایران را تشکیل دادهاند برگزار شد.
در اﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﺒﯿﺐ ﷲ ﺻﺎدﻗﯽ و ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺣﯿﺪری ﻣﺪرس و ﻋﻀﻮ ھﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮑﺪهھﺎی ھﻨﺮ ﺷﺎھﺪ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس ﺑﻪ اراﺋﻪ ﺳﺨﻨﺮاﻧﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ و رﺿﺎ ﺟﻼﻟﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺠﺮی و ﮐﺎرﺷﻨﺎس در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﻀﻮر داﺷﺖ.
ﺣﺒﯿﺐ ﷲ ﺻﺎدﻗﯽ و ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺣﯿﺪری از نقاشان برتر حوزه انقلاب و همچنین از مدرسان جریان ساز هنری ایران در دانشگاه های هنری بودهاند. با نگاهی دوباره به آثار ایشان میتوان سیر تکاملی هنر انقلاب اسلامی ایران را از بدو جریان تا بلوغ و شکوفایی مورد بررسی و تحقیق پیرامون ریشههای جامعه شناختی، اعتقادی، مذهبی و... قرار داد.
در ابتدا ﺻﺎدق ﮐﺮﻣﯿﺎن ﻣﺪﯾﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ 21 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻗﺮار ﺑﻮده 20 ﻓﺮوردﯾﻦ ﻣﺎه در روز ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮﮔﺰار ﺷﻮد ﻋﻨﻮان ﮐﺮد: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﯾﻨﮑﻪ در ﻣﺎه ﻓﺮوردﯾﻦ ﻧﻮﻋﯽ رﺧﻮت در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم وﺟﻮد دارد ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ را ﺑﻪ اردﯾﺒﮫﺸﺖ ﻣﺎه ﻣﻮﮐﻮل ﮐﻨﯿﻢ ﭼﻮن در واﻗﻊ ھﺮ روز ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ روز ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب ﻟﻘﺐ ﮔﯿﺮد و امیدواریم برنامه ای ارزشمند با حضور اساتید عزیزی که بی گمان از بهترینهای هنر انقلاب به شمار میروند برگزار کنیم.
رﺿﺎ ﺟﻼﻟﯽ مجری برنامه ﺑﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ دو ﮔﺮاﯾﺶ ﻋﻤﺪه در ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻧﻘﻼب ﮔﻔﺖ: ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﮔﺮاﯾﺶ ھﺎ ﺷﺎﻣﻞ ھﻨﺮﻣﻨﺪاﻧﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﺷﺎﮔﺮدان ھﺎﻧﯿﺒﺎل اﻟﺨﺎص ﺑﻮدﻧﺪ و ﮔﺮوه دﯾﮕﺮی ﮐﻪ ﮔﺮاﯾﺶ ھﺎی ﻣﺬھﺒﯽ داﺷﺘﻨﺪ. ھﺮﭼﻨﺪ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﯾﮑﯽ اﺳﺖ و اﻧﻘﻼب روﯾﺪادی ﻧﺒﻮد ﮐﻪ ھﻨﺮﻣﻨﺪان آن دوره ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺧﻮد را از آن ﺟﺪا ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻌﺪ ھﻢ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻮﺗﺎھﯽ آﻏﺎز ﺟﻨﮓ را دارﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺎزھﻢ ﺷﺎھﺪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻧﻘﺎﺷﺎن اﻧﻘﻼب در اﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ھﺴﺘﯿﻢ.
او در ﺑﺨﺶ دﯾﮕﺮ ﺳﺨﻨﺎﻧﺶ از ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺣﯿﺪری دﯾﮕﺮ ﻧﻘﺎش ﻋﺮﺻﻪ اﻧﻘﻼب و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس درﺧﻮاﺳﺖ ﮐﺮد ﺗﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮال ﭘﺎﺳﺦ دھﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻧﻘﻼب و دﻓﺎع ﻣﻘﺪس در ھﻤﺎن دورهھﺎﻣﺘﻮﻗﻒ و ﺗﻤﺎم ﺷﺪه و ﯾﺎ ﯾﺎ ھﻨﻮز ﭼﻨﯿﻦ روﯾﮑﺮدی را درﻣﯿﺎن ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﺷﺎھﺪ ھﺴﺘﯿﻢ.
ﺣﯿﺪری در ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺖ: ﯾﮏ ﺟﺮﯾﺎن ھﻨﺮی از دو ﺑﻠﻮک ﺷﺮق و ﻏﺮب ﻣﺪرن از طﺮﯾﻖ "آﻧﺪره ﮔﻮدار" وارد داﻧﺸﮑﺪه ھﻨﺮھﺎی زﯾﺒﺎی داﻧﺸﮕﺎه ﺗﮫﺮان ﺷﺪه ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﻏﯿﺮرﺳﻤﯽ و ﻧﺎﻣﺤﺴﻮس ﺗﻼشھﺎﯾﯽ ﻣﯽﮐﺮد و ھﻨﻮز ﮐﻪ ھﻨﻮز اﺳﺖ آﺛﺎر رﺋﺎﻟﯿﺴﻢ ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴﺘﯽ و ﯾﺎ ﻧﺎﺗﻮراﻟﯿﺴﻢ ﺧﺎص ﺷﻮروی ﺳﺎﺑﻖ ﺑﺎﻗﯽ اﺳﺖ. در داﻧﺸﮕﺎه ھﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ھﻤﺎﻧﻄﻮر ﮐﻪ ﮔﻔﺘﯿﺪ اﻟﺨﺎص ﺑﻮد ﮐﻪ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺷﮕﻔﺖاﻧﮕﯿﺰی از ﻋﻼﯾﻖ ﺑﻪ ﭼﮫﺮهھﺎی اﺳﻼﻣﯽ ﭼﻮن آل اﺣﻤﺪ و ﻋﻠﯽ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ ھﻢ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﺪ. ﻣﯽﺧﻮاھﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞ ھﺎ ﺑﯿﻦ دوﮔﺮاﯾﺶ وﺟﻮد داﺷﺖ و در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺪه ﺑﺴﺘﺎن ﻣﺘﻌﺎرف و زﯾﺒﺎﯾﯽ را ﻣﯽﺷﺪ ﺣﺲ ﮐﺮد.
وی اظﮫﺎر ﮐﺮد: ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب ﺑﺎ آﻣﻮزه ھﺎی داﻧﺸﮕﺎھﯽ ﺷﺮوع ﺷﺪ. ﻣﺎ ﺣﺘﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﺮدﯾﻢ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﻣﺪرن را ھﻢ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﯿﻢ و ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ. ﺷﻤﺎ اﻻن در ﺷﯿﻮه اﻣﺮوز ﻧﻘﺎﺷﯽ ﺣﺒﯿﺐ ﷲ ﺻﺎدﻗﯽ ﻣﺪرنﺗﺮﯾﻦ و اﻧﺘﺰاﻋﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﮕﺮشھﺎ را ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﺒﯿﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن دھﻨﺪه ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ھﺎی ﻣﺪرن و ﺑﻪ روز او اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺳﺒﻘﻪ ھﻨﺮ اﻧﺘﺰاﻋﯽ اﯾﺮاﻧﯽ ﯾﺎ ﻧﮕﺎرﮔﺮی ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ اﻣﺮ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ و ھﻤﮕﻦ ھﻢ در آﺛﺎرش ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎھﺪه اﺳﺖ.
ﺣﯿﺪری اﻓﺰود: اﮔﺮ ﺳﯿﺮ ﻧﻘﺎﺷﯽ اﻧﻘﻼب را ورق ﺑﺰﻧﯿﺪ ﭼﻪ ﮐﺎظﻢ ﭼﻠﯿﭙﺎ و ﭼﻪ ﺣﺴﯿﻦ ﺧﺴﺮوﺟﺮدی و ﺑﻌﺪھﺎ ﻣﺼﻄﻔﯽ ﮔﻮدرزی و اﯾﺮج اﺳﮑﻨﺪری ﮐﻪ ﺑﻌﺪھﺎ از داﻧﺸﮕﺎه ھﻨﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺟﻤﻊ ﭘﯿﻮﺳﺖ، ﺑﻪ ﯾﮏ ھﻢ اﻓﺰاﯾﯽ طﺒﯿﻌﯽ دﺳﺖ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدﻧﺪ و ﺟﺎﻟﺐ اﺳﺖ ﮐﻪ ھﯿﭻ ﻧﮫﺎد دوﻟﺘﯽ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺳﺎﻣﺎن دادن و ﺗﺠﻤﯿﻊ اﯾﻦ اﻓﺮاد ﻧﯿﻔﺘﺎد. ﻧﮑﺘﻪ ﺟﺎلب اﯾﻨﺠﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﺗﺌﻮرﯾﺴﻦھﺎ و ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ ﮐﺎر ﻧﻈﺮی ﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ در اﯾﻦ ﺟﻤﻊ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ ﺟﻠﺴﺎﺗﯽ ﺑﺮای ﭘﯿﺪاﮐﺮدن ﻣﻮﻟﻔﻪهای ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ اﯾﻦ ھﻨﺮﻣﻨﺪان در زﻣﺰﻣﻪھﺎی ﺟﺎری در ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺟﻤﻌﯿﺸﺎن راھﯽ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﺒﮏ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮﺳﻨﺪ.
ﺟﻼﻟﯽ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب ﺑﻪ ھﯿﭻ وﺟﻪ از ﭘﺸﺘﻮاﻧﻪ ھﺎی دوﻟﺘﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺒﻮده از ﺣﺒﯿﺐﷲ ﺻﺎدﻗﯽ ﺳﻮال ﮐﺮد ﮐﻪ در ﺳﺎﺣﺖ ﯾﮏ ﻧﻘﺎش طﯽ اﯾﻦ ﺳﺎل ھﺎ ﭼﻪ ﺑﺮ او ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
ﺣﺒﯿﺐ ﷲ ﺻﺎدﻗﯽ درﺑﺎره ھﻨﺮ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ و ﺗﺎﺛﯿﺮی ﮐﻪ اﻧﻘﻼب ﺑﺮ وی ﮔﺬاﺷﺘﻪ، ﻋﻨﻮان ﮐﺮد: اﯾﻦ ﺣﺮف ﺑﺰرﮔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﻣﻦ ﻣﻨﺎدی و ﻣﺮوج ھﻨﺮ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﭘﺲ از اﻧﻘﻼب ھﺴﺘﻢ. اﮔﺮ ﺗﻼﺷﯽ ھﻢ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻣﯿﺪوارم ﮐﻪ ﻣﺜﻤﺮ ﺛﻤﺮ ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ. اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﺠﺰه ﺑﺰرگ ﻗﺮن اﺳﺖ و ﻣﻦ در طﻮل اﯾﻦ 4 دھﻪ ﺷﺎھﺪ ﺑﺮوز اﺗﻔﺎﻗﺎت ﺟﺎﻟﺒﯽ ﺑﻮدم.
وی اﻓﺰود: ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﻦ آﺋﯿﻨﻪ ﮔﯽ ﮐﺮدم اﻣﺎ ﺷﺎھﺪ ﺗﻼش و ﻋﺰت ﺧﻮاھﯽ ﻣﺮدم ﻋﺰﯾﺰ ﮐﺸﻮر ﺑﻮدم ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ درﺧﺖ ﺑﺰرگ اﻧﻘﻼب را ﺑﻪ ﺑﺎر ﺑﻨﺸﺎﻧﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﻦ ﺗﻼش ﮐﺮدم ﺑﺎ داﻧﺶ ﺑﺼﺮی اﻧﺪﮐﯽ ﮐﻪ داﺷﺘﻢ اﯾﻦ روﯾﺪاد ﺑﺰرگ ﺗﺎرﯾﺨﯽ را در طﻮل ﺳﺎلها ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﮑﺸﻢ.
ﺻﺎدﻗﯽ در ادامه ﻋﻨﻮان ﮐﺮد: ﻧﻘﺎﺷﺎن اﻧﻘﻼب ﯾﮏ ﻓﺮﻣﺎن دﻟﯽ از ﺑﺎورھﺎ و آرﻣﺎﻧﮫﺎﯾﺸﺎن و ﻧﮕﺎه ﻣﮫﺮﺑﺎن اﻣﺎم در دﺳﺖ داﺷﺘﻨﺪ ﺗﺎ اﺳﻼم را ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﻨﺪ و در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﯿﺰ از ھﯿﭻ ﺗﻼﺷﯽ ﻓﺮوﮔﺬار ﻧﮑﺮدﻧﺪ.
وی در اداﻣﻪ ﯾﺎدآور ﺷﺪ: ﺑﻌﺪ از اﻧﻘﻼب ﺗﻼش ﻣﺠﺪاﻧﻪ ای ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﺗﺎ اﯾﻦ اﺻﻮل آﻣﻮزش داده ﺷﻮد. اوﻟﯿﻦ اﻗﺪام اﯾﻦ ﻧﺴﻞ، ﺑﺎزﺧﻮاﻧﯽ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻮد و ﺑﻌﺪ از آن اﻣﮑﺎن ﺑﯿﺎن و ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﮐﺸﯿﺪن اﺑﮫﺖ و ﻋﻈﻤﺖ ﻣﺮدم و اﻣﺎم ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪ.
وی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻧﺴﻞ اﻧﻘﻼب واﻣﺪار ھﯿﭻ ﺟﺮﯾﺎن و ﺣﺰﺑﯽ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ، ﮔﻔﺖ: ﻧﺴﻞ ﺑﻌﺪ از ﭘﯿﺮوزی اﻧﻘﻼب واﻣﺪار ﺳﻼﻣﺖ و ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻣﺮدم ﺑﻮد. ﻣﻦ ھﻤﯿﺸﻪ در اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺸﺎنھﺎ و ﻧﻤﺎدھﺎ در آﺛﺎرم دﻗﺖ ﻓﺮاواﻧﯽ ﮐﺮدم ﺗﺎ ﮐﺎرم آﻣﯿﺨﺘﻪ ﺑﺎ اﻧﺪﯾﺸﻪ ھﺎی ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺖ ﯾﺎ ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴﺖ ﻧﺸﻮد.
ﻣﺮﺗﻀﯽ ﺣﯿﺪری ﻧﯿﺰ در ﺑﺨﺶ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻟﺰوم ﻧﻘﺪ ﺻﺤﯿﺢ و ﻋﻠﻤﯽ ھﻤﻪ ﮔﺮاﯾﺶھﺎی ھﻨﺮی در ﮐﺸﻮر ﺑﯿﺎن ﮐﺮد: ﻣﺎھﻢ اﻓﺰاﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ را در ﻋﺮﺻﻪ ﻧﻘﺪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﭘﮋوھﺶھﺎی ھﻨﺮی ﻧﺪارﯾﻢ. ﻣﻦ اﯾﻦ را ﻧﻮﯾﺪ ﻣﯽدھﻢ ﮐﻪ اﮔﺮ ﺳﺎزﻣﺎنھﺎ در ﺟﮫﺖ ﺗﺤﻘﻖ ھﻢ اﻓﺰاﯾﯽھﺎ ﺗﻼش ﮐﻨﻨﺪ و ﺧﻼء ﻣﺒﺎﻧﯽ را ﭘﻮﺷﺶ دھﻨﺪ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﺮﺻﻪھﺎ و زواﯾﺎی ھﻨﺮ ﺷﺎھﺪ روﺷﻨﮕﺮی ﺧﻮاھﯿﻢ ﺑﻮد و در ﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﻮرت ھﯿﭻ ﻣﻮﺿﻮع و ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ھﻨﺮی ﮐﺸﻮر ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻧﺨﻮاھﺪ ﺷﺪ.
ﺻﺎدﻗﯽ ﻧﯿﺰ در ﺑﺨﺶ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﺣﺘﺮاﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ھﻨﺮﻣﻨﺪان دﯾﮕﺮی ﮐﻪ ﺗﻔﮑﺮی ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎ وی دارﻧﺪ ﻗﺎﺋﻞ اﺳﺖ، ﺑﯿﺎن ﮐﺮد: ﻋﯿﻦ ﻓﺘﻮت و ﺟﻮاﻧﻤﺮدی اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺘﻮدﻧﯽ ھﺎی ھﻤﮑﺎرانم را ﺑﺴﺘﺎﯾﻢ و آﻧﮫﺎ را ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻢ. ﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ را ﻣﻮرد ﺗﻮھﯿﻦ ﻗﺮار دھﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ ﭼﻮن ﻓﻼن ھﻨﺮﻣﻨﺪ در ﺣﺮاج ﮐﺮﯾﺴﺘﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮده راھﺶ از ﻣﺎ ﺟﺪاﺳﺖ. ﭼﻮن ﻣﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪم ﮐﺮﯾﺴﺘﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﮑﺎنھﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ھﻨﺮ ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان را در آن ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﯿﻢ.
وی اداﻣﻪ داد: ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮھﻨﮕﯽ و ھﻨﺮﻣﻨﺪان ﺑﺎﯾﺪ ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ھﻢ ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﻨﺪ. ھﻨﺮﻣﻨﺪ اﻧﻘﻼب ھﻢ ﺑﺨﺸﯽ از اﯾﻦ ﻣﻠﺖ اﺳﺖ و در ﺗﻼش ﯾﺎﻓﺘﻦ زﺑﺎﻧﯽ ﻧﻮ اﺳﺖ. در پایان نشست، اساتید مدعو به ضرورت تبیین چهارچوب هنر نقاشی انقلاب اسلامی و همچنین نگاه نو به شالوده و اساس هنر پس از پیروزی انقلاب ایران اشاره داشتند و بیانگری و آیینه¬گی را از وظایف هنر نقاشی پس از انقلاب اسلامی بر شمردند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر