جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۸
کد خبر: ۸۲۶۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

همتی: نمایش دینی نباید بی‌بهره از ساختار استاندارد تئاتر باشد

سیروس همتی، بازیگر و کارگردان تئاتر معتقد است تئاتر دینی، نمایشی است که توجه به کیفیت را هم به لحاظ محتوا و هم ساختار و تکنیک، در دو کفه ترازو به صورت یکسان داشته باشد.
سیروس همتی: نمایش دینی نباید بی‌بهره از ساختار استاندارد تئاتر باشدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سیروس همتی که در نخستین دوره سوگواره «خمسه» بازخوانی متون صحنه‌ای را بر عهده داشت با اشاره به جدا کردن تئاتر دینی از سایر آثار نمایشی، اظهار داشت: هر نمایشی که روی صحنه می‌رود با توجه به شرایط موجود تئاتری ارزشی محسوب می‌شود و اگر بحث از تئاتر دینی است به این معناست که نمایش دارای محتوای دینی است نه اینکه از ویژگی‌های یک تئاتر استاندارد بی‌بهره باشد.
 
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: متاسفانه برخی از نمایش‌های جشنواره‌ای یا حتی اجراهای عمومی، موضوع دینی دارند اما به لحاظ کیفی از اصول دراماتیک تئاتر با کیفیت بی‌بهره هستند. از آن سو برخی از آثار سعی دارد خود را تئاتر دینی بنمایند تا از این رهگذر، حمایت در اجرای عمومی و یا کمک هزینه‌های مالی را جلب کنند. در صورتی كه به نظر من نمایش دینی، نمایشی است که توجه به کیفیت را، هم به لحاظ محتوا و هم ساختار و  تکنیک، در دو کفه ترازو به صورت یکسان داشته باشد.
 
همتی در خصوص برگزاری سوگواره خمسه گفت: این سوگواره به لحاظ ایجاد خلاقیت و دغدغه در هنرمندان تئاتر و اینکه می‌تواند محملی برای دیدن آثار برخی از کارگردان‌ها باشد که انگیزه توليد نمایش‌های دینی را دارند، اتفاق مبارکی است. به طور کلی هر جشنواره‌ای که باعث شود گروه‌های مختلف تئاتری به آن بهانه دست به تولید با کیفیت بزنند قابل تحسین است و امیدوارم استمرار در برگزاری این سوگواره در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد توجه قرار گیرد.
 
وی حمایت بهتر و بیشتر از تئاتر دینی را تنها راه دست یافتن به جایگاهی در خور شان این تئاتر عنوان کرد و افزود: بهتر است دوستانی که مدیریت مالی جریان تئاتر را در دست دارند پاسخگو باشند. نخستین معضل در تئاتر دینی که به همه انواع نمایش قابل تعمیم است، مشکل مالی گروه‌های اجرایی است. با ارزش‌گذاری به مساله سرمایه‌گذاری، کیفیت اجراها تغییر می‌کند.

همتی اجراهای يک هفته‌ای نمايش‌ها در طول سوگواره را از نقاط قوت این جشنواره عنوان کرد و گفت: وقتی نمایشی یک هفته برای اجرا وقت داشته باشد به این معناست که آن تئاتر قدرت مانور، تبلیغات و جمع‌کردن مخاطب را خواهد یافت. اما در اجراهای جشنواره‌ای متاسفانه دیدن نمایش محدود به افراد خاصی می‌شود و در صورت دیده نشدن تلاش چند ماهه گروه‌ها از نظر دور می‌ماند. اگر بعد مالی گروه‌های اجرایی رعایت شود نه تنها یک هفته اجرا بلکه اجرایی بیشتر از این نیز پیشنهاد و ایده خوبی است. جالب اینجاست که اگر نمایشی به مدت دو هفته روی صحنه باشد از نگاه خانه تئاتر نمایش حرفه‌ای محسوب شده و جزو رزومه تخصصی و برتر عوامل آن نمایش تلقی می‌شود.
 
سیروس همتی در ارزیابی خود از نقش حمايتی شهرداری تهران از تئاتر بیان داشت: در تمامی دنیا و به خصوص کشورهای پیشرفته، مدیریت و حمایت حداکثری شهرداری از فرهنگ و یکی از شاخه‌های آن یعنی تئاتر را شاهد هستیم. این امر سابقه‌ای طولانی در تاریخچه شهرداری شهرهای مختلف در سراسر دنیا دارد. اینکه شهرداری تهران دست به فعالیت‌های فرهنگی می‌زند، هر چند دیر، اما قابل ستایش است. جشنواره‌هایی مانند تئاتر شهر و خمسه حرکت فرهنگی مناسبی است و جای قدردانی دارد.
 
همتی افزود: این اتفاق‌ها برای هنر مظلومی چون تئاتر کافی نیست. متاسفانه با گذشت چند دهه از انقلاب هنوز کاری در شان تئاتر دینی انجام نشده. امیدوارم شهردای با مطرح کردن این مسائل و حمایت از تئاتر افق‌های روشنی از این هنر را مقابل دیدگان هنرمندان این رشته قرار دهد.
 
وی در خصوص نقش پژوهش در اعتلای هنر دینی که این دوره به سوگواره «خمسه» اضافه شده، بیان کرد: این مساله‌ای است که باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد اما هم اکنون نیز آن را به فال نیک می‌گیرم. باید توجه داشت هیچگاه بدون پژوهش کیفیت آثار تئاتر ارتقا پیدا نکرده است. پژوهش در آثار دینی و گفتمان دینی در کنار اجراهای تئاتری امری قابل پاسداشت بوده که باعث خلاقیت و رشد ذهنی گروه‌های تئاتری است.
 
دومين سوگواره نمايشی و آيين‌های مذهبی «خمسه» آبان و آذر سال جاری همزمان با روزهای محرم و صفر در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر ميدانی و خيابانی، عكس، تعزيه، آيين‌های دينی و مذهبی و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و ميزبانی فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار خواهد شد.

نظر شما