به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ باشگاه فیلم تهران نشست نقد و بررسی فیلم «دوران عاشقی» را با حضور علیرضا رئیسیان کارگردان، شاپور عظیمی منتقد، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، مینا وحید، زینت قادری و فرهاد اصلانی بازیگران و علیرضا برازنده فیلمبردار این فیلم برگزار کرد.
کارگردان «دوران عاشقی» درباره چگونگی ساخته شدن این فیلم گفت: میخواستم مسائل جامعه را مطرح کنم و بگویم که عشق در آن تعطیل شده. منظورم از عشق، عشق به فرزند، هم نوع، همسر، عشق به خود و ... است. فیلم دوران عاشقی دوران فقدان عشق است.
وی افزود: ساخته شدن این فیلم مانند بقیه فیلمهایم از یک اتفاق و داستان ساده پیشبینی نشده در ذهن من شروع میشود و مانند هیولا مرا دربر میگیرد و در نهایت تبدیل به موجودی میشوم که باید آن فیلم را بسازم. در دوران آقای شمقدری موافقت اصولی ساخت این فیلم صادر شد ولی بعدها در نهایت موفق به دریافت پروانه ساخت شدم و با پشت سرگذاشتن مشکلات بعدی ساخت، شرایط ساخت فیلم با حضور گروه بسیار خوب عوامل برایم فراهم شد و ساخت آن را شروع کردیم. اما ناگفته نماند که در ایران اگر شما فیلمی را در هر زمانی آغاز کرده باشید دست آخر نسخه نهایی و تکمیل شده آن را در جشنواره خواهید دید! پس از جشنواره نیز به حذف حدود ۵ دقیقه از فیلم پرداختیم که به نظرم این کار ریتم فیلم را بهتر کرده است.
وی درباره بازی بازیگران فیلم گفت: بعضی از هنرپیشهها گاهی بسیار حسی بازی میکنند که در هنگام تصویربرداری باید همه چیز در خدمت احساسشان باشد تا بتوانند نقش را به خوبی ایفا کنند و دستهای دیگر نیز بسیار تکنیکی هستند که همه چیز را فرمولی و حساب شده نگاه میکنند و برای مثال در صورت وجود یک بازیگر تازه کار تمرکز خود را از دست میدهند. در این میان اما فرهاد اصلانی از بهترین بازیگران دهههای اخیر سینمای ایران است که توانسته بین هر دو جنبه یعنی حس و تکنیک تعادل ایجاد کند. او در حال حاضر در دوران اوج خودش قرار دارد. بایست سعی کند تا جایگاهش را حفظ کند که این کار را هم به خوبی و درستی یعنی با نپذیرفتن بازی در هر نقشی انجام میدهد. او برای نقشهایی که بازی میکند بسیار زحمت میکشد. از این رو من به فرهاد اصلانی لقب اورسن ولز ایران را دادهام. او از استثناییترین بازیگران ایران است.
وی در خصوص فیلمسازان تازه کار تاکید کرد: برای فیلم ساختن نیاز به پژوهش و آگاهی و شناخت وجود دارد. حال ممکن است برای یک جوان کم سن و سال امکان این کار وجود نداشته باشد بنابراین مجبور به استفاده از معادلها در فیلم میشود تا درام به وجود بیاید و باورپذیر باشد. مردم باید موضوع فیلم را در اطراف زندگی خود ببینند زیرا فیلم محصول جامعه است.
این کارگردان شناخته شده سینما اضافه کرد: گاهی فیلمهایی ساخته میشود که اصلا معلوم نیست مال کدام قسمت از جامعه است. در این میان سادهترین راه برای جوانان این است که به اسم نقد اجتماعی به سراغ سوژههای خاص بروند و با پروپاگاندا جوی خاص را برای فیلمشان به وجود آورند. نقد اجتماعی حاصل سالها تلاش و مطالعه است. آنچه در طی سالهای دانشگاه به ما آموخته شده این است که در فیلمهای اول سعی کنیم از تعدد شخصیت پرهیز کنیم ولی در فیلمهای جوانان امروزی دیده میشود که ناگهان تعداد زیادی شخصیت در فیلم حضور دارند و همه هم عصبی و افسرده و مشکل دار و... هستند.
رئیسیان افزود: باید در نظر داشته باشید که با این نقد اجتماعی چه چیز مهمی را مطرح میکنید و آیا این میتواند تا چه حد مخرب باشد و چقدر تاثیرگذار باشد. نتیجه این رفتار این میشود که ۵۵۰ کارگردان تک فیلمی داریم که در همان فیلمهای اولشان به سراغ سوژههای تند رفتهاند ولی از پس آن برنیامدهاند و متوقف شدهاند. ساختن فیلم اجتماعی در جامعه ما که ساختارها خیلی شکل درستی ندارند بسیار کار سختی است و من فکر میکنم جوانان اگر کمدی بسازند موفقتر خواهند بود.
فرهاد اصلانی: بازی کردن در این فیلم برایم مثل لقمه آماده بود
فرهاد اصلانی بازیگر فیلم دوران عاشقی گفت: از آنجایی که آقای رئیسیان بسیار روی شخصیتی که من نقش آن را بازی میکنم تحقیق کرده بودند بنابراین همه شرایط برایم فراهم شد تا به صورت یک لقمه آماده در آن ایفای نقش کنم. به غیر از آن جو خوب و دوستانه فیلم نیز به کمک من آمد و با اینکه در شروع کار حال خوبی نداشتم وقتی در فضای فیلم قرار گرفتم انرژی گرفتم و با همین انرژی دو فیلم دیگر را نیز بازی کردم. در هر صورت مردم هم همیشه به من لطف دارند و من از آنها انرژی میگیرم. من خوش شانس هستم که همکاران خوبی دارم. البته کمی تجربه هم به کمکم میآید.
اصلانی افزود: هیچ بزنگاهی مرا درگیر نمیکند، پول و شهرت و خودشیفتگی هیچگاه وسوسهام نمیکند و همواره هر بازی برای من یک شروع جدید است و همین طور فکر میکنم ممکن است آخرین کار من نیز باشد. من هیچگاه خودم را تثبیت شده نمیدانم. سینما یک کار تیمی است و همه سعی میکنند بهترین خودشان باشند، من نیز همین طور. بازیگری ایران امروزه در نقطه خوبی ایستاده است اگر بگذارند که کار خودش را بکند.
شاپور عظیمی: فیلمسازی اجتماعی مانند تیغ دولبه است
شاپور عظیمی منتقد درباره فیلم دوران عاشقی و سینمای اجتماعی گفت: ما منتقدها دوست داریم فیلم را از چند بعد ببینیم و خودمان را به جای مخاطب بگذاریم. فیلمهایی از این دست باعث واکنش مخاطب میشوند. آنچه که مخاطب روی پرده میبیند هرچه به زندگی نزدیکتر باشد و من مخاطب خود را روی پرده ببینم واکنش نشان دادنم سختتر میشود. زیرا هیچ کس دوست ندارد پنهانهای زندگیاش نمایان شود.
وی افزود: سینمای داستانی این کار را بیپروا انجام میدهد. ما مخاطبان خوشحال میشویم که هنرپیشهها به جای ما این تجارب را از سر میگذرانند ولی داستان خیلی آشناست و شبیه زندگی ماست. چنین فیلمی تمام حواس مخاطب را به خود جلب میکند. از سویی دیگر ممکن است که درست ساخته نشده باشد و نتیجه درستی از فیلم حاصل نشود از این رو فیلم اجتماعی ساختن مانند تیغ دو لبه است.
عظیمی تاکید کرد: درام این فیلم جایی است که مردی خطایی را انجام داده است. حال فیلم ساز باید چه پایانی را برای آن در نظر بگیرد. باید حق را در فیلم به چه کسی بدهد. وارد شدن به این حیطهها و ابراز نظر است که کار را سخت میکند زیرا او نمیتواند نسخهای مشخص بپیچد و این ممکن است علیه فیلم باشد.
وی افزود: شخصیت زن این فیلم برخلاف خیلی از فیلمها اصلا زن منفعلی نیست بلکه خیلی فعال وارد عمل میشود. فیلم خیلی تلاش کرده که در پایان طوری باشد که به اصطلاح نه سیخ بسوزد نه کباب ولی به نظر من وظیفه یک فیلم به عنوان درام اجتماعی است که به این مرد بگوید که این خطایی که انجام دادی آیا ارزشش را داشت یا نه. خوبی فیلم این است که تصمیم را به مخاطب واگذار میکند و این در سینمای ما کم اتفاق میافتد. در سینمای ایران گاهی فیلمهایی ساخته میشود که توهین به شعور مخاطب است و او را در بلاتکلیفی رها میکند و با نام درام اجتماعی عرضه میشود.
مجید میرفخرایی: کار در این فیلم دست کمی از فیلمهای تاریخی نداشت
مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس فیلم دوران عاشقی درباره این فیلم گفت: ما در این فیلم فقط طراحی صحنه و لباس انجام ندادیم بلکه سعی کردیم کاری کنیم تا با فضا سازی درست سیر داستان به خوبی به تصویر کشیده شود. کار در این فیلم دست کمی از فیلمهای تاریخی نداشت
علیرضا برازنده: هر اتفاقی که در تصویر شاهد هستید تعمدی بوده است
علیرضا برازنده فیلمبردار فیلم دوران عاشقی گفت: هیچ اتفاقی به صورت سهوی و اشتباهی رخ نداده است و تمام صحنههای دوربین روی دست نیز به صورت تعمدی به این شکل فیلم برداری شده است و این خواست کارگردان و نظر جمعی گروه بوده است. همچنین صحبت کردن در مورد تک تک سکانسها باعث شد تا من یک دید کلی در مورد کار داشته باشم. و هم آقای میرفخرایی و هم آقای رئیسیان باعث به وجود آمدن اتمسفر درست برای هر سکانس بودند و کار کردن با هر دوی ایشان از افتخارات من است
مینا وحید: از بازی در مقابل بزرگان ترس داشتم
مینا وحید بازیگر فیلم دوران عاشقی گفت: قبل از شروع فیلمبرداری این ترس برای من به وجود آمده بود که در صورتی که نتوانم کارم را به درستی انجام دهم باعث خراب شدن زحمات دیگران و هنرپیشههای اصلی فیلم خواهم شد. اما کمکهای همه گروه و جو مثبت پشت صحنه باعث شد تا این حس من از بین برود.
زینب قادری: رئیسیان دست بازیگر را برای داشتن خلاقیت باز میگذارد
در ادامه زینب قادری بازیگر فیلم دوران عاشقی گفت: ایفای این نقش کوتاه فرصت قرار گرفتن در مقابل عوامل حرفهای را برایم فراهم کرد. رئیسیان دست بازیگر را برای داشتن خلاقیت باز میگذارد و این باعث باورپذیر شدن نقش میشود. من از سال ۸۶ شروع به کار کردهام و در تئاتر و سریال و پایان نامههای دانشجویی فعالیت نمودهام و این کار سینمایی مرا به فعالیت حرفهای نزدیک کرد و امیدوارم این فرصت برای دیگران نیز پیش بیاید.
جلسه نقد و بررسی این فیلم با انجام پرسش و پاسخ میان عوامل و مخاطبان ادامه پیدا کرده و خاتمه یافت.