جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۷
کد خبر: ۸۲۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
رحمت امینی:

حمایت حداکثری از اجرای عمومی تئا‌تر دینی یک ضرورت است

دبیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معتقد است اجرای عمومی نمایش‌ها در سوگواره نمایشی «خمسه» به تقویت این گونه تئاتری خواهد انجامید.
رحمت امینی: حمایت حداکثری از اجرای عمومی تئا‌تر دینی یک ضرورت استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه برگزاری برنامه‌هایی چون سوگواره نمایشی «خمسه» اقدامی حمایتی از تئا‌تر دینی محسوب می‌شود، اظهار داشت: از محسنات این سوگواره تک اجرایی نبودن آثار نمایشی است. در این راستا هر چه از اجراهای محدود جشنواره‌ای فاصله بگیریم موفقیت بیشتری نصیب گروه‌های تئاتری و وضعیت تئا‌تر کشور خواهد شد و سوگواره نمایشی «خمسه» به این موضوع توجه دارد، بنابراین توصیه من به برگزارکنندگان این سوگواره حمایت حداکثری از اجرای عمومی تئا‌تر دینی است. 
 
نویسنده نمایشنامه «مجلس غریب تنهایی» با بیان اینکه بهتر است تئا‌تر دینی را از بدنه تئا‌تر تفکیک نکنیم، ادامه داد: از دیرباز در مناسبات‌ها و ایام خاص نمایش‌های ویژه‌ای داشته‌ایم. در محرم و صفر تعزیه خوانی، در ایام جشن و شادی برگزاری نمایش روحوضی و به فراخور ایام نقالی و پرده خوانی مرسوم بوده است و قاعدتا با توجه به روند تغییرات اجتماعی از این نوع نمایش‌ها همواره استقبال شده است، بنابراین شاید جدا کردن تئا‌تر دینی از بدنه تئا‌تر شایسته نباشد. 
 
وی در توضیحی بیشتر افزود: در بسیاری از تئاتر‌ها شعائر دینی دیده نمی‌شود اما مفاهیم دینی به صورت مستتر در آن نهفته است. در کنار این دسته آثار، نمایش‌های مناسبتی وجود دارند که اشکال مذهبی را به پرده می‌کشند و در بخش‌هایی از سال و مناسبت‌های خاص دیده می‌شوند. قطعا سوگواره نمایشی «خمسه» نیز شامل هر دو دسته این آثار می‌شود و به یک دسته خاص از آثار نمایشی تعلق ندارد. 
 
این استاد دانشگاه با اشاره به اضافه شدن بخش پژوهش به سوگواره خمسه با بیان اینکه پژوهش به دو شکل محض و کاربردی وجود دارد، گفت: شکل محض پژوهش آن چیزی است که در دانشگاه‌ها دیده می‌شود و تحقیق و پژوهش ابتدایی کارگردان و نویسنده پیرامون موضوع نمایش صورت کاربردی آن را تشکیل می‌دهد. 
 
وی در ادامه افزود: می‌توان پیشنهاد داد که بخش پژوهش که در این دوره سوگواره اضافه شده به نوع کاربردی تبدیل و از آن حمایت شود. به این معنا که در کنار گروه‌های داوطلب اجرا یک استاد مجرب و مسلط به پژوهش‌های عملی و نظری قرار گیرد. این اتفاق به غنی شدن آثار نمایشی کمک شایانی خواهد کرد. 

امینی با اشاره به پژوهش محض گفت: این نوع پژوهش وضع خوبی ندارد. به این دلیل که برای این منظور بودجه کافی در نظر نمی‌گیرند. پژوهش به اندازه کار عملی زمان می‌گیرد و اگر غیر از این اگر باشد به نگارش یک انشای ساده شبیه می‌شود و نتیجه خاص و فایده‌ای ندارد. پژوهشگر واقعی در فضای واقعی تحقیق می‌کند، زمان می‌گذارد و با صرف هزینه نتایج را مدون می‌کند. 
  
او در خصوص نقش شهرداری تهران در حمایت از تئا‌تر، گفت: در شهرداری تهران انسان‌هایی با حسن نیت وجود دارند و هنوز کسانی هستند که شرایط فرهنگی را درک می‌کنند و معتقدم شخص آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران در نگاه به مقوله هنر تئا‌تر، حسن نیت دارد اما فکر می‌کنم در سیستم اجرایی مشکلاتی وجود دارد که باید تلاش کرد تا رفع شود. 
 
این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: به این صورت که برنامه‌ریزی توسط مدیران سطوح بالا‌تر به خوبی انجام می‌شود اما در مسیر اجرایی شدن برنامه‌ها موانع غیرقابل پیش‌بینی توسط برخی عوامل در سطوح پایین‌تر مدیریتی ایجاد می‌شود که کار را سخت می‌کند. 
 
وی در پایان یادآور شد: معتقدم حمایت شهرداری از مقوله هنر به خصوص تئا‌تر باید بیشتر باشد. به نظرم متولی اصلی فرهنگ و هنر هر شهر، شهرداری است که در این زمینه می‌تواند حتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تولیت بیشتری بر فضاهای فرهنگی و هنری جامعه داشته باشد. 
 
گفتنی است دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» آبان و آذرماه سال جاری همزمان با محرم و صفر در بخش‌های تئا‌تر صحنه‌ای، تئا‌تر میدانی و خیابانی، عکس، تعزیه، آیین‌های دینی و مذهبی و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و توسط فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار خواهد شد.
نظر شما