جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۹
کد خبر: ۸۳۱۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
مهرداد رایانی مخصوص:

انتقال مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم اثرگذارتر است

مدیر دفتر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه هر رویداد فرهنگی که نگاه تخصصی تری داشته باشد قابل ستایش است در تاکید ایده یک هفته‌ای کردن اجرای نمایش‌های سوگواره نمایشی «خمسه» گفت: هر چه هنرمند کار حرفه‌ای مستمرتری انجام دهد نتیجه بهتری خواهد داشت.
انتقال مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم تاثیرگذارتر استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مهرداد رایانی مخصوص، نویسنده و کارگردان تئا‌تر با بیان اینکه جشنواره‌ها و حرکت‌های فرهنگی اگر قرار است تاثیرگذار باشند باید به شکل مستمر برگزار شوند، اظهار داشت: هر جشنواره‌ای که نگاه تخصصی‌تر و موضوعی‌تری داشته باشد قابل ستایش است و از این نظر بهتر از جشنواره‌هایی است که به صورت عام برگزار می‌شوند. 

وی در ادامه افزود: قاعدتا برای یک کار تخصصی تلاش بیشتری می‌شود، اما مهم‌ترین خطایی که در این رویدادهای فرهنگی قابل مشاهده است در سطح ماندن کارهاست. اگر سوگواره «خمسه» بتواند یک جریان مستمر در طول سال داشته باشد و پس از انجام دادن دامنه فعالیت‌های مدنظر سوگواره در قدم بعدی برای همگرایی بیشتر در فرصتی دیگر شرکت کنندگان، برگزیدگان و اساتید این سوگواره را در یک نشست دور هم جمع کند، مشخص است که هدفی به جز ارائه بیلان کاری داشته است. 

این استاد دانشگاه با تصریح این نکته که اصولا اغلب آثار به نام در عرصه ادبیات نمایشی حرف‌هایی برگرفته از جنس ادیان بزرگ آسمانی دارند و در دایره امر به معروف و نهی از منکر و اخلاق نیک می‌گنجند، بیان داشت: آموزه‌هایی با مضمون اینکه قتل نکنید، خشونت نداشته باشید، به تحکیم خانواده توجه کنید، انجام واجبات هر دین و... در آثار نمایشی بزرگ قابل مشاهده است. مثلا پیام نمایشنامه معروف «هملت» این است که برای دیگری بد نخواهید، برای رسیدن به جاه و مقام از هر وسیله‌ای استفاده نکنید و... بنابراین بیشتر آثار نمایشی به نوعی انعکاس دهنده مفاهیم اخلاقی و دینی هستند. 

رایانی در ادامه توضیح داد: اما دسته دیگری از آثار مستقیما به انبیا و مرام و مسلک ائمه و بزرگان دینی می‌پردازند. این نوع ادبیات هم جزو تئا‌تر دینی ما می‌شود. پرداختن به آثار زندگی انبیا و اولیاء یک شاخه دیگر از تئا‌تر دینی (با کمی اغماض در جداسازی از تئا‌تر مذهبی) است و غالبا وقتی از تئا‌تر دینی صحبت می‌کنیم این نوع آثار به ذهن متبادر می‌شود. در صورتیکه بخش تاثیرگذار دریافت مفاهیم دین به صورت غیرمستقیم است که اگر بتوانیم این نوع آثار را حمایت و تولید کنیم کار ارزنده‌ای انجام داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه من ایده‌ای را می‌پسندم که طول اجرای عمومی بیشتر باشد، در خصوص ایده اجراهای یک هفته‌ای برای نمایش‌ها در طول سوگواره عنوان کرد: این اتفاق باعث تعامل بیشتر با مخاطب می‌شود. هر چه هنرمند بتواند کار حرفه‌ای مستمرتری انجام دهد نتیجه بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر تاثیرگذاری نهاد برگزار کننده هم بیشتر خواهد شد و به نتیجه‌ای که مدنظرش است به نحو بهتری دست می‌یابد. 

بازبین بخش صحنه‌ای سوگواره «خمسه» در سال گذشته، در خصوص حمایت‌های شهرداری از هنر تئا‌تر اظهار داشت: حمایت شهرداری از هنر تئا‌تر جای قدردانی دارد ولی به نظر من در زمینه امور فرهنگی و هنری بهتر است شهرداری بیشتر نقش حمایت کننده داشته باشد تا برگزار کننده و متولی. در اکثر نقاط دنیا نیز حمایت مالی از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری توسط شهرداری انجام می‌پذیرد ولی سایر امور به دستگاه‌های زیربط و تخصصی سپرده می‌شود و فکر می‌کنم در این روش تمرکز و نتیجه بهتری حاصل می‌شود. 

دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» آبان و آذرماه سال جاری همزمان با ایام محرم و صفر در بخش‌های تئا‌تر صحنه‌ای، تئا‌تر می‌دانی و خیابانی، عکس، تعزیه، آیین‌های دینی و مذهبی و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و توسط فرهنگسرای ابن سینا برگزار خواهد شد.
نظر شما