کد خبر: ۸۳۲۷۷

مریم کاظمی:

شناخت خطا‌ها موجب کیفیت بهتر جشنواره تئاتر شهر می‌شود

مریم کاظمی، بازیگر و کارگردان تئا‌تر، می‌گوید: در کنار برگزاری بسیار خوب جشنواره تئا‌تر شهر با شناخت خطا‌ها به تدریج باید برای کیفیت و شرایط بهتر در آینده واکسن برنامه‌ریزی مدون و درستی تهیه شود تا هرسال بخشی از آن به بدن جشنواره تزریق شده وکم کم بیماری آن درمان شود.

شناخت خطا‌ها موجب کیفیت بهتر جشنواره تئاتر شهر می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مریم کاظمی که یکی از اعضا هیات بازخوانی متون و بازبینی آثار بخش تئا‌تر کودک و نوجوان چهارمین جشنواره تئا‌تر شهر بوده، توضیح داد: این رویداد در آغاز یک هدف داشت و یک موضوع که به هم نزدیک بود. کم کم این دو از هم دور شدند ولی این دور شدن به نفع هردو و کار‌شناسانه و آگاهانه نبود. هدف اجرایی رشد کرد ولی موضوع ضعیف شد و در حاشیه قرار گرفت. 

کارگردان «رام کردن زن سرکش» ادامه داد: البته این موضوع اجتناب ناپذیر است. یعنی داستان جشنواره تئا‌تر شهر و شهرداری‌ها با هدف اجراهای همه گیر در سطح شهر تهران با موضوعات اجتماعی، روابط شهری، کارکردهای شهرداری تهران و مناسبات شهروندی خلق شد. قرار بوده فرهنگسرا‌ها پذیرای اجراهای تئا‌تر در طول سال باشند، فرهنگ پذیر و قانونمند شوند. پرسنل و مدیران و خدمه فرهنگسرا‌ها و سالن‌های اجرایی آن با هنجار و شکل تئا‌تر آشنا شوند و خودشان را کم کم وفق دهند.
 
کارگردان «کلوچه دارچینی» افزود: ستاد مرکزی جشنواره تئاتر شهر و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش می‌کنند که اجراهای مستمر برای گروه‌های شرکت کننده در جشنواره در نظر بگیرند ولی طبق تجربه ثابت شده که ماراتون گرفتن اجرا در فرهنگسرا‌ها و پروسه اداری آن، گروه‌ها را فرسوده می‌کند. پس در کنار برگزاری جشنواره باید به فکر ساختار اداره فرهنگسرا‌ها هم بود. 

کاظمی توضیح داد: از طرف دیگر موضوعات شهری که کم کم فراموش شده و حداقل در بخش کودک می‌توانم بگویم کمتر از پنج درصد متون ارائه شده در برگیرنده موضوع و تیتر جشنواره است. ولی این نکته به جای اینکه ضعف این جشنواره تلقی شود می‌تواند در عین حال نقطه قوت آن هم باشد. انعطاف مسئولان جشنواره در پذیرش موضوعات دیگر و سعی در افزایش امکانات برگزاری، استقبال و علاقه بیشتری را به این جشنواره اهدا کرده است. این یعنی شهرداری به وظیفه اصلی خود که حمایت از تولیدات هنری اعم از تئا‌تر و دیگر هنرهاست نزدیک‌تر شده است. 

کارگردان «برج عقرب» درباره نمایش‌های پذیرفته شده بخش کودک در چهارمین جشنواره تئاتر شهر گفت: از دور آخر وارد بازی شده‌ایم. طبق آمار هفتاد درصد نمایشنامه‌های ارائه شده بخش کودک تکراری و در سال‌های پیش هم به ستاد جشنواره ارائه شده که یا در بخش خوانش رد شده بوده و یا در بخش انتخاب اجرا‌ها. به این ترتیب رشدی صورت نمی‌گیرد زیرا شرکت در جشنواره فقط در جهت ایجاد کار و درآمدی دیگر برای گروه اجرایی و جبران خسارت‌های یک گروه با کمک هزینه‌های قطره چکانی اندک و کار‌شناسی نشده است. 

وی ادامه داد: وقتی برای نوشتن نمایشنامه جدید و توجه به متون جدید نمی‌ماند. اینجاست که انتقاد به ارگانی که چنین جشنواره مهمی را راه‌اندازی کرده لازم است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری که مسابقه نمایشنامه‌نویسی را ابداع کرده بود، سازمانی که نمایشنامه‌های خوب و منتخب را در برنامه زیبای رپرتوار تولید کرده بود، چرا باید اصل را‌‌ رها کند و به فرع بپردازد؟ چرا بدون شناخت آسیب‌ها و خطاهای طرح‌های قبلی، آن‌ها به درون جعبه باطله‌ها انداخته شده و هدیه شانسی جدیدی اختراع شد؟

کارگردان «خوابگرد‌ها» تاکید کرد: در کنار برگزاری بسیار خوب جشنواره تئا‌تر شهر به تدریج با شناخت خطا‌ها می‌بایست برای کیفیت و شرایط بهتر در آینده واکسن برنامه‌ریزی مدون و درستی تهیه شود تا هرسال بخشی از آن به بدن جشنواره تزریق شده و کم کم بیماری آن درمان گردد. 
گزارش خطا
ارسال نظر