کد خبر: ۸۳۹۶۱

رسول صفی‌زاده:

«تهران در شب» حاصل تکنیکی جدید و تلفیق چند نرم افزار است

رسول صفی‌زاده از ایده اولیه عکاسی در شب تهران و سختی‌های عکاسی این مجموعه گفت.

مجموعه «تهران در شب» حاصل تکنیکی جدید و تلفیق چند نرم افزار استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران به روایت عکاسی رسول صفی‌زاده با عنوان «شب در تهران» تلاشی است برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های شهر و البته پیشرفت‌های عمرانی پایتخت که این روز‌ها در گالری پردیس ملت به نمایش درآمده است. 

صفی‌زاده درباره ایده اولیه این عکاسی گفت: ایده اصلی مستندسازی پروژه‌های عمرانی بود. اما باید برای اجرای این ایده به فرم و ساختی هم، دست می‌یافتیم. عکاسی از سازه، عکاسی کنترل پروژه می‌شود و درنهایت با دادن بُعدی هنرمندانه تبدیل به یک عکس خبری خوب خواهد شد. اما تلاش این بود که بتوانیم مفهومی از شهر را هم منتقل کنیم. 
 
رسول صفی‌زاده که عکاسی از این پروژه را از از ادیبهشت سال ۹۳ آغازه کرده است، درباره دلیل عکاسی کردن در شب از تهران گفت: در شب به لحاظ نورپردازی‌های موضعی و منطقه‌ای، از لحاظ بصری جلوه‌ای ویژه از شهر را می‌بینیم. علاوه براین، شهر در شب خلوت‌تر و تمیز‌تر است. بعد از این تصمیم‌گیری باید به سراغ انتخاب پروژه‌ها می‌رفتیم. در ‌‌نهایت هفت پروژه مهم را برگزیدیم. 
 
این عکاس خبری با اشاره به وضعیت جغرافیایی شهر تهران، بیان کرد: تهران از لحاظ جغرافیایی شهری تخت است که ارتفاعاتی در خود شهر نداریم. شهروندان هنگامی که در کف خیابان راه می‌روند و یا نهایتا از پنجره اتاق بیرون را نگاه می‌کنند، اصولا افق گسترده‌ای از شهر را نمی‌بینند. بنابراین تصمیم ما این بود که افق در شب را به نمایش در بیاوریم. 
 
وی ادامه داد: ما سعی کردیم که نمادهایی را هم در عموم کار‌ها داشته باشیم و برج میلاد را که نماد اصلی شهر است در عکس‌ها به تصویر بکشیم. 
 
صفی‌زاده با بیان اینکه عکاسی از این پروژه شش ماه زمان برد، در اشاره به سختی‌های آن گفت: حمایت معنوی معاونت فنی و عمران و همراهی خوب آقای هیدان بسیار قابل توجه بود. در حقیقت طراحی چنین پروژه‌ای در فضای کارمندی شهرداری مقداری عجیب است و کمتر اتفاقی به این شکل رخ می‌دهد. این عکاسی‌ها نیازمند هماهنگی با چند ارگان بود. مثلا برای عکاسی پل جوادیه مجبور بودیم از ساختمان مخابراتی استفاده کنیم که از لحاظ امنیتی رسیدن به پشت بام کار خیلی سختی بود و نیازمند هماهنگی و بحث‌های حقوقی و بسیاری مسائل دیگر بود که با همکاری و حمایت‌های جدی شکل می‌گرفت و من آخرین کار یعنی زدن کلیک دوربین را برعهده داشتم.
 
دبیر عکس مجله همشهری معماری درباره تکنیک عکاسی این مجموعه گفت: در عکس‌های من تقریبا تاریکی مطلق وجود ندارد. برای رسیدن به این روشنایی یک تکنیک ابتدایی پایین آوردن سرعت است که باعث می‌شد خودِ عکس روشن شود اما به‌طبع جاهای نورانی را از دست بدهم. یک تکنیک دیگری به نام اشتیار است که کار من تا حدودی برپایه این تکنیک بود. اما تکنیک من چیزی است که خودم با آزمون و خطا به آن رسیدم. عملا با تکنیکی جدید و تلفیق چند نرم افزار به صورت دستی کار را اجرا کردم. 
 
وی در پایان خاطره‌ای از اولین روز عکاسی این پروژه به یاد آورد و گفت: هنگامی که برای عکسبرداری به بزرگراه صدر رسیدیم، یکی از مهیب‌ترین باران‌هایی که می‌توانست در تهران بیاید، آن شب باریدن گرفت. به طوری که هیچ کاری نمی‌توانستیم کنیم. حتی از ماشین پیاده شدن هم خیلی سخت بود. با این حال چون شروع کار من باپروژه صدر بود، برایم بسیار مهم بود، کار آن شب حتما آغاز شود. بنابراین کیسه‌های زباله به خودمان پیچیدیم و بربالای پشت بام یک برج رفتیم و عکاسی کردیم. 
 
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۲ آبان ماه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به نگارخانه پردیس ملت واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، ابتدای بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، طبقه منفی ۲ مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظر