پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۸۶۲۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

برنامه «ماهی حوض قصه‌ها» در کتابخانه رازی

به مناسبت هفته جهانی کتاب کودک و پایان نوروز کتابخانه فرهنگسرای رازی نیز همگام با سایر مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در طرح‌ «ماهی قرمز حوض قصه‌ها» به مبادله ماهی قرمز و کتاب کودک می‌پردازد.
برنامه «ماهی حوض قصه‌ها» در کتابخانه رازیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دستانش را دور تنگ کوچکش که روبان قرمز دور دهانه‌اش گره‌زده، حلقه کرده است. همچنان که پله‌ها را دو تا یکی، بالا می‌آید چشم از تنگ برنمی‌دارد تا مبادا ماهی‌های قرمزش در این جست‌وخیزها آزار ببینند. تا زمانی که ماهی‌هایش را محکم چسبیده است، لبخندی دائم روی لبانش دارد اما به‌محض رها شدنشان در تنگ بزرگ از پشت عینک گردش با چشمانی متعجب حرکت ماهی خودش را دنبال می‌کند. تا چندثانیه‌ای تلاش می‌کند ماهی خودش را در بین همه خواهر و برادرهای ناتنی‌اش که درون تنگ شنا می‌کنند تشخیص دهد. با صدای آقای کتابدار اما به خودش می‌آید. سر از روی میز بلند می‌کند و به سمت پیشخوان کتابخانه می‌رود.
 
حالا مینا فرصت دارد اولین مبادله کالا به کالای زندگی‌اش را که پیش‌تر آن را فقط در کتاب درسی خوانده بود تجربه کند. مبادله‌ای عجیب اما دوست‌داشتنی. حالا هم به خاطر خداحافظی با ماهی گلی کوچکی که چند روزی با هم همخانه بودند، ناراحت است و هم ذوق هدیه گرفتن را دارد. از بین چندین عنوان کتاب کودکی که مقابلش قرار دارد به‌سختی و با چند باری تغییر نظر، یکی را بر می‌دارد و پس از هدیه پیچ شدنش توسط اقای کتابدار تحویل می‌گیرد. این بار با سبک‌بالی در حالی که کتابش را در دستانش بالا و پایین می‌کند در مسیر می‌جهد.
 
قصه اما تمام نمی‌شود. این رسم خوشایند چندروزه اخیر فرهنگسرای رازی است. عابران این محله هرروز با صحنه‌ای نظیر این مواجه می‌شوند. خانمی که مانند همان روزی که ماهی را خریده است دوباره آن را در یک نایلون بی‌رنگ ریخته است و قدم‌های سریع بر می‌دارد تا پیش از از دست رفتن ماهی آن را به سر منزل مقصود برساند، پسر بچه هفت هشت ساله‌ای که سطلی سفید با چند ماهی گلی بزرگ و کوچک را با احتیاط در هزارتوی مسیر فرهنگسرا حمل می‌کند و پدربزرگی که نوه دو سه ساله خود را با یک دست در آغوش گرفته و ظرف در بسته ماهی را در دستی دیگر دارد تا نوه‌اش از این هدیه فرهنگی دور نماند.
 
حالا شهروندان و سازمان فرهنگی هنری همه با یک تیر چند نشان زده‌اند. اول این که بعد از تمام شدن نوروز و پایان مراسم عیدی گرفتن بار دیگر دل بچه‌ها را با هدیه‌ای کوچک شاد کرده‌اند، دوم تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی، سوم نجات دادن ماهی‌های بی‌نوا از تنگ‌های چند سانتی از همه مهم‌تر حفظ محیط‌زیست. چرا که در سال‌های اخیر با رها کردن ماهی‌های قرمز در آب‌های جاری و پهنه‌های وسیع آب صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم سایر ماهیان وارد شده بود. اما با اجرای این طرح ماهیان قرمز تنها در آن دسته از حوضچه‌هایی رها خواهند شد که کارشناسان شهرداری برای این امر مشخص کرده‌اند و دیگر آسیبی برای محیط‌زیست نخواهند بود.
نظر شما