جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۱
کد خبر: ۹۰۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
به همت کانوان بانوان

جشن باستانی شب یلدا در فرهنگسرای امید برگزار شد

کانون بانوان فرهنگسرای امید عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه جشن باستانی شب یلدا را برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشن باستانی شب یلدا با اجرای شهناز زمان بین و جمعی از اعضای کانون بانوان عصر روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای امید برگزار شد. آغازبخش مراسم قرائت قرآن توسط خدیجه منیعی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران بود.

اولین بخش از این مراسم به نواختن موسیقی شاد و ماندگار ایرانی با ساز پیانو توسط همتا مشایخی هنرمند نوجوان اختصاص داشت. در ادامه پروانه پورمجیدیان پیرامون پاسداشت زبان فارسی و منع استفاده از کلمات بیگانه و نقش شاهنامه در زنده نگه داشتن زبان پارسی سخن گفت.

آشنایی مخاطبان با پیشینه سنت شب یلدا و آداب و رسوم این بخش توسط فهیمه صفا، دبیر کانون بانوان، بخش دیگری از این برنامه بود. صفا پیرامون فلسفه شب یلدا گفت: ایرانیان باستان از هفت هزار سال پیش تا کنون در آغاز فصل زمستان مراسمی برپا می‌کردند که آن را «شب یلدا» یا «شب چله» می‌نامیدند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. 

وی افزود: جشن شب چله همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی ریشه در رویدادی کیهانی دارد و برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می‌شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می‌کردند. 

دبیر کانون بانوان آداب و رسوم خاص این شب را خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون  برشمرد که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. در این شب قصه‌گویی، شعرخوانی و فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است.
 
دف‌نوازی توسط مستوره خلیلی و تفأل به حضرت حافظ پایان‌بخش این مراسم بود.
 


نظر شما