جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۸
کد خبر: ۹۱۰۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها:

نمایشگاه‌ نیازمند کارگردانی است / آموزش «کیوریتوری» برای مسئولان نگارخانه‌ها

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف به روز کردن سواد و توانایی هنری مسئولان نگارخانه‌های زیر نظر این سازمان هر ساله دوره‌های آموزشی متعددی برگزار می‌کند، برگزاری دوره کیوریتوری یا نمایشگاه‌گردانی یکی از دوره‌هایی است که به تازگی در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.
نمایشگاه‌ نیازمند کارگردانی است / آموزش «کیوریتوری» برای مسئولان نگارخانه‌هابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری با اشاره به دغدغه دانش‌افزایی برای مسئولان نگارخانه‌ها و کارشناسان هنری، گفت: این سازمان به عنوان بزرگترین گالری‌دار خاورمیانه با هدف به روز کردن سواد و توانایی هنری مسئولان نگارخانه‌ها همواره در حال رصد دوره‌ها و یا کارگاه‌های مفید و مرتبط با وظایف آنهاست.  «کیوریتوری» یا نمایشگاه‌گردانی از بنیادی‌ترین اصول و اهم این وظایف است. بسیاری از کارشناسان هنرهای تجسمی بر این عقیده هستند واژه «کیوریتور» در دنیای معاصر یک تخصص تازه است؛ پس طبیعی است کاربرد آن در ایران نو و جدید باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری این دوره و آموزش آن در ایران سابقه چندانی ندارد، گفت: مسئولان نگارخانه‌ها در طول سال چندین نمایشگاه برگزار می‌کنند. اما  لازم است قبل از برگزاری هر نمایشگاه تعریف مشخصی برای آن تعیین شود تا نتیجه‌ای هم از نمایشگاه حاصل شود. دوره‌های تحصیلی «کیوریتوری» به عنوان شاخه‌ای از هنر معاصر در بسیاری از دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود. واژه «کیوریتور» در ایران به نمایشگاه گردانی معنا شده که البته تعریف درست و علمی نیست. منظور از این علم در واقع کارگردانی کردن یک نمایشگاه یا طراحی و نظم بخشیدن به امور نمایشگاهی است.

مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌ها افزود: کیوریتور بدون شک باید سابقه پژوهشی داشته باشد. چون اولین و مهم‌ترین بخش کار دقیقا کار پژوهشی است. کیوریتور باید بر سه حوزه مسلط باشد: ۱-جامعه شناسی، ۲- هنر به‌طور کلی، ۳- تجارت هنر. چرا که نمایشگاه گذاشتن از ابتدای برگزاری، تاریخ برگزاری، چیدمان آثار و گزینش آن و مسائلی از این دست نیاز به کارگردانی دارد.  گرچه کیوریت کردن فقط مختص به هنر نیست و در رشته‌های دیگر هم استفاده ‌می‌شود.
 
بابایی توضیح داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراکز متعددی را در سطح شهر به منظور ارائه آثار هنرمندان تجهیز کرده و هر ساله در صدد رفع کمبودهای آن برآمده است. چراکه به عنوان یک سازمان خدمت‌رسان در حوزه فرهنگ و هنر تلاش اصلی آن حمایت از جوانانی است که امکان برگزاری نمایشگاه ندارند. امید است که تمامی نگارخانه‌ها از لحاظ نور، فضا، چیدمان و کیفیت کار به استاندارد نزدیک شود. 

مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان با اشاره به دوره‌های مختلف آموزشی برای مسئولان نگارخانه‌ها و کارشناسان در معرفی آن گفت: پیش از این دوره‌های متفاوتی برای هنرمندان برگزار کرده‌ایم. تجزیه و تحلیل آثار هنر/ دکتر حمید سوری، تاریخ هنر ایران و جهان/آیدین آغداشلو، هنر معاصر ایران/ دکتر کشمیر شکن، روانشناسی هنر/ شهرام رحیمی، دوره هنر معاصر/ دکتر علیرضا سمیع آذر از جمله دوره‌های موفق بوده است.

دوره آموزشی «کیوریتینگ و کیوریتوریال» توسط الهام پوریامهر که دانش آموخته همین رشته است، در طی ۶ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای از ۷ بهمن ماه در موزه امام علی (ع) برگزار خواهد شد. این دوره آموزشی در دو بخش تاریخ نمایشگاه‌ها و موسسات معاصر خواهد بود. در دوره تاریخ نمایشگاه‌ها، تاریخ جمع‌آوری مجموعه‌ها و برگزاری نمایشگاه‌ها از دوران رنسانس تا دوران معاصر بررسی می‌شود. مفاهیم کیوریت کردن، کیوریتینگ و کیوریتوریال تعریف شده، روش‌ها و نمونه‌های آن تحلیل خواهد شد. در دوره موسسات معاصر نیز به شناخت جایگاه موسسات هنری معاصر و تفاوت کارکرد آن‌ها و همچنین شیوه‌های جدید موزه‌شناسی می‌پردازد. این دوره به صورت آموزشی و پژوهشی بوده و دانش‌آموختگان می‌بایست تحقیقی را در پایان این دوره ارائه دهند.

نظر شما