پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۶
کد خبر: ۹۱۳۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

واقعیت را از قاب تلوزیون و سینما بیرون بکشیم

اگر شما جزو افرادی هستید که درباره قشر محروم در شهر تهران، قشری که در فقر مطلق به‌سر می‌برند و برآورده کردن نیازهای اولیه برایشان آروزه شده‌است، دیده و خوانده و شنیده‌اید، پس قطعا برایتان جالب است که بدانید۷۱ هزار خانواده از قشر محروم در تهران شناسایی شده‌اند و ۱۷ هزار نفر برای کمک‌رسانی به این خانواده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.
واقعیت را از قاب تلوزیون و سینما بیرون بکشیمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، گاهی ما آدم‌ها آنقدر دایره ارتباطی‌مان کم می‌شود، گاهی آنقدر مشغول و درگیر ارتباط‌های روزانه و تکراری‌مان می‌شویم، گاهی آنقدر جامعه زندگی‌مان را افرادی تشکیل می‌دهند که همه در یک سطح اقتصادی و فرهنگی هستند که انگار از واقعیت به یک دنیای خیالی و ساختگی خودمان پرت شده‌ایم. 

در این شرایط دیدن واقعیت‌های جامعه برایمان فقط خلاصه می‌شود در داستان‌هایی که در قاب تلوزیون و سینما روایت می‌شوند و هر چه از آن فاصله می‌گیرم قبول کردنش هم برایمان سخت‌تر می‌شود. اما وقتی مدام درباره یک موضوع، یک قشر، یک جامعه و... ، ببینیم، بشنویم و بخوانیم، نگاهمان و رفتارمان تغییر می‌کند. آنجاست که خودمان را مسئول یا شاید خودمان را موظف برای بهتر شدن شرایط می‌دانیم. 

حالا اگر شما جزو افرادی هستید که درباره قشر محروم در شهر تهران، قشری که در فقر مطلق به‌سر می‌برند و برآورده کردن نیازهای اولیه برایشان آروزه شده‌است، دیده و خوانده و شنیده‌اید، پس قطعا برایتان جالب است که بدانید۷۱  هزار خانواده از قشر محروم در تهران شناسایی شده‌اند و ۱۷ هزار نفر برای کمک‌رسانی به این خانواده‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. اگر می‌خواهید شما هم جزوی از این افراد کمک‌رسان باشید، این گزارش را بخوانید تا از چند و چون این مسیر با خبر شوید.

در این میان گروهی به نام «قرارگاه جهادی اما رضا» با فعالیت هایی همچون کاشت پنج میلیون درخت در شهر تهران و رسیدگی به مناطق محروم در تابستان و نوروز، از سه سال گذشته تا به امروز برای خودش اسم و رسمی پیدا کرده و هزاران خدمات اجتماعی مختلفی را انجام داده ‌است. این قرارگاه طرح جدیدی را به نام «جهاد مهربانی» آغاز کرده است. این طرح اختصاص به نذر زمان و تخصص دارد. به این معنی که هر فردی بخشی از زمان و تخصص خود را برای خدمت به دیگران اختصاص می‌دهد. در طرح جهاد مهربانی ۷۱ هزار خانوار محروم در تهران شناسایی شده‌اند تا این خدمات را دریافت کنند. در همین راستا «پردیس های خدمت» در ۵۰ محله محروم تهران راه‌اندازی شده و افراد متخصصی مانند وکیل، مشاور، پزشک و...... در آنها مستقر می‌شوند تا به صورت رایگان خدمت‌رسانی کنند. همچنین این خدمات شامل مددکاری، حوزه آموزش، مشاوره حقوقی و ... است.
 در طرح اولیه همزمان با دهه فجر «پردیس های خدمت» در ۵۰ محله برپا شده است اما به مرور زمان گسترش پیدا می‌کنند و محلی می شوند برای ارائه تمامی خدماتی که یک خانواده محروم ممکن است نیاز داشته باشد. از کارهای ساده‌ای مثل نجاری، لوله کشی و... گرفته تا خدمات درمانی، آموزشی و...

اینجا دیگر خبری از سازمان و نهاد‌های مختلف نیست. اینجا مردم حرف اول را می‌زنند. اینجا مردم دست در دست یکدیگر نهاد و سازمانی همه کاره را تشکیل داده‌اند تا اگر خانواده‌ای درگیر دعوای حقوقی است اما به خاطر نداشتن پول، وکیل ندارد و به همین دلیل کارش پیش نمی‌رود، اگر کودکی به خاطر نداشتن توانایی مالی مجبور به کار کردن است و از تحصیل جا مانده، اگر مادری از درد دندان شب ها خواب به چشمانش نمی آید، اگر زن و شوهری به خاطر اختلاف هر روز سر ناسازگاری دارند و اگر... به پردیس‌های خدمت بروند و در خواست وکیل، معلم، دندانپزشک، مشاور و... را بدهند.

اینجا مردم و زمان و تخصصشان حرف اول و آخر را می زند. اینجا دیگر بحث مالی در میان نیست تا مجبور شوید از گروه کمک‌کنندگان خارج شوید. اگر تصمیمتان را گرفته‌اید تا عضوی از « جهاد مهربانی» باشید کافی است به سایت www.jahadiam.ir مراجعه یا عدد ۸ را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴ ارسال کنید. همچنین خانواده‌هایی که تمایل به دریافت کمک و خدمتی دارند می‌توانند با مراجعه به خانه جهاد و ایثار در سرای محلات شهر تهران درخواست خود را ارائه کنند.

نظر شما