جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۳
کد خبر: ۹۱۶۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
۵۰ بانوی خوش‌نویس «خطبه فدکیه» را کتابت کردند

استفاده از زبان هنر برای ترویج سیره اهل‌بیت(ع)

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ و رییس فرهنگسرای مهر درباره ویژه برنامه کتابت خطبه فدکیه گفت: متأسفانه در موضوع «ترویج سیره اهل‌بیت(ع)» نسبت به قالب‌های هنری بی‌توجهی شده است در حالی که زبان هنر به واسطه ظرافت و لطافتی که دارد می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای مهر با هدف گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، تأکید بر سخنان حضرت فاطمه (س) در باب خطبه فدکیه خطاب به غاصبان خلافت و انتقال پیام در قالب هنر و به زبان خوشنویسی، ویژه‌برنامه «کتابت خطبه فدکیه» را برگزار کرد.

این برنامه نهم اسفندماه ساعت ۱۶ و با حضور بیش از پنجاه نفر از بانوان فوق ممتاز خوشنویس شهر تهران که از مدرسان این رشته هنری نیز هستند، برگزار شد و خطبه فدکیه با خط نستعلیق نگاشته شد.

در ترویج سیره اهل‌بیت(ع) نسبت به قالب‌های هنری بی‌توجهی شده است

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ و رییس فرهنگسرای مهر درباره این ویژه‌برنامه توضیح داد: متأسفانه در موضوع «ترویج سیره اهل‌بیت(ع)» نسبت به قالب‌های هنری بی‌توجهی شده است در حالی زبان هنر به واسطه ظرافت و لطافتی که دارد می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی افزود: خوش‌نویسی لباس تفکر است و خطبه فدکیه نیز یکی از اسناد مظلوم شیعه است و ما به این دلیل که بتوانیم این مرجع را ترویج دهیم، از بانوان خوش‌نویس دعوت کردیم تا این خطبه را به زیباترین وجه به تصویر درآورند.

در ترویج سیره اهل‌بیت(ع) نسبت به قالب‌های هنری بی‌توجهی شده است

رنجبریان درباره این خطبه ماندگار توضیح داد: بسیاری از ما تنها نام خطبه فدکیه را شنیده‌ایم و نمی‌دانیم در آن چگونه حمد، نبوت، بعث و گلایه‌های روزگار بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) با کلام شیوای حضرت زهرا(س) بخشی از فرهنگ شیعه است که اگر به لباس فاخر هنر خوش‌نویسی آراسته شود، ژرفای بیشتری می‌گیرد.

رییس فرهنگسرای مهر درباره انتخاب بانوان خوش‌نویس توضیح داد: طی صحبتی که با «انجمن خوش‌نویسان شهرری» انجام دادیم، ۵۰ استاد انجمن برای حضور در این برنامه دعوت شدند و بخش‌هایی از این خطبه توسط آن‌ها کتابت شد. در ادامه نیز با انتخاب ۱۴ هنرمند برگزیده، در دوره‌ای دوماهه ترجمه فارسی تمامی خطبه «فدکیه» همراه با قطعه‌نویسی جملات ویژه در قالب کتاب منتشر می‌شود.
خبرهای مرتبط
برچسب ها: ۳۶۲۶
نظر شما