جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۶
کد خبر: ۹۴۲۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱

انتخاب مناسب قصه نیاز اصلی قصه‌گویی صحیح

یکی از داوران سومین جشنواره مادران قصه‌گوی شهر تهران، آموزش قصه‌گویی به مادران امروزی و انتخاب مناسب قصه را از نیازهای اصلی قصه‌گویی دانست تا حس شکوفایی و خودکفایی در کودکان ایجاد شود.
انتخاب مناسب قصه نیاز اصلی قصه‌گویی صحیحمهرنوش قربانعلی از داوران سومین جشنواره مادران قصه‌گو در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آموزش قصه‌گویی و انتخاب قصه مناسب را از نیازهای اصلی مادران در تربیت و رشد کودکان دانست.

قربانعلی درباره قصه و قصه‌گویی بیان کرد: در گذشته مادران از ادبیات شفاهی قصه‌های خود را انتخاب می‌کردند و شیوه‌های سنتی داشتند و اصول و قواعد علمی امروزی در قصه‌گویی آن‌ها جایی نداشت. در حالیکه قصه‌گویی صد در صد نیازمند آموزش است. امروزه به لحاظ انتخاب قصه و ارتباط با بچه‌ها باید آموزش‌های لازم انجام شود. 
 
وی ادامه داد: معیارهای یک قصه مناسب و اصول آن بررسی می‌شود. مادران می‌توانند با انتخاب قصه مناسب پیام و محتوای مورد نظر را به فرزندان انتقال دهند. بیشتر مشکلاتی که مادران با آن روبه‌رو بودند مربوط به انتخاب نامناسب قصه بود. چون قصه‌ها بیشتر از ادبیات شفاهی انتخاب شده بود. قصه‌هایی بود که سینه به سینه در سالیان گذشته منتقل شده بود. در واقع از آنجا که در گذشته ادبیات ویژه کودک اصلا وجود نداشت، بعضی از این قصه‌‌ها چندان مناسب نبودند. کودکان نمی‌توانند این قصه‌ها را درک کنند و بیشتر حس ترس و وحشت در ذهنشان ته‌نشین شده و پیام مناسبی ندارد. مثلا قصه ماه پیشونی یکی از همین قصه‌هاست که به موضوع نامادری می‌پردازد. در این قصه نقش نامادری بسیار منفی است. در حالیکه در جامعه امروزی حضور نامادری در خانواده‌ها پر رنگ‌تر شده است و این چهره منفی تاثیر بدی در ذهن کودکان دارد.
 
مهرنوش قربانعلی درباره نحوه قصه‌گویی نیز توضیح داد: بدن، حالت، چهره و صدا ابزار وجودی هستند که مادران هنگام قصه‌گویی باید از آن استفاده کنند. اگر قصه مناسبی انتخاب شود باعث رسیدن به خودکفایی و از بین رفتن خود کم‌بینی و حسادت می‌شود. در حقیقت انتقال پیام به صورت غیر مستقیم تاثیرگذاری پیام را بیشتر می‌کند. اگر یک مطلبی به صورت مستقیم به فرزندان انتقال داده شود ممکن است در برابر آن پیام گارد بگیرد یا خیلی زود فراموش کند. اما وقتی از طریق قصه و با زبان شخصیت‌ها بیان می‌شود بیشتر در ذهن بچه‌ها تثبیت می‌شود و در ناخودآگاه می‌ماند.
 
وی درخصوص جشنواره مادران قصه‌گوی شهر تهران گفت: این جشنواره یک اقدام بسیار خوب و مناسب برای مادران است. خیلی از مادران سن بالایی ندارند اما بچه داری باعث شده که از فعالیت‌های اجتماعی دور بمانند. این جشنواره فرصتی برای فعالیت‌های اجتماعی به ایشان داد و تجربه خوبی برایشان شد. این جشنواره سومین دوره خود را از سر می‌گذراند، لازم است مادرانی که سال‌های گذشته در این رقابت برگزیده شدند، در سطحی جدا به رقابت بپردازند. این حس باید به وجود بیاید که قصه همچنان هست و نیاز به آموزش هم دارد.

سومین جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد و این جشنواره ۱۵شهریورماه با تقدیر از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره تابستانی به کار خود پایان داد.
 
خبرهای مرتبط
نظر شما