با حضور مدیران فرهنگی و هنرمندان
تماشاخانه شانو افتتاح شد
شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهرماه تماشاخانه شانو و آکادمی «صادقی» به مدیریت قطبالدین صادقی با حضور هنرمندان و مدیران حوزههای مختلف افتتاح شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهرماه مراسم افتتاحیه تماشاخانه شانو و آکادمی «صادقی» با حضور مدیران و هنرمندان تئاتر کشور برگزار شد.
در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدجواد حقشناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، رحمت امینی، پیمان شریعتی، احمد کامیابی مسک، سهراب سلیمی، مسعود دلخواه، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، اردشیر صالح پور، اسماعیل خلج، شهرام کرمی، اردلان شجاع کاوه، الیزا اورامی، قاسم زارع، یارتا یاران، ایرج راد، نادر نادرپور، ناصر آویژه، حسن دادشکر، گلاب آدینه، کاظم هژیر آزاد، توحید معصومی، عباس عبدالله زاده، رضا افشار و ... حضور داشتند.
کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اجرای مراسم را بر عهده داشت.
در ابتدای برنامه قسمتی از نمایش «فروغ ساراپینا» به کارگردانی و اجرای محسن حسینی به نمایش در آمد و پس از آن قطبالدین صادقی مدیر این تماشاخانه در صحبتهایی عنوان کرد: توسعه هنر شکلهای گوناکونی دارد که یکی از آنها همین غیردولتی کردن تئاتر است و اینکه ابتکار عمل به دست کسانی بیفتد که تعریف دیگری از هنر تئاتر دارند. من بیش از ۵۰ سال است که کار تئاتر میکنم. همه کار کردهام از تدریس و بازیگری گرفته تا نوشتن و کارگردانی اما تا به حال تماشاخانه نساخته بودم و این تجربه بسیار گرانسنگ و پر از درد و محنتی برای من بود.
وی تصریح کرد: برای تماشاخانه ساختن دلایل مختلفی داشتم که یکی از دلایل آن بحث آموزش بود که در کار ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما متاسفانه این روزها آموزش به امری کاریکاتور گونه تبدیل شده است. من سالیان دراز با دانشجویان کار کردم و از این منظر به خودم تبریک میگویم که هیچگاه محبتم را از آنها دریغ نکردم. هدف دیگری که من را ترغیب به راهاندازی یک تماشاخانه کرد، پیدا کردن یک جایگاه برای گروهمان بود. گروه ۴۰ نفره من مثل آوارهها بیمکان بودند و این بیمکانی من را بسیار آزار میداد. احساس کردم حرمتها دارد از بین میرود و ما آرامش و تمرکزی برای انجام کار خلاقانه و منسجم نداریم. این حق ما نبود که بعد از ۸۰ کار حتی ۴۰ متر برای اینکه دور هم جمع شویم در اختیار نداشته باشیم. در همه جای دنیا مدیر تئاترهای بزرگ، کارگردانهای بزرگ و صاحب سبک هستند. دولت به آنها امکانات میدهد و در کارشان دخالت نمیکند و فقط یک کنترل مالی روی کارشان دارد. این کارگردان برای حداقل پنج سال مدیریت آن تئاتر را بر عهده دارد و سبک و هویتی خاص برای آن تماشاخانه به وجود میآورد که متاسفانه این کار در کشور ما هنوز شروع نشده است.
این مدرس و کارگردان تئاتر یادآور شد: در کاری که شروع کردم مشکلات بسیار زیادی از جمله مشکلات مالی داشتم. بسیاری از افرادی که به عنوان سرمایهگذار وارد این کار میشدند تعریفشان از تئاتر با من بسیار فرق داشت در نتیجه هیچ شریکی را قبول نکردم. مشکلات ساخت و ساز و سرراست نبودن مهندسانی که وارد کار شده بودند از دیگر مشکلات من بود و در مقطعی متوجه شدم که ۷۰ میلیون از من اختلاس شده است. مشکل دیگر افتادن در بوروکراسی ادارات بود که اگر چند جا من را نمیشناختند با مشکلاتی بیش از این روبهرو میشدم.
صادقی با اشاره به افرادی که در شکلگیری این تماشاخانه او را یاری رساندند، گفت: پیش از همه از آقای مرادخانی و افضلی کمال تشکر را دارم. اگر آقای مرادخانی و مهدی شفیعی در سه چهار بزنگاه من را یاری نمیکردند، فلج میشدم. به آقای صلاحی نیز ادای احترام میکنم که بسیار به ما کمک کردند. صندوق کارآفرین و صندوق حمایت از هنرمندان من را بسیار زجر دادند اما کمک زیادی هم به من کردند. همچنین از آقای امرآبادی مدیر سایت تیوال و افراد دیگری که در این پروژه با من همراه بودند، قدردانی میکنم.
وی در پایان صحبتهایش بیان کرد: در حال حاضر ۴۳۰ میلیون بدهکار هستم و چک دست مردم دارم و امیدوارم تا آخر سال بتوانم قرضهایم را تسویه کنم. برای راهاندازی این تماشاخانه همه ریسکهایی را که هرگز در عمرم نکرده بودم امتحان کردم که امیدوارم نتیجهاش را ببینم. نکته دیگر اینکه صاحب ملک حاضر شده اینجا را بفروشد که همین جا اعلام میکنم یا به من وام بدهید یا خودتان این ملک را بخرید چون حیف است اینجا از بین برود، بگذاریم اینجا محلی برای آفرینشهای هنری باشد. در حال حاضر قرار است از اول آبان ماه نمایشهای «من»، «پینوکیو دروغ بگو» و «فروغ ساراپینا» در این تماشاخانه به صحنه بروند و تا آخر سال نیز تقاضاهای بسیاری برای اجرای نمایش دریافت کردهایم.
بعد از صحبتهای صادقی، اپیزود «سرگل» از نمایش «نامههای عاشقانه از خاورمیانه» توسط هانا کامکار اجرا شد.
در ادامه علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد عنوان کرد: قطبالدین صادقی از دوستان قدیمی من است و از زمانی که من در معاونت موسیقی بودم همیشه سری هم به تئاتر میزدم و با صادقی هم گپ و گفت داشتم. از همان دوران وی قصد داشت تماشاخانهای خصوصی راهاندازی کند اما مشکلات مالی این اجازه را به او نمیداد. امروز بسیار خرسندم که وی توانست به آنچه سالها قصد عملی کردنش را داشت، برسد. این برای اولین بار است که یکی از هنرمندان ما تماشاخانهای خصوصی راهاندازی کرده است که جای خوشحالی دارد. قطبالدین صادقی جدا برای به ثمر رسیدن این پروژه زحمت کشیده است.
وی ادامه داد: امکانات ما آنقدر وسعت ندارد تا به هنرمندان کمک و از آنها حمایت کند پس تنها راه حل مشکلات اهالی تئاتر، ورود بخش خصوصی است. برای من توفیق زیادی است که هنرمندان ما در این زمینه کار میکنند.
مرادخانی یادآور شد: هر چقدر دخالت دولت در این زمینه کمتر شود به تعالی رسیدن این برنامهها سریعتر رخ میدهد. ما باید به صادقی کمک کنیم قرض او را از پا نیندازد. رشد تئاتر ما با امکانات زیرساختیمان توازن ندارد و از طرف دیگر هم بودجهای برای حمایت نداریم اما راه چاره این است که دوستانی را که چنین قصدی دارند، حمایت کنیم.
اجرای رقص کردی (هلپرکی) توسط آسو نادری و گروهش بخش بعدی مراسم بود.
در ادامه محمد جواد حقشناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد: بسیار با ارزش است که قطبالدین صادقی بعد از ۵۰ سال کار و کارگردانی ۸۰ نمایش ارزشمند، تماشاخانهای را به داراییهای تهران اضافه کرده که من به سهم خودم از وی تشکر میکنم. در حال حاضر شهرداری بیش از ۳۰ هزار میلیارد بدهی دارد و دولت هم بودجهای برای اختصاص به هنر ندارد اما این مسائل نیمه خالی لیوان است. پس باید به سرمایههای موجود توجه بیشتری کرد و نیمه پر لیوان را از منظری دیگر دید. افرادی مثل قطبالدین صادقی سرمایه عظیمی برای هنر این مملکت هستند و اگر بتوانیم قدر این سرمایهها را بدانیم و در کارشان دخالت نکنیم میتوانیم در چند سال آینده شاهد افزایش چنین اماکنی باشیم.
اجرای بخشی از نمایش «من» به کارگردانی فرهاد تجویدی بخش پایانی مراسم افتتاح تماشاخانه شانو بود.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار