به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستاننویسی در فصل پاییز با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقهمندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
این کارگاه عصر روز سهشنبه ۹ آبان ماه در کتابخانه گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقهمندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقهمندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.
در آغاز نشست تعدادی از مخاطبان داستانهای خود را خواندند و سایر مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستانها مطرح کردند، سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد.
در ادامه نشست، داستان «پایان چخوفی» نوشته گریس پالی خوانده شد و مخاطبان نظرات خود را درباره داستان بیان کردند.
سپس کارشناس برنامه با جمعبندی نظرات مخاطبان، درباره این داستان گفت: این داستان، فرا داستان است، یعنی داستانی که موضوعش داستاننویسی است. در این داستان به اختلاف دیدگاه پدران و فرزندان توجه شده است و با نگاهی طنزآلود گفته است که این مساله همچنان باقی خواهد ماند.
سپس تمرینهای داستانی هنرجویان درباره گفتوگو نویسی خوانده شد و در ادامه بحث شخصیتپردازی ادامه یافت و مدرس کارگاه گفت: نویسنده باید نحوه بهکارگیری انواع مختلف شخصیتپردازی را تمرین کند. در داستانهای واقعگرا شخصیتها معمولاً جامع هستند، اما در داستانهای تمثیلی و نمادین، به دلیل نزدیک بودن تمثیل و نماد به حکایتها و قصهها، چون هدف بیان چیزی برای اشاره به چیز دیگر است، شخصیتها تیپ هستند و ساده، در اصل باید توجه داشت که شخصیتپردازی وابسته به نوع داستان و مضمون آن است. مثلاً در داستان واقعگرای اجتماعی شخصیتها برونگرا هستند و به موضعگیری سیاسی –اجتماعی میپردازند، اما در داستان مدرن شخصیتها درونگرا هستند و توجه به روانشناسی آنها بیشتر میشود. شخصیت مدرن، اغلب در شهرهای بزرگ زندگی میکند و هیاهو و سرعت و ابزارهای جدید باعث میشود فردگراتر شود و احساس تنهایی در جمع کند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که در شهرها فرصت کافی برای تلاش و به موفقیت رسیدن هم هست، به همین دلیل آدمها به رغم آلودگی هوا و ترافیک اغلب مایلاند در کلانشهرها زندگی کنند.
پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این برنامه بود.