به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در دومین نشست نقد آهنگسازی معاصر ایران، دورههای مختلف آهنگسازی و دیدگاه احمد پژمان درحوزه موسیقی بررسی میشود.
بررسی انعکاس هویت ایرانی در آثار پژمان با نگاهی به قطعه «عیاران» محمد رضا فیاض (آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سنتور)، میزگرد هوشنگ کامکار(آهنگساز)، مهران پورمندان (آهنگساز) و آرمان نوروزی(آهنگساز و پژوهشگر) از بخش دیگر این برنامه است.
احمد پژمان متولد 18 تیر ۱۳۱۴ آهنگساز و موسیقیدان، در دوره دبیرستان به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوارنده ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دوره رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت.
وی سال ۱۳۴۳بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد استادان موسیقی (توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل، هانس یلینک و... ) به تحصیل آهنگسازی پرداخت.
پژمان پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران فعالیت خودرا شروع کرد. اپراهای جشن دهقان، دلاور سهند(بر اساس زندگی بابک خرمدین)و سمندر برخی از آثار وی است که قبل از انقلاب در تالار وحدت به اجرا درآمدند.
همچنین پژمان سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد و به فراگیری موسیقی الکترونیک پرداخت که در این دوره ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل از استادان وی بودند.
پژمان از سال ۱۳۷۰ تا کنون به طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوان و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران مشغول است. ازدیگرآثاراو میتوان به کنسرتو برای ۹ ساز (۱۹۶۵)،راپسودی برای ارکستر (۱۹۶۶)،حماسه، هفت خوان، تکسوار عشق ، همه شهر ایران، خاطرات فردا،سراب،دیوِرتیمِنتو (۱۳۹۵) و همچنین موسیقی فیلم ها و سریالهای متعدد از جمله:دلیران تنگستان ،سمک عیار، شازده احتجاب ،سایههای بلند باد، ساخت ایران ،هنرپیشه، زینت، کیمیا، روسریآبی ،عشق گمشده، بوی کافور، عطر یاس، باران، سفر به فردا ،خانهای روی آب ،همراه باد در دل تنهایی کویر، بید مجنون، یک بوس کوچولو و سرزمین مادری اشاره کرد.
وی برای ساخت موسیقی فیلمهای؛ بوی کافور، عطر یاس و باران برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است.
نشست های «نقد و بررسی آهنگسازی معاصر ایران» هر ماه با حضور آهنگسازان و موسیقی پژوهان با نقد آثار یکی از آهنگسازان موسیقی ارکسترال ایران در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود. اولین جلسه این نشست اول آبان به نقد و بررسی آثار استاد حسین دهلوی اختصاص داشت.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، بالاتر از پل سید خندان ،خیابان جلفا مراجعه کنند و با شمارههای 22872818تماس بگیرند.