جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۱
کد خبر: ۹۵۸۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

دیدار با خانواده شهید مسعود صباغ در ستارگان پرفروغ

رییس فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری به همراه رییس خانه موزه شهیدان اقبالی در برنامه ستارگان پرفروغ منطقه ۱۰ با خانواده شهید مسعود صباغ دیدار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ویژه‌برنامه «ستارگان پرفروغ» این هفته که سه‌شنبه پنجم دی ماه در خانه شهید مسعود صباغ برگزار شد، محمدرضا جمالی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رییس فرهنگ‌سرای عطار نیشابوری به همراه رییس خانه موزه شهیدان اقبالی با خانواده این شهید دیدار کرد. 

در این دیدار مادر و برادر شهید مسعود صباغ حضور داشتند و مادر شهید درباره فرزندش گفت: مسعود فرزند دوم خانواده است. پدر خانواده که تقریباً بیست سال پیش فوت کرده است، در اهواز قاری قرآن بود. سعید متولد ۱۳۴۲ بود و ۲ سال پس از تولد او ما از اهواز به تهران آمدیم و در همین منطقه ۱۰ ساکن شدیم. مسعود دوره ابتدایی را در دبستان میثاق گذراند و بعد از آن در دبیرستان شهید امامی تا کلاس سوم نظری تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و به جبهه رفت.

سعید برادر کوچک تر شهید صباغ  که وی نیز سابقه حضور در جبهه را دارد، درباره برادر شهیدش گفت: اوایل دوران جنگ مسعود در پایگاه «روح‌الله» عضو بسیج بود تا اینکه در زمان سربازی با ورود به ارتش مدتی از خدمت سربازی را در کمپ اسرای عراقی در شهر شازند اراک دژبان بود. مسعود خیلی تلاش می‌کرد که به منطقه برود ولی نمی‌شد. تقریباً حوالی سال ۱۳۶۳ که خدمت سربازی را به پایان رساند، بلافاصله به منطقه جنگی رفت و در اکثر عملیات حضور داشت. چون در گردان مقداد و از نیروهای خط‌شکن بود. 

او درباره جراحت‌های پی در پی شهید صباغ گفت: من در عملیات کربلای ۴  در قرارگاه حضرت خاتم (ص) در اهواز بودم که مسعود در این عملیات شیمیایی می‌شود. او در بیمارستان اهواز قرنطینه بود ولی از آنجا هم فرار می‌کند و به منزل ما می‌آید. آن موقع من در منطقه بودم. او وسایل خودش را در منزل ما می‌گذارد و دوباره به منطقه می‌رود و تقریباً ۱۰ روز قبل از شروع عملیات کربلای ۵ برای دیدن تک‌تک فامیل و خداحافظی کردن با آنها به شهرمان اهواز می‌رود. همان طور که می‌دانید عملیات کربلای ۵  شامل دو مرحله بوده است. قرار بوده  در مرحله دوم گروهان مسعود از وسط وارد منطقه شوند، ولی ناگهان توسط نیروهای دشمن محاصره می‌شوند و فرمانده آنها به ناچار دستور عقب‌نشینی می‌دهد. در این مرحله نیروهای ما در منطقه‌ای معروف به کانال ماهی وارد می‌شوند. این منطقه قبلاً در دست نیروهای عراقی بوده و نیروهای خودی آنجا را از عراقی‌ها گرفته بودند، به همین خاطر دشمن آنجا را زیر بارش مداوم گلوله و خمپاره قرار داده بود و تقریباً در هر دقیقه ۱۳۷۰ گلوله از سمت دشمن شلیک می‌شد.  

برادر شهید صباغ ادامه داد: در این شرایط سخت که مانند جهنم بوده، بچه‌ها پراکنده می‌شوند و برادرم مسعود با یکی از بچه‌های محله که آقای ارتحالی نام دارد و جانباز هم است در حال عقب‌نشینی بودند که از پشت سر مسعود خون جاری می‌شود و او به مسعود اصرار می کندکه با آمبولانس برود، ولی او می‌گوید که چیزی نیست و به نبرد ادامه می‌دهد. آقای ارتحالی می‌گفت بعد از اینکه یک گلوله آمد و گرد و غبار انفجار خوابید و ما بلند شدیم که حرکت کنیم، دیدم مسعود جا مانده و تنها هستم. مسعود با اصابت ترکش خمپاره از ناحیه گلویش جراحت سختی برداشته بود و به شهادت رسید. 

شهید مسعود صباغ متولد ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۴۲، از دلاور مردان دفاع مقدس است که ۲۱ دی ماه ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسید. پیکر این شهید والامقام در قطعه ۵۳ ردیف ۲۸ گلزار مطهر شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شده است.

گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای منطقه ۱۰ به همراه پاسداشت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت در قالب دیدار و تکریم خانواده معظم شهدا بر اساس فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر «تلطف و احوالپرسی از خانواده شهدا» از اهداف برنامه ستارگان پرفروغ است که هر هفته، سه‌شنبه‌ها به همت خانه موزه شهیدان اقبالی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این برنامه می‌توانند به نشانی: بزرگراه نواب صفوی (شمال به جنوب)، خیابان کمیل غربی، بعد از چهار راه قلیچ‌خانی، خانه موزه شهیدان اقبالی مراجعه کنند یا با شماره تلفن: ۶۶۶۹۱۵۴۶ تماس بگیرند.
نظر شما