داستان «مرد آگهیهای تجاری» در نشست محفل داستان خوانده شد
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: داستان «مرد آگهیهای تجاری» نوشته کارلو کاستلانتا درباره نفی تنهایی و پیری است.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستاننویسی فصل زمستان ۹۶ با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقهمندان به ادبیات داستانی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
این کارگاه عصر روز سهشنبه ۲۴ بهمن ماه در کتابخانه گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقهمندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقهمندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان برگزار شد.
در آغاز نشست، تعدادی از مخاطبان داستانهای خود را خواندند و سایر مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستانها مطرح کردند. سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد و پس از آن داستان «مرد آگهیهای تجاری» نوشته کارلو کاستلانتا خوانده شد.
مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: محور معنایی این داستان، نفی تنهایی و پیری است. مردی که بازنشسته شده، چون تنهاست، تصمیم میگیرد برای جلب توجه، آگهیهای های دروغین فروش خانه، اتومبیل یا استخدام پرستار به روزنامه بدهد تا با مردم تلفنی حرف بزند. اما بار آخر که به دروغ آگهی داده بود که الماس گرانبها دارم، سارقی میآید و او را میکشد و او به مرگی عبث و بیهوده میمیرد. نویسنده داستان میخواهد بگوید انسانی که کار نادرستی انجام میدهد، در پایان خودش به دام میافتد.
سپس مدرس کارگاه یکی از داستانهای خود را خواند و هنرجویان درباره آن سوالاتی پرسیدند و مدرس توضیحاتی برای روش نوشتن داستانهای وحشت ارائه کرد.
همچنین مدرس کارگاه درباره داستانهای عامهپسند گفت: در همه جوامع، آثاری چاپ میشوند که ارزش هنری چندانی ندارند، اما نویسندگانشان با شناختی که از روانشناسی عامه مردم دارند، آثاری مینویسند که فروش بسیاری دارند و برای آنها منبع درآمد است. از این گونه نویسندگان میتوان به رولینگ نویسنده هری پاتر و آگاتا کریستی اشاره کرد. در ایران هم نویسندههایی داریم که این نویسندگان با شیوه نوشتن خود که عبارت است از روش توصیفهای ساده، موضوعهای دم دستی، مضامین سطحی و ملودرام مخاطبان خود را از میان افرادی که آگاهی ادبی چندانی ندارند و داستان را برای سرگرمی یا برای جبران روانی میخوانند، انتخاب میکنند. از سوی دیگر همین مخاطبان هم مسائلی را که خودشان دوست دارند، به نویسندگان (در فضای مجازی و غیره) متذکر میشوند. این خوانندگان میخواهند با خواندن این آثار، مشکلات زندگی خود را فراموش کنند و در فضایی احساسی با پایان خوش به سر ببرند.
پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این کارگاه بود.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر