پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۰۲۵۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری در باغ کتاب تهران
آیین افتتاحیه دومین پویش بزرگ کتابخوانی «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین افتتاحیه دومین پویش بزرگ کتابخوانی «کتاب قهرمان» با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» روز دوشنبه ۱۴ مرداد ماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری، حمید حسام نویسنده کتاب، سردار محمد سلگی فرمانده گردان ابوالفضل لشکر ۳۲ انصارالحسین در دوران دفاع مقدس و قهرمان کتاب، حجت‌الاسلام محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، میثم نیلی رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مهدی رحمتی رییس بسیج سازمان صداوسیما و تعدادی از چهره‌های فرهنگی در باغ کتاب تهران برگزار شد. 

سجاد موسوی دبیر برگزاری دومین پویش کتابخوانی کتاب قهرمان در ابتدا عنوان کرد: این پویش به دنبال تبلیغات خوب و ایجاد فضای رسانه‌ای مناسب برای یک کتاب خوب و البته توزیع گسترده آن در کتاب‌فروشی‌هاست تا کتاب‌های ارزشمند به سادگی به دست مردم برسد. تجربه نشان داده اگر یک کتاب را خوب به مردم معرفی کنیم، از آن استقبال می‌کنند. 

وی ادامه داد: امیدوارم با برگزاری این پویش بتوانیم کتابخوانی را ترویج کنیم و کتاب را از مظلومیت بیرون بیاوریم. تیزر بسیار خوبی هم برای کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» تولید شده که از کیفیت قابل توجهی برخوردار است. نخستین دوره پویش نیز با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام» به خوبی برگزار شد و در مدت کوتاهی چندصدهزار جلد از آن به فروش رسید. 

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران بعدی این آیین افتتاحیه بود که با خیر مقدم به حاضران گفت: به رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی خداقوت می‌گویم که با وجود همه ناملایمات، پای کار ایستادند و دومین پویش کتابخوانی کتاب قهرمان را با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» برگزار می‌کنند، کتاب خواندنی‌ای که با قلم شیوای آقای حمید حسام به نگارش در آمده و به رشادت‌های آقای سلگی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. 

وی اضافه کرد: ایشان در جبهه غرب کشور هر دو پایش خودش را در راه اسلام و انقلاب از دست داد و فداکاری ایشان با هیچ مراسم تجلیل و تقدیری قابل جبران نیست. امثال ایشان نیازی به این مراسم‌ها ندارند، بلکه ما نیاز به یادآوری و تلنگر داریم. 

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد:  فریاد «هل من ناصر ینصرنی» حضرت سیدالشهدا(ع) برای همیشه در تاریخ ماندگار شد و هنوز هم این صدا به گوش ما می‌رسد. جزئیات واقعه عاشورا در حالی در تاریخ ثبت شد که هیچ وسیله ارتباطات جمعی‌ای وجود نداشت. کار نویسندگانی مانند آقای حسام هم در همین راستاست و باعث ثبت دلاوری‌های دوران دفاع مقدس در تاریخ می‌شود و امتداد ندای هل من ناصر ینصرنی است.

وی در پایان گفت: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران در چنین قدرتی است و با منهدم کردن پهپاد آمریکایی، استکبار را به خواری و ذلت می‌کشاند، مدیون امثال آقای سلگی و سایر جانبازان و شهدا هستیم. خاطرات رزمندگان دفاع مقدس به گفته مقام معظم رهبری سرمایه‌های ارزشمندی است و می‌تواند چراغ راه ما باشد. امیدوارم برگزاری دومین پویش کتابخوانی کتاب قهرمان بتواند باعث ماندگار شدن ارزش‌های دفاع مقدس در ذهن مردم باشد. 

حمید حسام نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نیز در این نشست عنوان کرد: حرف آقای سلگی حرف یک تاریخ است و به یک نفر محدود نمی‌شود. کلام ایشان پر از حادثه و حماسه است و نیازی به دست و پا زدن قلم من ندارد. در تاریخ شفاهی چیزی را خلق نمی‌کنیم، بلکه چیزی را که بوده، کشف می‌کنیم. 

وی افزود: وقتی از یک گردان ۴۵۰ نفره، ۸۰ نفر باقی مانده، ایشان تازه رجز حضرت ابوالفضل را می‌خواند. تا آنجا که می‌گوید چرا همه شهید شدند و من ماندم و از خدا می‌خواهد شهید شود. تا اینکه دعای همسر ایشان مستجاب می‌شود که از خدا خواسته بود ایشان دیگر پای رفتن نداشته باشد و در نهایت دو پای ایشان قطع می‌شود.

وی همچنین گفت: شهید حسین همدانی فرمانده ایشان بود؛ اما خودش را مرید ایشان می‌دانست. دایرة‌المعارفی از هر آنچه در جنگ وجود داشت و می‌توانست آیینهٔ تمام‌نمای جنگ باشد، در کلام ایشان دیدم. ایشان از روزی که زیر ذره‌بین توجه قرار گرفته، دارد عذاب می‌کشد و رنج می‌برد. چون هنوز در قاعدهٔ همان سلوک شهداست. 

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دیگر سخنران نشست بود که در ادامه گفت: در جامعه و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که همان صف‌آرایی دوران دفاع مقدس وجود دارد. در آن زمان، سرسپردگی و اتکای به خداوند و باور به پیروزی، ملت را به آن قهرمانی‌ها و پیروزی‌ها و عظمت‌هایی رساند که امروز هم بر سر همان سفره، بازدارندگی و امنیت و عزتمان را مدیون آن هستیم.

وی اضافه کرد: همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند، دفاع مقدس یک گنجینه است. امثال این کتاب حاصل معدن‌کاوی و گنج‌یابی‌های هنرمندانه است. حاج محمد سلگی هنوز هم تأثیرگذار و طلایه‌دار است. برای جناب آقای حمید حسام هم آروزی آثار پربرکت بیشتری را داریم.

میرزامحمد سلگی، فرمانده گردان حضرت ابوالفضل لشکر ۳۲ انصارالحسین در دوران دفاع مقدس، سخنران پایانی مراسم بود که عنوان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اگر رزمنده‌ای رزمش را نگوید و به نسل‌های آینده منتقل نشود، رزمش ناقص می‌ماند. علی(ع) می‌فرمایند در مقابل دشمن مانند کوه باشید. اگر کوه جابه‌جا شد، شما نباید تکان بخورید و باید بایستید و دندان‌ها را به هم بفشارید و انتهای صفوف دشمن را ببینید و بدانید نصرت از آن خداست و هرچه داریم از اینجاست. 

وی افزود: دو ماه قبل از شروع جنگ، از صدام می‌پرسند نظرت راجع به حمله به ایران چیست؟ می‌گوید برایم مانند یک تفریح می‌ماند. اما امام(ره) گفت نترسید. دزدی آمده و سنگی انداخته و رفته و ما چنان سیلی‌ای به او می‌زنیم که نتواند از جایش بلند شود و دیدیم که همین گونه شد. حقانیت امام و انقلاب و کمک‌های غیبی و الطاف الهی باید برجسته شود. اگر توکل ما به خدا باشد، شک نکنیم که خداوند با ماست. در دفاع مقدس توکل رزمندگان ما بر خدا بود.

رونمایی از تیزر داستانی معرفی کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» و نمایش آن برای حاضران، بخش دیگری از مراسم بود. 

نظر شما