کد خبر: ۱۰۲۷۰۲

یادداشت

امام هادی(ع)؛ اولین امام عصر غیبت

محمدصادق دهنادی

حضرت امام علی‌النقی علیه‌السلام بر حسب ماموریتی که در سلسله امامت بر عهده داشتند؛ اولین گام تشکیل جامعه منتظر را برداشتند. جامعه منتظر از نگاه امام هادی(ع) البته یک جامعه ایستا و متوقف نبود، بلکه حالا زمان آن بود که تشیع از محصول حرکتی که از زمان حضرت سجاد(ع) آغاز شد، بهره ببرد.

پس از واقعه عاشورا تمام وقت ائمه اطهار مصروف به تربیت نیروی انسانی شد. فقها نسل اندر نسل در قامت صحبت و شاگردی  ائمه، مشق اجتهاد می‌کردند و حالا در عصری که امامان در تبعید و تنگنا بودند باید می‌توانستند با شبکه‌سازی اجتماعی جوامع نو تأسیس مدنی شیعه مانند قم و ری و مناطقی در عراق عرب و اولین حکومت شیعه‌ای که در گیلان توسط سید جلال‌الدین اشرف (عموی امام) تشکیل شده بود را اداره کنند.

امام هادی(ع) با سازماندهی تشکیلاتی تشیع، شاگردان خود را به توانمندی و خودباوری اداره اجتماع هدایت کردند. دوران نسبتاً طولانی امامت آن بزرگوار زمان مناسبی برای تمرین غیبت و انتظار برای شیعیان بود. برخی روایت‌ها حاکی از سخن گفتن امام با یاران و مراجعان خود از پشت پرده حکایت دارد. جامعه باید یاد می‌گرفت که با هدایت امامی در پس پرده نیز باید به راه راست برود.

امام نقی(ع) تبعید و محدودیت خود توسط خلیفگان عباسی و قوم تازه‌مسلمان بی‌خبر از همه جای اطراف آن را به فرصتی برای آماده‌سازی جامعه برای غیبت طولانی نوه بزرگوار خود تبدیل کردند. وکیلان امام در این سه دهه آماده مدیریت جامعه و بلکه رهبری و امامت اجتماع پیرامون خود گردیدند و با این تدبیر اتفاقات دوره ۶ ساله پس از امام هادی(ع) که شامل زندگانی دشوار امام یازدهم در سامرا و سپس غیبت مهدی موعود(عج) بود، جامعه شیعه را مانند وقایع قرون یک و دو دچار تشتت و تفرقه نکرد.

یکی از فرازهای بسیار قابل توجه زندگی امام هادی (ع) مبارزه بی‌امان ایشان با منحرفان، غالیان، صوفیان و دراویش بود. مبارزه‌ای که اگر جدی گرفته می‌شد، تمدن اسلامی پس از چند قرن به خاطر اوج گرفتن اندیشه‌های آنان ضربه نمی‌خورد و نهایتاً از بین نمی‌رفت.

از دیگر چالش‌های امام، جریان اهل حدیث و اشاعره بود که توسط المتوکل نمایندگی می‌شد. اینها همان ریشه سلفی گری امروز محسوب می‌شوند و تا سر حد شهادت امام را بارها مورد خطر قرار داد. تقابل فکری امام و فرزندشان با اندیشه انحرافی اهل حدیث و گفت‌وگوی انتقادی این دو امام با اولین نسل فلاسفه اسلامی که تحت تأثیر فلسفه یونان بودند -مثل ابویوسف یعقوب کندی- از دیگر فرازهای حیات علمی و اعتقادی این دو چراغ پرنور هدایت است.

دیگر یادگاری حضرت یعنی زیارت جامعه کبیره به عنوان دانشنامه امامت شیعه یکی از بزرگترین منابع ما برای فهم غیرالتقاطی و بدون افراط و تفریط از مقوله ولایت و رهبری است. این همان چیزی است که اجازه نداد روشنفکری جدید مسئله امامت را به میل خودش تحریف کند.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
امام هادی ولادت
ارسال نظر
آخرین اخبار
«پشت صحنه نوشتن» افشا شد
فیلم مستند «زیبا، لذیذ، مبتذل» اکران می‌شود
منزوی می‌گفت کتاب چاپ کن تا دستت خالی شود
پردیس ملت خانه جشنواره «سینماحقیقت» شد
هادی مرزبان درگذشت
صفحه اول روزنامه‌ها- یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ موکب فاطمی «خیمه یاس» در منطقه ۲۲
سروستان باغ کتاب میزبان بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب در حوزه بین‌الملل
نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ تلاش می‌کنیم آبروی‌مان حفظ شود
آغاز یک سریال جدید با بازی ثریا قاسمی، لعیا زنگنه و امیرحسین صدیق
نمایش «خانواده قبلی» در فرهنگسرای ارسباران اجرا می‌شود
تخفیف ۵۰ درصدی «شهید علم؛ دفتر اول» در آستانه سالگرد شهادت دکتر شهریاری
سه گانه روح‌الله حجازی در قاب نمایش
نمایشگاه گروهی «نقطه‌عطف» در باغ کتاب تهران افتتاح شد
جشنواره داستان‌نویسی «قصه‌ی محله‌ی ما» برگزار می شود
ویژه‌برنامه «ریحانه‌النبی» در بهشت زهرا(س)
موضوع «شهود» در اندیشگاه ابر انسان بررسی می‌شود
نمایش «این‌بار دل‌ها سنگی نه، چوبی است» به روی صحنه ارسباران می‌رود
تعطیلی ۲ روزه سالن‌های نمایشی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)
صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۴
آیین فاطمی «نذر مادری» با پخت سمنو، نماز باران و اجتماع فاطمی در تهران برگزار می‌شود
نمایشگاه نقاشی «پیچک سبز اندیشه» در فرهنگسرای ارسباران
روایت زنان تاریخ‌ساز در نشست «بانوی اندیشه»
«وقتی دنیا برای یک زن تنگ می‌شود» در شنبه‌های نمایش خیابانی فرهنگسرای فردوس
مسابقه «از صفحه تا صحنه» به همت فرهنگسرای اخلاق برگزار می‌شود