جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۲۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
محمدرضا و علیرضا حقگو که در دوره‌های «محاسبات ذهنی با چرتکه» فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت کرده بودند، در مسابقات جهانی این رشته در کامبوج موفق به کسب مقام شدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از همشهری آنلاین، محمدرضا و علیرضا حقگو برادران دوقلوی غیرهمسانی هستند که در دوره‌های «محاسبات ذهنی با چرتکه» (UCMAS) فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت می‌کنند. آنها در مسابقات جهانی UCMAS که در کامبوج برگزار شد، به مقام اول و قهرمانی رسیدند. 

وقتی علیرضا و محمدرضا در کلاس دوم ابتدایی درس می‌خواندند، بعد از نوشتن اعداد و ارقام روی کاغذ و کلنجار رفتن با آنها، حاصل جمع و تفریق و ضرب و تقسیمشان را حساب می‌کردند، ولی یکی از بچه‌های فامیل که همسن آنها بود و دوره محاسبات ذهنی با چرتکه را گذرانده بود، می‌توانست سریع و بدون استفاده از کاغذ و قلم جواب را به دست آورد. مادر از این توانایی او لذت می‌برد و دلش می‌خواست علیرضا و محمدرضا هم بتوانند تند و سریع حساب و کتاب کنند. مادر شنیده بود در فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی کلاس‌های آموزش محاسبات ذهنی با چرتکه تشکیل می‌شود و بسیاری از شرکت‌کنندگان این کلاس‌ها، در مسابقات این رشته خوش درخشیده‌اند. ظاهر دوقلوها چندان شبیه هم نبود، ولی توانایی‌ها و استعدادهای همسانی داشتند و مادرشان آنها را در کلاس UCMAS ثبت‌نام کرد. ندا خداوردی مربی کلاس در همان روزهای اول متوجه شد دو شاگرد زبر و زرنگ به شاگردانش اضافه شده‌اند و می‌تواند به آینده آنها امیدوار باشد. او از حس رقابتی که میان دوقلوها وجود داشت استفاده کرد و حسابی آنها را به تلاش وا داشت. 

هنرنمایی دوقلوها

محمدرضا و علیرضای بازیگوش وقت تمرین همه هوش و حواسشان را جمع می‌کردند تا سرعت و دقت خود را در محاسبات بالا ببرند و از یکدیگر عقب نمانند. مادر بیشتر از بچه‌ها ذوق و شوق داشت و به محض اینکه دوقلوها از کلاس برمی‌گشتند، آنقدر سؤال و جواب می‌کرد تا از درس تازه آنها سر در آورد. برای دوقلوها آسان نبود که زمان بازی و شیطنت خود را به تمرین محاسبات ریاضی بگذرانند، ولی وقتی در جمع‌های خانوادگی و دوستانه با مهارت خود همه را انگشت به دهان می‌کردند، خستگی از تنشان در می‌رفت. اوایل امسال که خانم خداوردی اعلام کرد همه باید برای مسابقات جهانی آماده شوند، مادر دست به کار شد تا آنها را برای مسابقه آماده کند. راهیابی دوقلوها به مرحله استانی، خانم مربی را مطمئن کرد که شاگردانش در مراحل بالاتر هم می‌توانند موفق شوند. انتظار او بیراه نبود و علیرضا و محمدرضا در مراحل استانی و کشوری هم جزو نفرات برتر بودند. 

خوان هفتم؛ کامبوج

خوان آخر، مسابقات جهانی بود که آذرماه در کشور کامبوج برگزار شد. این رقابت سنگین‌تر بود و نه تنها بچه‌های ایرانی، بلکه برگزیدگان ۸۰ کشور جهان در مسابقات شرکت کرده بودند. این بار مربی کلاس هم به کمک مادر و دوقلوها آمد. خداوردی در مربیگری رشته UCMAS تجربه زیادی داشت و تعداد زیادی از شاگردان او در سطوح کشوری و جهانی خوش درخشیده بودند. تمرین‌های او برای بچه‌ها حکم فوت کوزه‌گری را داشت و به آنها قوت قلب می‌داد. هزینه اعزام بچه‌ها به مسابقات کامبوج سنگین بود و هیچ نهاد و مسئولی از آنها حمایت مالی نمی‌کرد، اما پدر و مادر نمی‌توانستند تلاش‌ها و ذوق و شوق دوقلوها را نادیده بگیرند. وقتی پدر خبر تأمین هزینه‌ها و تدارک مقدمات سفر را به مادر و بچه‌ها داد، از دوقلوها قول گرفت که از کامبوج سربلند برگردند. شهر «پنوم پن» محل برگزاری مسابقات بود و ۴۰۰ کودک از چهار گوشه دنیا در آن حضور داشتند. شرکت‌کنندگان باید در ۸ دقیقه ۲۰۰ برگه پر از محاسبات سخت و سنگین ریاضی را پاسخ می‌دادند. وقتی ۸ دقیقه به پایان رسید، محمدرضا ۲۰۰ برگه را درست پاسخ داد و با خیال راحت از سالن بیرون آمد، ولی علیرضا به ۱۸۶ برگه پاسخ داده بود. 

از برگزیدگان تهرانی حمایت نشد

نتایج مسابقات دیر و با تأخیر اعلام شد، ولی انتظار سخت خانواده حقگو که دسته‌جمعی به کامبوج رفته بودند، ثمره شیرینی داشت و محمدرضا به عنوان قهرمان و علیرضا به عنوان نفر اول مسابقات اعلام شدند. خداوردی مربی آنها می‌گوید: «از کشور ما ۲۶ نفر به مسابقات جهانی اعزام شدند که بسیاری از آنها در شهرستان سکونت دارند. شرکت‌کنندگان شهرستانی که در مسابقات مقام کسب کردند، از سوی استانداری، فرمانداری و شهرداری محل سکونت خود تشویق شدند، ولی نهاد یا مسئولی از منتخبان تهرانی حمایت نکرد و فقط مسئولان فرهنگسرای بهاران از بچه‌ها قدردانی کردند.»

او به برگزاری منظم دوره‌های محاسبات ذهنی با چرتکه در فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر سال تعداد زیادی از مهارت‌آموزان فرهنگ‌سرا به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند، اما به دلیل اینکه هزینه اعزام آنها بر عهده خانواده‌هاست، نمی‌توانند در این مرحله شرکت کنند و سرخورده می‌شوند.» خداوردی درباره رشته UCMAS می‌گوید: «این رشته یک سیستم محاسبه‌ای جدید است که هماهنگی دو نیمکره راست و چپ مغز را افزایش می‌دهد و مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مسئله افراد را افزایش می‌دهد.»

درخشش ریاضیدانان کوچک فرهنگ‌سرای شهید حاج قاسم سلیمانی در مسابقات جهانی
نظر شما