کد خبر: ۱۰۷۵۶۴

مدیر سینما گالری ملت:

هزینه ساخت سینما به ازای هر صندلی 20 میلیون تومان است/ تولید فیلم‌های سینمایی در سال بیشتر از ظرفیت اکران است

مدیر پردیس سینما گالری ملت، از هزینه‌های ساخت سینما، اکران آنلاین و تاثیر آن روی سینماها، کپی‌رایت، هزینه تماشای فیلم در سینما، لذت تماشای فیلم روی پرده عریض و... می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، هاشم میرزاخانی با اشاره به سالن‌های سینما  گفت: «سینما به عنوان یک مدیون مستقل تعریف خاص خود و فلفسه وجودی خودش را دارد و تماشای فیلم در سالن‌‌های سینما یک تعریف خاص دارد که هرجایی ممکن نیست. فقط سالن تاریک سینماست که امکان تماشای فیلم روی پرده عریض و کیفیت بالا را می‌دهد تا شما قصه را دنبال کنید و از تماشای آن لذت ببرید.»

او در ادامه گفت: «در کنار سینما، تلویزیون همیشه حضور داشته و هر کدام از این مدیون جایگاه خودشان را دارند. ممکن است حتی کسی در خانه سینمای کوچکی راه انداخته باشد فیلم‌ها را تماشا کند که باز هم کیفیت سالن‌های سینما را ندارد و باید فیلم‌ها را با کیفیت پایین‌تر پس از پایان اکران‌شان، از طریق شبکه نمایش خانگی و یا خرید سخت‌افزاری فیلم تماشا کند. هرچند لذت تماشای فیلم در سینما و با دیگران را نمی‌شود با چیز دیگری عوض کرد.»

میرزاخانی درمورد شرایط بحرانی کنونی گفت: «در ایام اضطرار چه باید کرد؟ عده زیادی بیکار هستند و خانه‌نشین شده‌‌اند؛ حالا اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند؟ اینجاست که موضوع اکران آنلاین و بحث‌های پیرامون آن مطرح می‌شود. تحلیل‌های مختلفی هم در مورد این اتفاق صورت گرفته است. به عنوان فردی که سابقه خدمت در بخش‌های مختلف وزارت‌خانه و پخش و اکران و سینماداری را داشته باید بگویم که جمع‌بندی من این است: تولید فیلم‌های سینمایی در سال بیشتر از ظرفیت اکران ماست. یعنی چند برابر ظرفیت اکران سینماهاست. اگر بتوانیم یک بخش را سوق بدهیم به این سمت شاید بخشی از تهیه‌کنندگان که معمولا فیلم‌هاشان در صف اکران منتظر می‌ماند و نوبت اکران نمی‌گیرند، راضی شوند و از طرفی فضا هم برای نمایش آثار پرفروش که شانس خوبی برای دیده شدن دارند، باز شوند»

این مدیر سینمایی معتقد است: «سینماماشین، اکران آنلاین و نمایش‌های خانگی و امکان‌های این‌چنینی هیچوقت جای سینما را نمی‌گیرند و مخاطبان در شرایطی که تمام این راه‌ها برای تماشای فیلم وجود داشته، باز هم طرفداران سینما، سالن‌های تاریک و تماشای فیلم روی پرده عریض را انتخاب کرده‌اند.»

میرزاخانی درباره قیمت بلیت سینماها و هزینه تماشای فیلم در شبکه نمایش خانگی به صورت آنلاین گفت: «نمی‌توان منکر تاثیر قیمت‌ بلیت‌های سینما هم شد. در حالی که شما می‌توانید با پرداخت مبلغی به مدت هشت ساعت فیلمی را در شبکه نمایش خانگی و به صورت آنلاین در اختیار داشته باشید و همراه تعداد زیادی پای اثر بنشینید. اقشار کم‌درآمد می‌توانند از این طرح استفاده کنند.»

او درباره دسترسی به فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی گفت: «باید در یک تفاهم درست فیلم وارد چرخه نمایش شود. یعنی زنجیره اکران و نمایش به درستی پیش برود؛ ابتدا فیلم در جشنواره نمایش داده شود، سپس اکران ویژه، بعد از این دو اکران عمومی، پس از آن نوبت به VOD و تلویزیون و حالا نمایش آنلاین هم باید به عنوان یک راه نمایش به این چرخه افزوده شود. در این صورت اکران آنلاین بدل به ابزاری برای رشد و ارتقای سینما خواهد شد. کافی است که این چرخه منظم باشد و این موضوع نیاز به کارشناسی دارد.»

هاشم میرزاخانی درمورد معایب طرح اکران آنلاین هم گفت: «تضمینی وجود ندارد که فیلمی پرفروش پس از ورود به نمایش خانگی دزدیده نشود و بلافاصله سر از اینترنت در نیاورد. چطور پس از سرمایه‌گذاری روی فیلم می‌توان با چنین پدیده‌ای مقابله کرد؟ این وظیفه فیلمساز نیست و باید بستر طوری باشد که آثار سرقت نشوند.»

این مدیر سینمایی در انتها به هزینه ساخت سینما اشاره کرد و گفت: «وقتی در پردیس ملت هفت سالن جدید را افتتاح کردیم، به ازای هر صندلی بین 15تا 20 میلیون تومان هزینه برای ساخت هر سالن هزینه شد. یعنی برای سالن‌های سینمایی هزینه‌ای میلیاردی شده و باید با توجه به این موضوع به فکر اکران فیلم‌ها بود؛ کما اینکه کمپانی سونی‌ پیکچرز اعلام کرده هر کمپانی و تهیه‌کننده‌ای که فیلمش را به شبکه نمایش خانگی بدهد، فیلم‌های بعدی آنها را اکران نخواهد کرد و آنها را مجبور کرده دست نگه دارند. این یک زنجیره است و باید تمام جوانب آن را در نظر گرفت و سپس در مورد تصمیم‌گیری کرد.»
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران