چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
ساعت : ۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
تهیه‌کننده مسابقه «زیر چتر ترانه» که سومین فصل آن با موضوع خوانندگی در حال ضبط است، می‌گوید که برگزیدگان این مسابقه رادیویی در آینده رها نمی‌شوند و در برنامه‌های مختلف از آنها بهره گرفته می‌شود. او توضیح می دهد که این برنامه علاوه بر مسابقه یک کلاس آموزشی است که به متقاضیان خوانندگی اشتباهاتشان را گوشزد و با آنها همراهی می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، رادیو صبا با رویکرد اصلی طنز و ایجاد شور و نشاط در جامعه، از اواخر سال ۹۲ با روزانه ۶ ساعت تولید و پخش برنامه‌های شاد فعالیت خود را آغاز کرد و به مرور مدت زمان برنامه‌های خود را افزایش داد تا اینکه امروزه با ۲۴ ساعت برنامه روی آنتن است.  

«زیر چتر ترانه» از برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی است که در روزهای کرونا در حال ضبط است.

از اظهار نظر عوامل جوان این برنامه جوان رادیو را می خوانید:

آموزش خوانندگی در کنار مسابقه

مهرداد یکتا، یکی از داوران مسابقه درباره این مسابقه و ویژگی‌های آن بیان می‌کند: در دوره اول مسابقه «زیر چتر ترانه» از من برای داوری دعوت شد. تاکنون دو دوره این مسابقه را پشت سر گذاشته‌ و ضبط سومین فصل این مسابقه را به تازگی با ایجاد تغییراتی آغاز کرده‌ایم. در دو دوره اول توانستیم خوانندگان بسیار خوبی را معرفی و حمایت کنیم. مخاطبان بسیار همراه ما هستند و متقابلا ما نیز نظرهای آنها را در مسابقه اعمال می‌کنیم.

یکتا درباره شرکت‌کنندگان نیز توضیح می‌دهد: هم خوانندگانی که دوره دیده‌ و هم کسانی که با این مجموعه شروع کرده‌اند، شرکت کننده مسابقه ما هستند. ما سعی می‌کنیم با شرکت‌کنندگان مسابقه کارهای آموزشی نیز انجام بدهیم. در واقع مشکلات آنها در خواندن را به دوستان می‌گوییم تا بتوانند برطرف کنند و به مراحل نهایی برسند. 

به گفته او، افراد برگزیده مسابقه «زیر چتر ترانه» معمولا خارج از فضای رادیو با عوامل و یا داوران در ارتباط هستند و همکاری‌هایی در زمینه نوازندگی و یا خوانندگی با آنها دارند. 

داور «زیر چتر ترانه» درباره اهمیت ساخت این مسابقات در رادیو می‌گوید: فکر می‌کنم رسالت رسانه این است که بتواند فضایی را برای جوان‌ها ایجاد کند که بتوانند صدای خود را به گوش مخاطب خود برسانند. فضای بسیار خوبی برای جوانان فراهم شده است که باید از مدیران رسانه و رادیو تشکر کنم.

رضا عزتی، یکی از تهیه‌کنندگان رادیو صبا است که سال‌هاست در این مجموعه فعالیت می‌کند. او نیز درباره ایده شکل‌گیری این برنامه، اظهار می‌کند: باتوجه به آنکه موسیقی، علاقه‌مندی خاص جوانان است ما به دنبال کشف استعداد در بین جوان‌ها در حوزه خوانندگی بوده‌ایم. در نتیجه با دوستان، داوران و مدیران شبکه صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌ای را تدارک ببینیم و استعدادها را کشف کنیم.

تهیه‌کننده «زیر چتر ترانه» ادامه می دهد: خداراشاکرم که ضبط فصل سوم این مسابقه را از اول تیرماه ۹۹ آغاز کردیم. سال ۹۷ فصل اول و سال ۹۸ فصل دوم تولید شد. فصل اول چهار برگزیده بسیار خوب داشتیم. فصل دوم نیز همین طور. 

عزتی با اشاره به ایجاد تغییراتی در فصل سوم مطرح می‌کند: این فصل یک تغییرات کلی را شامل می‌شود. فصل سوم ما به ترتیب در فصول تابستان، پاییز و زمستان یک منتخب دارد و این سه نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند تا نفرات اول تا سوم مشخص شود.

او درباره تعداد متقاضیان برای حضور در مسابقه، یادآور می شود: ما از بین شمار زیادی از متقاضیان عده‌ای را برای شرکت در مسابقه گزینش می‌کنیم. متقاضیان در ابتدا قطعه‌ای را که به عنوان نمونه خوانده‌اند از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۵۵ و یا فضای مجازی برای ما یا داوران و یا تلفن گویای رادیو صبا اقدام به ثبت‌نام کنند و بفرستند. سپس با انتخاب داوران به ما مراجعه می‌کنند و از آن‌ها تست می‌گیریم. سپس کسانی را که با معیارهای لازم همخوانی داشته باشند، انتخاب می‌کنیم.

تهیه‌کننده «زیر چتر ترانه» ادامه می‌دهد: به عنوان مثال از بین ۵۰۰ نفر متقاضی ما ۸۰ نفر را به عنوان شرکت‌کننده انتخاب کردیم که در فصل اول ۴ نفر برگزیده شدند و فصل دوم نیز همین طور. این مسابقه چهار مرحله دارد. انتخاب نفرات اول تا چهارم در مرحله نهایی برعهده شنوندگان است. 

عزتی درباره مراحل این مسابقه نیز تصریح می‌کند: در اولین مرحله شرکت‌کنندگان یک کار بدون موسیقی و یک کار با موسیقی می‌خوانند. مرحله دوم علاوه بر تحویل یک شعر به شرکت‌کنندگان برای ساخت ملودی روی آن یک کار با موسیقی را می‌خوانند. در مرحله سوم شرکت کنندگان یک تیتراژ و یک کار انتخاب شده توسط ما را اجرا می‌کنند و در مرحله پایانی یک ترانه به انتخاب هیات داوران را می‌خوانند. از مرحله سوم به بعد رای مخاطب برای ادامه کار شرکت کنندگان تاثیرگذار است. 

او درباره ترکیب هیات داوران این مسابقه و نوازنده مسابقه نیز توضیح می‌دهد: داوران و نوازنده «زیر چتر ترانه» جوان، خوش‌صدا و دارای رزومه قوی هستند. وحید اختری و مهرداد یکتا از فصل اول این مسابقه در ترکیب هیات داوران بوده‌اند. همچنین نوازنده بسیار خوب برنامه حمید نورایی به صورت بداهه و زنده موسیقی برنامه را اجرا می‌کنند و خوانندگان به اجرای قطعه می‌پردازند. 


به گفته عزتی، آموزش از شاخصه‌های مهم این مسابقه است. به همین دلیل داوران در حالی که اجرای شرکت‌کنندگان را داوری می‌کنند به آنها در زمینه اجرا نیز کمک می‌کنند تا برای مراحل بعدی بهتر شوند و در سطح بالاتری اجرا کنند.

تهیه‌کننده «زیر چتر ترانه» با بیان اینکه برنامه موسیقی محور شنونده خاص خود را دارد، خاطرنشان می‌کند: تب خوانندگی در کشور ما داغ است و عده زیادی از جوان‌ها دوست دارند خواننده شوند. سعی ما در این برنامه این است که بتوانیم واقعا کسانی که استعداد دارند، خوش صدا هستند و می‌دانند موسیقی چیست به عرصه موسیقی کشور معرفی کنیم. 

عزتی در پاسخ به این پرسش که آیا از برگزیدگان این مسابقه بهره برده می‌شود یا نه، اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم کسانی را که در مسابقه ما شرکت می‌کنند، حفظ و در برنامه‌هایی که خودمان در رادیو صبا داریم، استفاده کنیم. بالاخره شرکت کنندگانی هستند که صداهای خوبی دارند و با استعداد هستند. یکی از دوستانی که در فصل اول این مسابقه با ما همراه بود در حال حاضر با خود من در برنامه‌های مختلف کار می‌کند.

او تاکید می‌کند: همچنین ما برای جذاب نگه داشتن برنامه در رادیو سعی می‌کنیم به روز باشیم، کارهای خوبی را برای اجرا به شرکت کنندگان معرفی و صداهای خوب را کشف و از آن‌ها حمایت کنیم.  

تهیه‌کننده «زیر چتر ترانه» درباره ملاک‌های داوری نیز بیان می‌کند: داوران ما قاطع هستند و اغماض در کارشان نیست. آنها شرکت‌کنندگان را بر اساس استعداد، شایسته و خوش.صدا بودن داوری می‌کنند. همچنین برایش آنها مهم است که متقاضیان از تقلید صدا و ادای خوانندگان دیگر را درآوردن پرهیز کنند. 

عزتی درباره زمان پخش و بازخورد مخاطبان می‌گوید: «زیر چتر ترانه» روزهای جمعه ساعت ۱۶ تا ۱۷ روی آنتن می‌رود. همین یک برنامه در طول هفته کفایت می‌کند و زیاد شدن آن ممکن است باعث شود حوصله مخاطب سر برود. استقبال مخاطبان نیز تا به اینجا بسیار خوب بوده است. 

او خاطرنشان می‌کند: باید از پیمان قریب پناه که اجرای دو فصل اول و دوم این مسابقه را برعهده داشت، تشکر کنم و بگویم ما فصل سوم با مهبد قناعت پیشه خوش صدا آغاز کرده‌ایم. همچنین حسین اولیاوش صدابردار این برنامه است.



مسابقات رادیو و تلویزیونی راهی برای ورود به خوانندگی

مهبد قناعت‌پیشه، از گویندگان و بازیگران جوان رادیو است که اجرای مسابقه «زیر چتر ترانه» را در فصل سوم برعهده دارد. او می‌گوید: مجری «زیر چتر ترانه» پیمان قریب پناه است. منتها در حال حاضر سفر دور ایران برایش پیش آمد و نتوانست در این برنامه حضور پیدا کند و اجرای برنامه را برعهده گرفتم. من یک آشنایی نسبی با دو فصل قبلی برنامه داشتم؛ چراکه در برنامه‌های دیگر رادیو صبا از نفرات برتر این مسابقه برای خوانندگی و بازیگری استفاده می‌شد. 

مجری «زیر چتر ترانه» درباره این مسابقه اظهار می‌کند: افراد زیادی هستند که از ما به‌ویژه در فضای مجازی می‌پرسند که چگونه می‌توانیم به عرصه هنر از جمله خوانندگی، گویندگی، بازیگری رادیو و عرصه‌های دیگر راه پیدا کنیم. یکی از راه‌های ورودی که بچه‌ها می‌توانند خودشان را نشان بدهند این مسابقات است و این به نظر من بسیار به سلیقه‌های مختلف و افراد که قصد دارند خودی نشان بدهند، کمک می‌کند. 

قناعت پیشه ادامه می‌دهد: کسانی که استعدادی در خوانندگی دارند می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. به نظر من یکی از بزرگترین مزیت‌ این مسابقه همین است که افراد بیایند خودشان را محک بزنند و با فضای رادیو نیز آشنا بشوند. این مسابقه‌ها در هر شبکه‌ رادیویی و یا تلویزیونی پر شنونده و یا پربیننده هستند و همین امر باعث می‌شود استعدادها کشف شوند و راه‌ خود را پیدا کنند. 

او با اشاره به اینکه در نظر داوران دخالت نمی‌کند، گفت: خوانندگی و موسیقی بحثی تخصصی است و داوران از موزیسین‌ها و خوانندگان درجه یک هستند. البته من نیز کار موسیقی انجام داده‌ام و در این زمینه آشنایی دارم اما نه به اندازه دوستان. به همین دلیل بهتر است افراد متخصص درباره شرکت‌کنندگان نظر بدهند. البته یک ستاره هم در نهایت و در رای آخر من دارم که می‌تواند در امتیاز بچه‌ها تاثیرگذار باشد به ویژه زمانی که امتیاز آن‌ها به هم نزدیک است. 

مجری «زیر چتر ترانه» درباره کسانی که می‌خواهند به عرصه گویندگی در رادیو نیز ورود پیدا کنند، می گوید: منِ کوچکترین اگر بخواهم نظری بدهم، می‌گویم و تاکید می‌کنم مطالعه بسیار مهم است. صدا شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد یک کار گوینده باشد. در این زمینه پایه‌های قوی لازم است که از آن جمله می‌توان به فن بیان و مطالعه اشاره کرد. یک فرد بدون آنکه آموزش دیده و پایه را یاد گرفته باشد، امکان ندارد گوینده خوبی بشود. یک فرد برای ماندگاری لازم است دوره‌های گویندگی را ببیند، بداهه و متون مختلف را بشناسد، با فضا راحت باشد و استرس نداشته باشد. همه این موارد تکنیک است.

قناعت پیشه یادآور می‌شود: ورود به این عرصه نسبت به سالیان گذشته سخت‌تر شده است. افراد علاقه‌مند رقیب‌های زیادی دارند و برای ورود باید کاملا خود را آماده کنند تا بتوانند ماندگار شوند. برای دوستانی که بسیار می‌پرسند که چه کاری باید انجام بدهند تا خواننده و یا گوینده بشوند یکی از مهم‌ترین راه‌ها همین مسابقات است. همچنین در این مسابقات می‌توان با فضای رادیو آشنا شد و دانست تهیه کننده و مجری کیست؟ و داوری چگونه است؟ اگر فردی استعدادی داشته باشد قطعا به چشم می‌آید. جالب است بدانید که یکی از شرکت‌کنندگان این مسابقه در سری اول حالا بازیگر رادیو شده است. این اتفاقات می‌تواند رقم بخورد. توصیه می‌کنم اگر فردی استعدادی در خود می‌بیند در مسابقه شرکت کند. 

نظر مخاطبان با داوران یکی است

وحید اختری، یکی دیگر از داوران این مسابقه است که در سخنانی اظهار می‌کند: باعث افتخار است که در کنار دوستان عزیزی از جمله مهرداد یکتا، مهبد قناعت پیشه و رضا عزتی هستم. این مسابقه فضای خوبی را برای جوان‌هایی که صدای خوبی دارند اما جایی دیده نمی‌شوند و صدای خود را ارایه نمی‌دهند، مهیا کرده است. من نیز از این بابت خوشحال هستم که نقش کوچکی در این مسابقه دارم. 

داور «زیر چتر ترانه» با اشاره به اینکه یک خواننده علاوه بر صدا باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: ما برای مشخص کردن اینکه کدام خواننده از بقیه بهتر است با مهرداد یکتا دیگر داور این مسابقه روندی را برای خودمان مشخص کرده‌ایم و بر اساس آن جلو می‌رویم. یک بخش تئوری است که ما از شرکت‌کنندگان به هیچ وجه نمی‌پرسیم اما در ذهن خودمان از جوابی که شرکت‌کننده به ما می‌دهد به دنبال نتیجه هستیم. بخش دیگر عملی است که شرکت‌کنندگان  بدون موسیقی و با موسیقی قطعه مورد نظر خود را اجرا می‌کنند. 

اختری ادامه می‌دهد؛ ما مرحله به مرحله جلو می‌رویم و صداها فیلتر می‌شوند و می رسند به مرحله نهایی که تکنیک، نوانس، احساس و.... را بررسی و نهایتا نتیجه‌گیری می‌کنیم. تا به الان معمولا انتخاب‌هایی که ما انجام داده‌ایم، می بینیم درست پیش رفته‌ایم و مخاطبان نیز نظرشان با آنچه که ما انتخاب کرده‌ایم یکسان بوده است. در این دو دوره‌ای که برگزار شده است صداهای خوبی معرفی شده‌اند. 

او با اشاره به اینکه در این مسابقه تلاش شده است که شرکت‌کنندگان در سبک‌های مختلف انتخاب شوند، تصریح می‌کند: ما از ابتدا نگاهمان این بوده است که در هر سبک یک خواننده داشته باشیم اما قطعا اینگونه نیست که چون یک فرد سبک دیگری می‌خواند و ما می‌خواهیم از هر سبک در مسابقه داشته باشیم او را شرکت بدهیم. 

او ادامه می‌دهد: در سطح اول برخی موارد جزو وظایف و اولویت‌های خواننده است مانند درست و کوک خواندن. در مرحله اول بایدها را توجه می‌کنیم و در مراحل بعد جزییات آن را چک می‌کنیم. امیدوارم توانسته باشیم این مسابقه را به نحوی اجرا کرده باشیم که مردم دوست داشته باشند، بشنوند و استعدادهایی را به جامعه موسیقی و خوانندگی معرفی کرده باشیم. 

اختری درباره فعالیت این سال‌های خود در عرصه موسیقی اظهار می‌کند: آلبوم اول من سال ۸۳ و آلبوم دوم سال ۸۶ مجوز گرفت. من از سال ۸۰ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌ام. تقریبا تا سال ۹۲ عضو یک گروه موسیقی بودم و زمانی که قراردادم به پایان رسید خود شروع به کار کردم و در این میان با خواننده‌های مختلف از جمله داود آزاد، علیرضا افتخاری، محمد معتمدی و... فعالیت داشته‌ام. 

او در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه این برنامه جنبه آموزشی برای همه ما دارد، می‌گوید: «زیر چتر ترانه» فضایی برای تبادل اطلاعات است و باعث می‌شود که دانش ما و شرکت‌کنندگان در زمینه خوانندگی و گویندگی افزایش پیدا کند. ما خودمان روند رو به رشد یکدیگر را می‌بینیم. 
نواختن قطعات به صورت زنده در هر مکانی قطعا شور و هیجان خاصی را به مخاطب القا می‌کند. اگرچه این کار ممکن است در کنسرت‌های موسیقی تاثیر عمیق‌تری بر مخاطب داشته باشد اما در رادیو نیز ویژگی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است کمی سخت‌تر نیز به نظر برسد.



اگر می‌توانستیم قبل از مسابقه با شرکت کنندگان تمرین کنیم بهتر بود

در همین راستا حمیدرضا نورایی، نوازنده «زیر چتر ترانه» نیز درباره نواختن موسیقی به صورت زنده اظهار می‌کند: روال به این صورت است که دوستان موزیک‌هایی را که انتخاب کرده‌اند به من می‌گویند و یک تمرین دو دقیقه‌ای با هم انجام می‌دهیم و کوک و گام را تمرین می‌کنیم و همان جا من موزیک را اجرا کرده و آن‌ها می‌خوانند. برخی اوقات موزیک‌ها را آماده داریم و در غیر این صورت موزیک را به صورت زنده با بچه‌ها می‌زنم. قطعا به کیفیت اصلی کار تنظیم شده نمی‌رسد اما در کوک و ریتم به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند. 

نوازنده «زیر چتر ترانه» با اشاره به اینکه در شبکه‌های مختلف رادیویی فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: شروع کار من با رضا عزتی بعد از رادیو جوان بود. با فریبرز گلبن نیز در رادیو جوان همکاری داشتم. در حال حاضر من در اکثر برنامه‌های رادیو که موزیک زنده نیاز دارند، حضور دارم. به عنوان مثال برای شبکه‌های رادیویی اقتصاد، جوان، صبا، ایران برنامه کوی نشاط و رادیو زنجان نیز تیتراژ خوانده‌ام. تیتراژ «زیر چتر ترانه» نیز با صدای من است. 

نورایی با اشاره به اینکه شرایط برای تمرین پیش از ضبط مسابقه فراهم نیست، می گوید: قطعا اگر می‌توانستیم با بچه‌ها تمرین کنیم و بعد برای مسابقه بیایند، بهتر بود اما متاسفانه این شرایط فراهم نیست؛ چراکه برخی از مکان‌های دور برای شرکت در مسابقه می‌آیند و دسترسی سخت است. بنابراین به اجبار هم تمرین می‌کنیم و هم ضبط نهایی را انجام می‌دهیم.

او در پایان صحبت‌های خود تصریح می‌کند: امیدوارم شنوندگان از این برنامه لذت ببرند و جوان‌ها بیایند خود را در این چالش محک بزنند و نشان بدهند. حُسن خوبی که رادیو صبا دارد این است که بعد از مسابقه با بچه‌ها همکاری می‌کند و این تعامل می‌تواند برای آن‌ها خوب باشد. 

منبع: ایسنا
نظر شما