چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۱۰۹۱۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
رجبی‌دوانی: ماندگاری اسلام و نام رسول‌الله مدیون قیام امام حسین(ع) است
حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی در مراسم عزاداری فرهنگسرای رسانه گفت: هر کس برای هدفی به دستگاه اباعبدالله وارد می‌شود اما خوش‌به حال کسانی که برای تشنگی بیش‌تر می‌آیند و دنبال بی‌اسمی‌اند.
امرودی: خوش‌به‌حال افرادی که در عزاداری امام حسین(ع) دنبال بی‌اسمی‌اند/ رجبی‌دوانی: ماندگاری اسلام و نام رسول الله مدیون شهادت امام حسین و قیام اوستبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، چهارمین شب از مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین در فرهنگسرای رسانه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و عموم مردم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدحسین رجبی‌دوانی صحبت کرد. او گفت: در این جلسه می‌خواهم چند ویژگی منحصر به فرد حضرت اباعبدالله(ع) را عرض کنم.

او با اشاره به ویژگی‌های خاص امام حسین علیه‌اسلام گفت: امام حسین(ع) در 5 تن آل عبا از نظر رتبه در مقام پنجم قرار دارد اما با این حال به دلیل ایثار خالصانه عظیمی که انجام داد و از هر چیزی که داشت در راه خدا گذشت، خداوند به ایشان امتیازاتی داده است که بسیار استثنایی است. یکی از این امتیازات آن است که ایشان می‌تواند شفیع همگان باشد؛ کلام رسول خدا در مورد این ویژگی ایشان چنین است؛ ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه. حال باید پرسید که این کشتی نجات چه ویژگی‌هایی دارد و آیا فقط او کشتی نجات است؟ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند همه ما اهل بیت کشتی نجات هستیم اما کشتی نجات جدم حسین از همه وسیع‌تر و سریع‌تر است.

او در تشریح عبارت «ان الحسین سفینه النجاه و مصباح الهدی» گفت: همه ائمه معصومین کشتی نجات شیعیان هستند اما خداوند به امام حسین عنایتی کرده است که حتی برای غیر شیعه و غیرمسلمان نیز کشتی نجات است و اگر به او روی بیاورند نجات پیدا می‌کنند. این امتیاز خاص امام حسین است که همه را دربرمی‌گیرد و سریع‌تر هم به ساحل نجات می‌رساند. برای مثال زهیر بن قین بجلی به عثمانی مسلک بودن معروف بود یعنی مخالف اهل بیت بود اما زمانی که به اهل بیت پیوست، نجات پیدا کرد در حالی که هیچ نشانه‌ای مبنی بر شیعه‌شدن او وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثالی دیگر، حر از اعماق جهنم نجات پیدا کرد. او تا روز عاشورا امام خود را یزید می‌دانست اما به جایی رسید که ما آرزو می‌کنیم با حر محشور شویم. حتی نقلی داریم که دو برادر از خوارج بودند و تا عصر عاشورا با امام جنگیده بودند؛ ناگهان منقلب شدند و با خود گفتند ما می‌خواهیم با شفاعت جد او در روز محشور حاضر شویم؛ چگونه در چشمان او نگاه کنیم در حالی که فرزند او را کشته‌ایم. به سوی امام حسین برگشتند و جز شهدای کربلا می‌شوند.

رجبی‌دوانی با اشاره به دیگر ویژگی انحصاری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های امام حسین حلال بودن و شفابودن تربت ایشان است. این موضوع انحصاری است؛ در فقه ما خاک خوردن حرام است اما تربت امام حسین علیه‌السلام نه تنها حرام نیست بلکه به نیت شفا اثربخش هم هست. بعد از شب قدر، مهمترین زمانی که خداوند به بندگانش نظر می‌کند و آنان را می‌بخشد، روز عرفه است؛ به خصوص کسانی که در این روز در سفر حج حضور دارند و به زیارت خداوند رفتند. با این حال در احادیث معتبر داریم که خداوند اول به زائران امام حسین نظر می‌کند و آنان را مورد لطف خود قرار می‌دهد و سپس به زائران خود در عرفات توجه می‌کند.

او با توضیح دلایل این ویژگی‌های خاص برای امام حسین گفت: در روایات داریم که همه انبیا از حضرت آدم (ع) تا پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از ایثار و مقام والای امام حسین یاد کرده و در مصیبت او گریستند. به نظرم فضا و موقعیتی که در دوران امامت ایشان به وجود آمد و او برای حفظ اساس اسلام از نابودی قطعی، جانش را فدا کرد سبب این امتیازات ویژه برای ایشان است. دقت کنید که بنی امیه به دنبال نابود کردن اساس اسلام، اصل دین و نام پیامبر بود. او به یکی از ارکان حکومت خود گفته بود تا زمانی که اسم پیامبر را زیر پای خودم نابود نکنم دست برنمی‌دارم. معاویه دنبال چنین چیزی بود و امام حسن علیه‌السلام با آن صلح تلخی که انجام داد نگذاشت او به هدفش برسد اما او این ماموریت را به پسرش یزید محول کرد و او هم آشکارا ادعای وحی و پیامبری می‌کرد.

وی تاکید کرد: چنین بحرانی در دوران امامت امام حسین پیش آمد و او برای حفظ اسلامی که در خطر 100 درصد نابودی بود خونش را فدا کرد. خون‌خواه امام حسین خود خداوند است. در حقیقت دلیل این ویژگی‌های انحصاری برای مانایی دین اسلام توسط سیدالشهدا است. همه علما با اتکا به حدیث «حسین منی و انا من الحسین» معتقدند که اگر قیام امام حسین و حفظ اسلام با ریختن خون پاک ایشان نبود نامی از پیغمبر و آیین او باقی نمی‌ماند. همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند خون امام حسین(ع) اسلام را بیمه کرد. ماندگاری اسلام و نام رسول الله مدیون شهادت امام حسین و قیام اوست.

مهمان دیگر این مراسم، انوش معظمی بازیگر نقش حرمله در سریال مختارنامه بود. او گفت: باید بگویم که بنده از کرامات و برکات نام شریف حضرت علی اصغر(ع) بسیار متنعم شدم. خاطرم هست چند سال پیش در روز شیرخوارگان به شهرستان بادرود بین کاشان و نطنز رفته بودم. بسیار امام حسینی و ولایی‌اند و در آن مراسم نزدیک به 1000 مادر جوان همراه با کودکان شیرخواره خود دعوت شده بودند. بعد از این که مراسم تمام شد با صحنه عجیبی روبه‌رو شدم و دیدم بسیاری از این مادران همراه با نوزادان خود ایستاده‌اند تا من دستی بر سرشان بکشم. با خود گفتم من گنهکار اصلا به این حرف‌ها نمی‌خورم. تمام این محبت‌ها به من به دلیل نام حضرت علی اصغر (ع) است.

وی ادامه داد: خاطرم هست سال گذشته در سفری که به کربلا داشتم، مردم دور من جمع می‌شدند. در همین سفر یک عراقی سمت من آمد و پرسید حرمله؟ گفتم بله. دست روی سر من می‌کشید و به صورت خودش می‌زد. با خودم می‌گفتم من فقط نقش حرمله را بازی کردم و نه علی اکبر و حبیب بن مظاهر و حر. خداوند خیلی به من آبرو داد. امیدوارم بتوانم این آبرو را حفظ کنم. از خداوند می‌خواهم به همه ما توفیق بدهد که سردار امام حسین بشویم. البته به نظرم برای این کار اول باید سر بدهیم. انشاءالله خداوند توفیق شهادت در راه امام حسین را به همه ما بدهد. البته شهادت از جنس حبیب‌بن مظاهر، شهادتی با عمر با عزت.

در بخش دیگر ز این مراسم عزاداری، مجری برنامه مجید یراق‌بافان مقتل‌خوانی کرد. او در این مقتل‌خوانی داستان شهادت حضرت اباالفضل العباس (ع) از لحظه نبرد برای آب آوردن تا آخرین لحظات که امام حسین بر بالینش حاضر می‌شود را روایت کرد.

در ادامه نوبت به احمد بابایی رسید که برای شعرخوانی روی صحنه بیاید. او شعر خود را چنین خواند:

هر کس که پای پرشدن دل نشسته است/ باید به دست خالی خود سر بیاورد

از هیچ کس به غیر شما برنیامده است/ بین شریعه سوره کوثر بیاورد

خورشید را به باغ مبدل کند بتول/ گر دست‌های ما به محشر بیاورد

نزدیک بود کوفه ز طوفان تیغ ماه/ ایمان به زنده بودن حیدر بیاورد

او قول داده بود که از بین سنگ‌ها/ یک شیشه آب تا لب اصغر بیاورد

نگذاشت یک عمود که از چشم ناز خود / عباس تیر سرزده را دربیاورد...

***

روضه و آه بود ام بنین/ چشم در راه بود ام بنین

عصمت الله بود ام بنین/ مادر ماه بود ام بنین

در ادب او دبیر مکتب بود/ مادرش نه کنیز زینب بود

شام و کوفه خار در چشمش/ در گلو استخوان کرب‌و بلا

خصم را به گریه می‌انداخت/ اولین روضه‌خوان کرب و بلا

خون عباس من وضوی حسین/ همه هستی فدای موی حسین...

در بخش دیگر این برنامه و پس از اجرای گروه پرده‌خوانی، حجت‌الاسلام و المسلمین امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صحبت کرد. او در سخنانی گفت: امروز با خود فکر می‌کردم که این جماعت به چه دلیلی در این مجالس می‌آیند؟ در این روزها توفیق داشتم و در مراسم‌های متعددی حضور داشتم؛ چهارپایه‌خوانی دیدیم، تعزیه‌خوانی دیدیم، پرده‌خوانی بود، مراسم علمدار بود و شرکت کردیم و ...با خودم فکر می‌کردم که هر‌ کس جز چه گروهی است و من جز کدام گروه از عزاداران امام حسین هستم؟

وی ادامه داد: برداشت من این است که عده‌‌ای برای رفع تشنگی‌شان در این مراسمات شرکت می‌کنند. یا تشنگی فکری، یا تشنگی دلمان و می‌خواهیم در این مراسم‌ها آن را برطرف کنیم. بعضی‌ها در این مجالس به دنبال درمان دردهایشان هستند. به مجلس بوستان فدک رفته بودم که مقابلش آسایشگاه جانبازان است؛ یاد داستانی درآنجا افتادم که می‌خواهم برای شما بیان کنم. «گفت هنوز هم در خانه‌مان، حرف آخر را بابا می‌زند؛ اگر با کاری موافق باشد، یکبار، مخالف باشد، دوبار و اگر از کاری متنفر است، سه بار پلک می‌زند.» در آن مراسم بوستان فدک، جانبازان نشسته بودند. یکی‌شان می‌گفت 30 سال است که از روی این ویلچر نتوانستم بلند شوم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار داشت: بعضی‌ها دنبال درمان دردهای جسمانی‌شان هستند و بعضی دیگر دنبال درمان دردهای نفسانی خود هستند. بعضی‌ها دنبال اسمند. از پدرم خاطره‌ای به یاد دارم. در چهارراه گلوبندک مسجدی داشتیم و ایشان همیشه در جلوی درب می‌ایستاد. ازش پرسیدم که چرا در این سن و در سرما و گرما جلوی درب می‌ایستید. پاسخ داد و گفت دوست دارم اسمم در این دستگاه ثبت شود. خیلی‌ها امشب برای نام‌نویسی آمده‌ایم. بعضی‌ها هم دنبال مناسک‌اند، روضه می‌خوانند، سنچ می‌زنند و ... بعضی‌ها نه تنها سوالات عقلانی‌شان هستند. آقای ژوزف رینو کتابی به نام «اسلام و المسلمون» دارد. در آن کتاب می‌گوید آگاه‌ترین قشر به مذهب‌ و دین‌شان، شیعیان هستند. این موضوع به برکت امام حسین(ع) است. مسیحیت حاضر است ده‌ها برابر هزینه کند تا به اندازه یک دهم دستگاه امام حسین این همه برکت را داشته باشد.

امرودی بیان داشت: خوش‌به حال کسانی که نه تنها دنبال رفع تشنگی نیستند بلکه برای تشنگی بیشتر می‌آیند. بعضی‌ها نه تنها دنبال اسم نیستند بلکه دنبال بی‌اسمی‌اند که تمام وجودشان حسینی شود. درود خداوند بر آنان باد. عاشورای حسینی همیشه بوده و هست؛ هیچ زمانی این قدر باطل و حق مشخص نبوده است. شاید اگر ما زمان اباعبدالله بودیم به اشتباه می‌افتادیم اما اکنون همه چیز روشن است. وقتی نگاه می‌کنیم یک طرف امپریالیسم، آمریکا، اسرائیل و عربستان را می‌بینیم و یک طرف شیعه ناب و حق‌مدار را می‌بینیم که در برابر او ایستاده است.

او در پایان گفت: امیدوارم این بیماری هرچه سریع‌تر رفع شود. باید از دوستانم در ستاد ملی مبارزه با کرونا و آقای ماهر تشکر کنم. اکنون نزدیک به 3500 برنامه در 25 عنوان در سازمان در حال اجراست. دوستان تلاش کردند بر تمام اینها نظارت داشته باشند.

در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن گمار سخنانی داشت و پس از او مداح و ذاکر اهل بیت سیدعبدالحمید رخ‌صفت به روضه‌خوانی پرداخت.

انتهای پیام/



مطالب مرتبط
نظر شما