کد خبر: ۱۰۹۱۷۱

عضو هیئت‌داوران جشنواره «روایت شیدایی»:

عکس‌های «روایت شیدایی» اسنادی برای نسل‌های آینده می‌شود

رسول اولیازاده عضو هیئت‌داوران بخش عکس جشنواره «روایت شیدایی» گفت: محرم امسال با کرونا خاص‌تر شده است و عکس‌هایی که از آن تهیه می‌شود، می‌تواند اسنادی برای نسل‌های بعدی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، سوگواره مجازی «روایت شیدایی» در دو بخش عکس و فیلم کوتاه به همت فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.
 
رسول اولیازاده از عکاسان باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران بخش عکس این جشنواره در گفت‌وگویی با اشاره به نقش هنر در بازنمایی واقعه کربلا گفت: در مورد واقعه کربلا اتفاق بسیار خوبی در کشورمان رخ داده که در سال‌های اخیر در حال همه‌گیری و جهانی‌شدن است. آن اتفاق این است که عاشورا را با هنر ماندگار کرده‌ایم. از گذشته هنرهایی مثل تعزیه، پرده‌خوانی و... وجود داشته که همگی باعث ماندگاری عاشورا شده است. 

وی در خصوص نقش هنر عکاسی در ماندگاری حماسه عاشورا و عزاداری مردم گفت: در چند سال اخیر، با استفاده از هنر عکاسی، تصاویری از عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را ثبت و ضبط می‌کنیم که می‌تواند اسناد تاریخی مهمی به شمار رود. در حقیقت اگر پژوهشگری ۵۰ سال آینده بخواهد درباره عزاداری عاشورا در کشورمان تحقیق کند، با استفاده از این عکس‌های موجود می‌تواند کار بزرگی انجام دهد. از همین روی، وقتی جشنواره عکاسی برگزار می‌کنیم تنها به امروز فکر نمی‌کنیم، بلکه ۱۰۰ سال آینده را می‌بینیم. به عنوان مثال اگر کسی بخواهد بداند مراسم عزاداری امام حسین(ع) در زمان همه‌گیری ویروس کرونا چگونه برگزار شد می‌تواند به این منابع رجوع کند. در حقیقت برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود عکس‌ها برای ده‌ها سال بعد ماندگار شده و اسنادی تاریخی به شمار رود.

این عکاس باسابقه افزود: روایت شیدایی نام بسیار خوبی برای این جشنواره است؛ از این منظر که همانند ایشان که با اخلاص فراوان در راه خدا قیام کرد و جانش را از دست داد، ما هم عاشقانه و با شیدایی به روایت آن می‌پردازیم. درست است که خطراتی به دلیل ویروس کرونا وجود دارد اما با رعایت مسائل بهداشتی می‌توان این مراسم را هرچه باشکوه‌تر برگزار کرد. امیدوارم هنرمندان ما بتوانند با انتخاب بهترین سوژه‌ها محرم خاص امسال را ماندگار کنند و از قاب تصاویر به آیندگان ارائه دهند.
 
وی با تاکید بر ویژگی عکس‌هایی که در این جشنواره می‌توانند امتیاز بیشتری کسب کنند، گفت: انتظار اصلی از عکاسان این است که تصویرگر مؤلف باشند نه تصویرگر مستند. یک زمان هست که با عکاسی از بخش‌های مختلف شهر مستندسازی می‌کنید، اما چه بهتر است که در عین مستندسازی مؤلف و خلق‌کننده هم بود. به نظرم هنرمندی تاثیرگذار و جهت‌ده است که مؤلف بودن را در کار خود مورد توجه قرار دهد. چنین هنرمندی باید مطالعه کند و دقت بیشتری به خرج دهد تا شیدایی جامعه نسبت به امام حسین(ع) را در عکس‌هایش جلوه دهد. چنین تصاویری بهتر هم می‌تواند بر مخاطب و بیننده خود تاثیرگذار باشد. 
گزارش خطا
اخبار مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار
پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است| از گمین‌شافت تا گزل‌شافت؛ از بومی به جهانی
نمایش و نقد و بررسی فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» در فرهنگسرای فردوس
نمایش موزیکال «خرگوش شعبده باز» در فرهنگسرای اخلاق
دیپلمات ونزوئلایی:ملت‌های دارای دشمن مشترک، یک ملت واحد هستند و هویت مشترک دارند
نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «یک حضور» در پردیس ملت
محصول جدید مرکز انیمیشن سوره آماده نمایش شد؛ تماشای «بافنده بهار»
صفحه اول روزنامه ها- چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴
هزار و صدمین نشست کانون شعر هنگام با انتشار کتاب مشترک
کتاب «متولد کوچه ۵۳» منتشر شد؛ خاطراتی از جهادگر فعال در جنگ
نمایشگاه «خیال‌های کامل و سفال‌های چرخیده» در فرهنگسرای ارسباران
بزرگداشت بهروز رضوی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود
ایران، اتفاقی عزیز نشد- محمد کاموس
همایش ادبی «با کاروان سخن» در منطقه ۲۱
رونمایی از مجموعه شعر «شبگردی در آینه» در فرهنگسرای سرو
روایت جنگ ۱۲روزه در نخستین قسمت‌های یک سریال
جشن بزرگ «ایران عزیز» با استقبال بی‌نظیر مردم به کار خود پایان داد
خوانش نمایشنامه «سالگرد» در فرهنگسرای فردوس
حسین عباسی: شاد بودن آدم‌ها روی روح و جسم آن‌ها تأثیر مثبت دارد
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴
محمد مسلمی: جشن‌هایی مثل «ایران عزیز» لبخند را به بچه‌ها و خانواده‌ها برمی‌گرداند
نگارخانه فرهنگسرای امید؛ بستری برای شکوفایی هنر‌های تجسمی
«کلرمون فران» یکی از آثار خوب و ماندگار مینی‌مالیستی این سال‌هاست
محفل شعر عاشقانه در باغ کتاب تهران
ویژه‌برنامه «آوای نو» در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود
نشست بررسی روند تحول مجسمه‌سازی فیگوراتیو در موزه دکتر سُندوزی