کد خبر: ۱۰۹۱۷۲

عضو هیئت‌داوران بخش عکس سوگواره «روایت شیدایی» عنوان کرد

امیرعلی جوادیان: عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) ظرفیت بالایی برای عکاسی دارد

عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران بخش عکس سوگواره «روایت شیدایی» تاکید کرد: عکس‌ها اثبات می‌کنند که حتی کرونا هم نتوانست عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده و مردم همچنان در صحنه‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امیرعلی جوادیان عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران سوگواره «روایت شیدایی» که به همت فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود، در گفت‌وگویی با اشاره به ظرفیت‌های بالای عاشورا برای عکاسی گفت: این سوگواره عاشورایی پتانسیل بسیار خوبی در زمینه منابع تصویری در کشور دارد. رسم و رسوم عزاداری در جای‌جای ایران متفاوت است و همین موضوع باعث شده منابع تصویری زیاد و متنوعی در سراسر کشور داشته باشیم. خاطرم هست سال ۱۳۹۱ کارگاهی در فیلیپین داشتم و در آن مجموعه‌ای از تصاویر عاشورایی که گرفته بودم را نشان دادم. آنان تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود یک مراسم این‌قدر تنوع در شیوه برگزاری داشته باشد. این موضوع پتانسیل بسیار خوب و ظرفیت زیادی را در اختیار عکاسان گذاشته است.

وی با اشاره به سوگواره روایت شیدایی به عنوان محفلی برای تشویق عکاسان سراسر کشور برای خلق اثری ماندگار گفت: چنین جشنواره‌هایی سبب می‌شود که عکاسان تشویق شده و سراغ این سوژه‌های جدید بروند و در نهایت خروجی آنان تبدیل به گنجینه‌ای عظیم و باارزش می‌شود. به نظرم مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) واقعاً ظرفیت عکسی بسیار بالایی دارد. در جشنواره جهانی اربعین که هم به عنوان داور و هم به عنوان دبیر حضور داشتم این تنوع در عکس‌ها را به چشم دیدم و به نظرم عکاسان سوژه‌های خوبی در اختیار دارند.

جوادیان درباره عواملی که سبب ماندگاری یک عکس عاشورایی می‌شود، گفت: در حادثه عاشورا دو رنگ حاکم بر صحنه است و این دو رنگ نماد دو جبهه مختلف حق و باطل هستند که در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. رنگ سبز و رنگ قرمز دو رنگی هستند که معنا و مفهوم زیادی برای مردم دارند و عکاس باید به آن توجه داشته باشد. برای مثال در هنر تعزیه کارکرد این دو رنگ را به خوبی می‌بینید و هرکدام معنا و اصالت خاص خود را دارند.

وی با اشاره به تفاوت محرم امسال با سال‌های گذشته و سوژه‌های جدید عکاسی که به این واسطه ایجاد شده است، اظهار کرد: بیماری کرونا سبب ایجاد تغییرات ظاهری نسبت به سال‌های قبل شده است. برای مثال نوع پوشش، فاصله مردم از یکدیگر در مراسم عزاداری و... تغییر کرده است. علاوه بر این به دلیل پوشیده شدن بخش زیادی از چهره نمی‌توانیم حزن، اندوه و اشک مردم را به تصویر بکشیم. شاید بعضی از صحنه‌ها به دلیل عدم فشردگی مردم تاثیرگذاری قبل را نداشته اما باز هم عزاداری اباعبدالله برپاست. البته از سوی دیگر عکس‌ها نشان می‌دهد که حتی این بیماری هم نتوانسته عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کند و مردم همچنان در صحنه‌اند. مطمئناً امسال عکس‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته ثبت می‌شود و امیدوارم امسال آخرین سال این بیماری باشد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
اکران و نقد فیلم «جاده هالو» در سینما اندیشه
«لعبتکان»، سفری در شاهنامه با دید مدرن
صفحه اول روزنامه ها- دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴
ما و خودزنی‌های همیشگی‌مان- محسن سلیمانی فاخر
آغاز جشنواره فیلم کوتاه با یادی از ناصر تقوایی و شهدای جنگ ۱۲روزه
اکران «بچه مردم» و «غریزه» از ۳۰ مهر
شب موسیقی ارسباران با کنسرت گروه موسیقی «امید نو»
بررسی اختلاف زوجین و راهکار مقابله با آن در نشست خانواده پایدار
معرفی هئیت انتخاب بخش دیگر گونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر «شهر»
نقش هوش مصنوعی در روابط عمومی فرهنگی در شهر تهران- محمد فرج‌زاده
حسین صفا: شاعران جوان نباید در تقلید توقف کنند
فیلم؛ کارگاه هنری دانش‌آموزی به همراه تور بازدید از موزه‌های محله پامنار
بازدید مسئولان مجله «الولایه» وابسته به آستان مقدس علوی از موزه امام علی(ع)
«احمد محمود» دوباره آمد
بررسی روان‌شناختی پویانمای «درون و بیرون» در سکانس ۹۸
«امیرکبیر و ایران» در بازار کتاب
ورک‌شاپ نقاشی «بانوی البرز» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
صفحه اول روزنامه‌ها- یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ جهادی؛ اصلی‌ترین سلاح جهاد فرهنگی- محمد باقری
هفتاد و پنجمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «وقتی مغز آدم یک جا بند نمی‌شود»
کارگاه آموزشی رایگان «هنر سخن و صدا» در فرهنگسرای سرو
نمایشنامه «آواز قو» در فرهنگسرای فردوس خوانده می‌شود
حضور نصرالله مدقالچی در یک آلبوم؛ شفیعی کدکنی از «دوازده» نوشت
«بحران روایت بحران» در بازار کتاب
چهل‌ و چهارمین جشنواره تئاتر فجر فراخوان داد