کد خبر: ۱۰۹۱۷۲

عضو هیئت‌داوران بخش عکس سوگواره «روایت شیدایی» عنوان کرد

امیرعلی جوادیان: عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) ظرفیت بالایی برای عکاسی دارد

عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران بخش عکس سوگواره «روایت شیدایی» تاکید کرد: عکس‌ها اثبات می‌کنند که حتی کرونا هم نتوانست عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کرده و مردم همچنان در صحنه‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امیرعلی جوادیان عکاس باسابقه کشور و عضو هیئت‌داوران سوگواره «روایت شیدایی» که به همت فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود، در گفت‌وگویی با اشاره به ظرفیت‌های بالای عاشورا برای عکاسی گفت: این سوگواره عاشورایی پتانسیل بسیار خوبی در زمینه منابع تصویری در کشور دارد. رسم و رسوم عزاداری در جای‌جای ایران متفاوت است و همین موضوع باعث شده منابع تصویری زیاد و متنوعی در سراسر کشور داشته باشیم. خاطرم هست سال ۱۳۹۱ کارگاهی در فیلیپین داشتم و در آن مجموعه‌ای از تصاویر عاشورایی که گرفته بودم را نشان دادم. آنان تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود یک مراسم این‌قدر تنوع در شیوه برگزاری داشته باشد. این موضوع پتانسیل بسیار خوب و ظرفیت زیادی را در اختیار عکاسان گذاشته است.

وی با اشاره به سوگواره روایت شیدایی به عنوان محفلی برای تشویق عکاسان سراسر کشور برای خلق اثری ماندگار گفت: چنین جشنواره‌هایی سبب می‌شود که عکاسان تشویق شده و سراغ این سوژه‌های جدید بروند و در نهایت خروجی آنان تبدیل به گنجینه‌ای عظیم و باارزش می‌شود. به نظرم مراسم عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) واقعاً ظرفیت عکسی بسیار بالایی دارد. در جشنواره جهانی اربعین که هم به عنوان داور و هم به عنوان دبیر حضور داشتم این تنوع در عکس‌ها را به چشم دیدم و به نظرم عکاسان سوژه‌های خوبی در اختیار دارند.

جوادیان درباره عواملی که سبب ماندگاری یک عکس عاشورایی می‌شود، گفت: در حادثه عاشورا دو رنگ حاکم بر صحنه است و این دو رنگ نماد دو جبهه مختلف حق و باطل هستند که در برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند. رنگ سبز و رنگ قرمز دو رنگی هستند که معنا و مفهوم زیادی برای مردم دارند و عکاس باید به آن توجه داشته باشد. برای مثال در هنر تعزیه کارکرد این دو رنگ را به خوبی می‌بینید و هرکدام معنا و اصالت خاص خود را دارند.

وی با اشاره به تفاوت محرم امسال با سال‌های گذشته و سوژه‌های جدید عکاسی که به این واسطه ایجاد شده است، اظهار کرد: بیماری کرونا سبب ایجاد تغییرات ظاهری نسبت به سال‌های قبل شده است. برای مثال نوع پوشش، فاصله مردم از یکدیگر در مراسم عزاداری و... تغییر کرده است. علاوه بر این به دلیل پوشیده شدن بخش زیادی از چهره نمی‌توانیم حزن، اندوه و اشک مردم را به تصویر بکشیم. شاید بعضی از صحنه‌ها به دلیل عدم فشردگی مردم تاثیرگذاری قبل را نداشته اما باز هم عزاداری اباعبدالله برپاست. البته از سوی دیگر عکس‌ها نشان می‌دهد که حتی این بیماری هم نتوانسته عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) را تعطیل کند و مردم همچنان در صحنه‌اند. مطمئناً امسال عکس‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته ثبت می‌شود و امیدوارم امسال آخرین سال این بیماری باشد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
سینمای ایران از سایکودرام می‌ترسد؛ «لاک‌پشت» خلاف جریان است
کارگاه تخصصی آموزش شعر کودک و نوجوان در باغ کتاب برگزار می‌شود
رویداد دانش‌آموزی «لوکیشن ۲» در فرهنگسرای ولاء
گروه موسیقی «سپهر آذر» و «ضرب‌آهنگ رسا» در شب موسیقی ارسباران
ورک‌شاپ نقاشی «درخت پاییزی» در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید
اعلام اسامی آثار کوتاه داستانی نهمین جشنواره فیلم شهر
نمایشگاه آثار حجمی «پازل من کامل است» در نگارخانه فرهنگسرای ابن‌سینا
حضور «رابین هود» از ۲۰ آبان در تالار وحدت
مستانه مهاجر و علی اوجی از جشنواره فیلم شهر حکم گرفتند
اکران یک فیلم با چاشنی انفجار
«جادوی کلمات» ویژه‌ی نوجوانان علاقمند به نویسندگی در کتابخانه علامه جعفری
پوستر سی‌وسومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
حمید نعمت‌الله با «بُت» به فجر می‌آید/ یک درام اجتماعی با لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن
آیین رونمایی از ساز سنتور کودک و کتاب آموزشی در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۴
نمایش موزیکال و کودکانه‌ «میمون‌ها»‌ در فرهنگسرای فردوس
فیلم؛ گزارش برنامه «صبحانه ایرانی» از ویژه‌برنامه «به افتخار نوجوونی»
رونمایی از کتاب «بگذر‌ ای قوی زیبا» در خانه موزه دکتر علی شریعتی
اعلام اسامی فیلم‌های ۲ بخش جشنواره فیلم شهر
قالیباف: کشوری که استقلال ندارد هیچ ندارد
کارگاه آموزشی «نقاشی با خودکار» در خانه فرهنگ مهرآباد
فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران منتشر شد
مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان در تهران آغاز شد
نمایش و تحلیل فیلم «آنی هال» در فرهنگسرای ارسباران
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در کانون ادبی زمستان