جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران گفت: شهید حسن آبشناسان یکی از آن شخصیت‌هایی است که جای خالی‌ تندیسش در فضاهای شهری احساس می‌شود.
جای خالی تندیس شهید آبشناسان در فضاهای شهریبه گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گرانقدر هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را با دعوت از از صاحب نظران و هنرمندان برگزار می‌کند. مسابقه‌ای که با ریاست عالی سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و دبیری حامد نوری برگزار می‌شود.

 مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در این باره گفت: شهادت رایکی از موضوعاتی است که باید بسیار برای آن کار شود. این که راه آهن یا ارگان‌های دیگر در خصوص این موضوع اقدام به انتشار فراخوان می کنند به نظرم کمتر از شهادت نیست و باید تندیس‌های شهیدانی همچون سرداران قاسم سلیمانی، حسین همدانی، آبشناسان و ... در جامعه کار شود تا مردم یاد و خاطره آن‌ها را فراموش نکنند. البته شهدای گمنام و کمتر شناخته شده هم باید مد نظر جامعه هنری قرار بگیرد، چون که پرداختن به خیلی از این شهیدان ناشناخته نیز می‌تواند ما را با ابعاد وجودی و تأثیرگذاری خیلی از آن‌ها در دوران دفاع مقدس آشنا کند.

وی ادامه داد: به نظرم راه آهن در برگزاری مسابقه‌ای با محوریت هنر مجسمه‌سازی و معماری با توجه به هزینه و زمانبر بودن آن نیاز است که به سراغ هم‌افزایی و مشارکت با نهادهایی هنری که در این خصوص فعال هستند، بیاید. به عنوان مثال حوزه هنری در این خصوص با  هنرمندان به نام و کارگاه مجهز مجسمه‌سازی که در اختیار دارد می‌تواند در کنار بخش مسابقه و در بخش جنبی همکاری خوبی را با راه آهن در انجام این اقدام ارزشمند داشته باشد.

جای خالی تندیس شهید آبشناسان در فضاهای شهریشجاعی طباطبایی به تولید آثار فاخری در مجموعه و در ارتباط با شهیدان اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان مثال مجسمه شهید سلیمانی (سردار دل‌ها) در مجموعه حوزه هنری چندی قبل تولید شد یا مجمسه‌هایی دیگر از شهیدان این مرز و بوم که تولید شدند و در معرض دید عموم قرار گرفتند، نمونه‌های دیگری هستند. مطمئناً مشارکت راه آهن با نهادهایی مثل حوزه هنری می‌تواند در به ثمر رسیدن هر چه بهتر کار خیلی کمک کند.

وی، ساخت یادمان و تندیس و نصب آن در مکان‌های پرتردد از جمله ایستگاه‌های راه آهن را راه موثری در ارتباط با مخاطب عنوان کرد و اظهار داشت: همه شاخه‌های هنرهای تجسمی قابلیت ارتباط با مخاطب را دارند اما در این میان بعضی از هنرها از جمله پوستر، تصویرسازی و نقاشی به علت قابلیت انتقال سریع و برگزاری نمایشگاه های متعدد در نقاط مختلف می‌تواند با طیف وسیعی از مخاطب در ارتباط باشد اما تندیس و مجسمه به علت نصب در مکانی واحد از نظر بعد مکانی محدود به فضای خاصی است. از لحاظ هزینه نیز «هنر مجسمه‌سازی و معماری» هنری هزینه‌بر و و زمان‌بر است.

* جای خالی تندیس شهید آبشناسان احساس می‌شود

شجاعی طباطبایی در پاسخ به این سؤال که مجسمه یا بنای کدام یک از شهیدان دوران دفاع مقدس را دوست دارد که در سطح شهر ببیند، این طور جواب داد: تندیس امیر سرلشکر شهید آبشناسان یکی از آن شخصیت‌هایی است که جای خالی آن در جامعه حس می‌شود و باید مسئولان فرهنگی مرتبط به آن توجه کنند. مردی که در منطقه دشت عباس مردمان آن جا او را «شیر صحرا» نام نهادند. شهیدی که اگر هم اسمی از آن در میان است، تنها به واسطه اسم بزرگراهی است که برای وی نامگذاری شده است، وگرنه مردم خیلی با ابعاد وجودی ایشان و خدماتی که در دوران دفاع مقدس انجام داد، آشنا نیستند.جای خالی تندیس شهید آبشناسان در فضاهای شهری

وی ادامه داد: تأثیرگذاری این شهید بزرگوار به حدی است که صدام برای کشتن وی جایزه تعیین کرده بود و حتی بعد از به شهادت رسیدنش در عراق چند روزی جشن و پایکوبی در آن جا برقرار بود! حال باید گفت با وجود این گونه شهیدان چطور می‌توان نسبت به آن‌ها کم کار بود و آن سال‌های حساس را به فراموشی سپرد.

این کاریکاتوریست کشورمان مسئله دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد آن را نیازمند تبلیغات، تولید آثار هنری و توجه مسئولانه مدیران دانست و بیان کرد: در دنیا برای جنگ‌هایی که انجام دادند هنوز مشغول کار کردن هستند به عنوان مثال جنگ جهانی دوم در خیلی از کشور مورد توجه فیلمسازان و هنرمندان تجسمی آن‌ها است و برای آن‌ها جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود اما ما هر چه از آن سال‌ها فاصله می‌گیریم، دچار فراموشی می‌شویم.

وی ادامه داد: حرکت راه آهن در زنده نگه داشتن یاد شهیدان دوران دفاع مقدس، قدم ارزشمندی است که اگر استمرار داشته باشد و بر تعداد مجسمه ها و یادبود ها در ایستگاه‌‌های راه آهن بیفزاید،به نوبه خود در نمایش خاطراتی از ان دوران به نسل جوانی که هیچ حافظه تاریخی از آن دوران ندارند، می‌تواند کمک کند.
 
مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی از تازه‌ترین اقداماتی است که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در حال برگزاری است.
نظر شما