شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۷
کد خبر: ۱۱۰۱۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
فرهنگ‌سرای معرفت با تولید و انتشار کلیپ «آینه تمام‌نمای ایثار» به فداکاری‌های زنان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ‌سرای معرفت با تولید و انتشار کلیپ «آینه تمام‌نمای ایثار» به فداکاری‌های زنان در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. در این کلیپ سه کتاب «فرنگیس» خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی، «طاها، ستاره شمالی» زندگینامه شهیده سیده طاهره هاشمی نوشته مهدی خانی و «تا نیمه راه» خاطرات خدیجه میرشکار نخستین زن اسیر ایرانی نوشته ابوالقاسم علیزاده معرفی می‌شوند. 

فرنگیس حیدرپور ساکن روستایی از توابع گیلانغرب و از قهرمانان غیرنظامی جنگ ایران و عراق است. حیدرپور در سال ۱۳۴۱ در روستای اوازین متولد شد. او در حمله نظامیان عراقی به روستای محل سکونتش با رشادت و شجاعت خود حماسه‌ای را آفرید که بر اثر آن به شیرزن ایران شهرت یافت و پس از جنگ مجسمه‌ای از او ساخته و در پارک شیرین کرمانشاه نصب شد.

سیده طاهره هاشمی خرداد ۱۳۴۶ در روستای شهیدآباد شهرستان آمل به دنیا آمد. هاشمی در محیط مدرسه علاوه بر کسب علم، به انجام  فعالیت‌های سیاسی و تربیتی نیز می‌پرداخت. در این بین وی با مواضع انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام خمینی(ره) نیز آشنا شده بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اعضای مؤثر انجمن اسلامی مدرسه و عضو فعال پایگاه بسیج بود. ششم بهمن ۱۳۶۰ گروهک‌های معاند انقلاب اسلامی با اشغال شهر آمل با نیروهای بسیجی و مردمی درگیر شدند. سرانجام  شهیده سیده طاهره هاشمی ششم بهمن ۱۳۶۰ در ۱۴ سالگی در حال کمک به نیروهای مدافع شهر به شهادت رسید.

خدیجه میرشکار متولد سال ۱۳۳۷ در شهر بُستان دشت آزادگان، از توابع استان خوزستان است. او در هفتم مهرماه سال ۵۹، تنها چند روز بعد از شروع جنگ تحمیلی اسیر شد. میرشکار اولین زن اسیر ایرانی است که دو سال بسیار سخت را در زندان‌های دولت بعثی عراق سپری کرد و در بهار سال ۶۱ آزاد شد و به ایران بازگشت. خدیجه میرشکار از زنان مبارزی است که با همسرش به اسارت نیروهای عراقی درآمد و شاهد لحظات دردناکی همچون شهادت همسرش در مقابل چشمانش بود.

علاقه‌مندان برای مشاهده این کلیپ و دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های فرهنگ‌سرای معرفت به صفحه اینستاگرام این فرهنگ‌سرا به نشانی marefat.farhangsara@ مراجعه کنند. 
نظر شما