سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۱۰۲۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
برنامه «چهل چراغ » ویژه تجلیل از «مادر چشم به راه شهید محمدفردوسی » و هم عهدی با شهدا در جوارمزارشهدای گمنام در بوستان فدک برگزار شد.
تجلیل از مادر چشم به راه شهید محمدفردوسی برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید رنجبریان رییس فرهنگ سرای گلستان اظهارداشت: همواره در طول تاریخ کهن ایران زمین شاهد بودیم حکومت ها در پی تصاحب این کشور بودند؛ در زمان قاجار شاهد بستن قراردادهای ننگین ایران با روسیه بودیم و دولت انگلیس که خود را از غافله جامانده دید در پی ایجاد استقلال به هرات شد. همینطور زمان حکومت ناصرالدین شاه برای آزادی هرات از افغانستان انگلیس این استعمارپیر توطئه تصرف شهرهای خرمشهر و بوشهر را عملی ساخت. همینطور در بیش از 40 سال حکومت پهلوی بحرین از ما جدا شد و تنها برهه تاریخی که وجبی از خاک میهن به دست دشمنان نیفتاد در جنگ دفاع مقدس بود که این افتخار را مرهون خون شهدا و جانبازان هستیم و همواره باید در بخش های فرهنگی وهنری برای انتقال آرمان ها و ارزش ها، جانفشانی ها و رشادت های شهدای جنگ و انقلاب به نسل جوان تلاش کنیم و هرگز راضی به تصاحب یک وجب از خاک وطن به دست دشمن نشویم .

جواد منصوری از فعالان انقلابی ودفاع مقدس خاطرنشان کرد: آنچه باید بدانیم پاسخ این سوالات است؛ این که که چرا جنگ به ما تحمیل شد؟ دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس چه بود؟ لزوم انتقال این فرهنگ به نسل جوان چیست؟

وی درادامه افزود: یکی از کارهای بی نظیر شیعه این است که اجازه نداد واقعه عاشوراو فلسفه قیام منحرف شود یا حکومت ها راحت باشند و نسل به نسل این جریان با حسینیه ها، تعزه، مراسم محرم و صفرانتقال یافت. دفاع مقدس هم به همین شکل باید باشد حتی در طول سال در قالب های مختلف به آن اشاره شود. بدانیم هرچه برای این موضوع هزینه شود روی بقای خود سرمایه گذاری کردیم.
منصوری با اشاره به این که دنیای استکباری هرگز استقلال یک ملت را تاب ندارد به خصوص که مسلمان هم باشندگفت: نظام استکباری در جهان تحمل استقلال چنین ملتی با ویژگی و موقعیت های خاص را ندارد و تا صد سال دیگر هم دنیا از ما دست نمی کشد مگر ما از دین خود دست برداریم و تسلیم آنها شویم . سال 1358 در پنج جبهه تجزیه آذربایجان، گنبد، بلوچستان، کردستان می جنگیدیم؛ آنها رسما می خواستند ایران را به 8 قسمت تجزیه کنند. حتی شاه گفت : اگر من بروم ایران، ایرانستان می شود و بارها آمریکا و انگلیس پیغام دادند نمی گذاریم ایران بماند.

جواد منصوری در بخش دیگر سخنانش بیان داشت : اما امروزپس از 42 سال مانده ایم؛ این قابل تصورنیست مقامات دنیا با صراحت شکست خود را در برابر توطئه هایی که برای چیدند اعلام کردند حتی تا جایی که برخی برنامه های آنان را برهم زدیم. تمام این معجزات به فرهنگ شهادت تشیع ، محرم وصفر برمی گردد به گفته امام (ره) " ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد ." این جمله بزرگ و نوعی سیاست است .
منصوری اشاره داشت : برخی سُفرا کلمه شهادت را درک نمی کردند اما با تحقیق به مفهوم آن رسیدند. جنگ ایران و عراق از سوی استکبار برای این بود که بگویند هیچ کس حق ندارد مستقل باشد. این جنگ هشت سال طول کشید بدانیم ما دنیا را بهم زدیم و مسیر تاریخ بشریت را داریم عوض می کنیم امروزدنیا با 40 سال پیش قابل مقایسه نیست همه در ادامه انقلاب اسلامی است . امام (ره) همواره می گفت: این مرگ بر شوروی و آمریکا واقعا مرگ می آورد همانطور که سال 1371 شاهد متلاشی شدن شوروی بودیم ، دیوار برلین ریخت و دنیا متحیرشد.
منصوری در خاتمه تاکید کرد: یهود و نصارا دست از شما نمی کشند مگر این که شما از دین خود دست بردارید و به دین آن روی آورید.
وی در خصوص دستاوردهیا جنگ خاطرنشان کرد: در جنگ یک وجب از خاک خود را به دشمن ندادیم ، یک نسل انقلابی تربیت شد ما می توانیم تحقق پیداکنیم ، در ابتدای جنگ هیچ سلاحی نداشتیم اما امروز موشک می سازیم . ما با جنگ انقلاب خود را به جهان صادر کردیم و اعلام کردیم دست مستگبرین را از کشور کوتاه می کنیم امروز به این حرف می بالیم . امروز با خون شهدا توانستیم اسلام را در دنیا به عنوان یک مکتب گسترش دهیم . همواره شاهدیم آمریکا هزینه می دهد تا از گسترش گرایش موج اسلام گرایی جلوگیری کند حتی مطالعه کتاب های ایرانی درزندان های آمریکا ممنوع شده است .
حجت الاسلام جوادی با اشاره به این که هفته دفاع مقدس یادآور رشادت هاست در روایت بخش هایی از پیامدهای دفاع مقدس اظهارداشت: چندسالی است در تورهای راهیان نور شاهدیم از کشورهای مصر، بحرین، سودان، مراکش برای بازدید می آیند متحیر می مانند. شهید آوینی به جای قبول مسند دوربین به دوش گرفت تا جنگ را روایت کند و به گوش همگان برساند. آنهایی که خدا را شناختند و دیدند از جان، فرزند، همسرو پدر و مادر خود گذشتند و فهمیدند اگر با خدا باشند به عزت می رسند.
تجلیل از مادران چشم به راه شهدای جاویدالاثر محمدفردوسی، رودباری، یعقوبی و برهانی، پخش بخش هایی از فیلم ایستاده در غبار با اهدای تندیس با دستان مادر چشم به راه به حبیب خزایی‌فر آهنگساز و نوازنده، برپایی نمازجماعت ،روضه خوانی و مداحی حاج یدالله پاشازاده در مدح سیدالشهداء، به یاد شهدای دفاع مقدس ، پخش کلیپ از مادران چشم به راه بخش هایی از این برنامه بود.
این برنامه با حضور خانواده شهدا و جانبازان آسایشگاه شهید بهشتی، جمعی از بسیجیان حوزه مقاومت شهید بهشتی، مسئولین نیروی انتظامی ، همکاران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهروندان برگزارشد.
گفتنی است ایستگاه های مانور تجهیزات نظامی، کتاب با موضوع دفاع مقدس و زندگی نامه شهیدان، ایستگاه فرهنگی « هم عهدی با شهدای گمنام منطقه 8» ، غرفه شبهات دفاع مقدس با پرسش و پاسخ ، ایستگاه سلامت بانوان با همکاری ناحیه مقاومت بسیج شهید بهشتی از بخش های جانبی این برنامه بود .
شهید جاویدالاثرمحمدفردوسی بسیجی 17 ساله مهر ماه سال 1361 برای مقابله با دشمن بعثی و دفاع از میهن اسلامی به سوی جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و دیری نپاییدکه بی رحمانه در عملیات مسلم ابن عقیل در سومار توسط نیروهای عراقی به مقام والای شهادت رسید.
حبیب خزایی‌فر آهنگ ساز فیلم ایستاده در غبار ساخت بیش از ۳۰۰ قطعه موسیقی برای مجموعه‌های مستند گروه روایت‌فتح، ساخت موسیقی چندین برنامه تلویزیونی نظیر؛ این شب‌ها، زوم‌کن، آستانه، استوا، ساخت موسیقی مستند‌های سینمایی فصل هرس لقمان خالدی، قصه یک مرد به کارگردانی آقایان عطا مهراد و سیاوش جمالی، ساخت موسیقی فیلم داستانی حبیب آقا به کارگردانی آقای محمد حمزه‌ای را در کارنامه هنری خود دارد.

مطالب مرتبط
نظر شما