پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۹
کد خبر: ۱۱۰۳۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
فراخوانی برای نوشتن درباره سه محور برگزیده از بیانات رهبر انقلاب در هفته دفاع مقدس منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر،انتشارات «قدر ولایت» با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دفاع مقدس، فراخوانی با سه محور منتشر کرد.

طی این فراخوان، از اهالی پژوهش و قلم دعوت به عمل آمده تا در سه محور تبیین نقش حضرت امام‌ خمینی (ره) در مدیریت و هدایت دفاع مقدس، مستندات عقلانیت و تدبیر در دفاع مقدس و همچنین تحریفات و عوامل قلب واقعیات دفاع مقدس در طول سال‌های پس از اتمام جنگ تحمیلی، تحقیق و پژوهش کرده و آثار پژوهشی و مستند و رمان خود را با این موضوعات، برای انتشار در اختیار این مؤسسه قرار دهند.

احمد عطایی، مدیر انتشارات قدر ولایت، ضمن اعلام این فراخوان، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس گفت: ما به‌ عنوان مخاطبان بیانات حضرت آقا تصمیم گرفتیم علاوه بر کارهای تولید و پژوهش خود، این فراخوان را منتشر کرده و از همه کسانی‌که صاحب‌قلم و علاقه‌مند به این مباحث هستند، خواستیم در این سه محور برگزیده از بیانات حضرت آقا، پژوهش‌ها، داستان‌ها، مستندات و رمان‌های خود را برای ما ارسال کنند تا بررسی شوند.

عطایی ضمن بیان اهمیت فرمایش‌های اخیر رهبر انقلاب در هفته دفاع مقدس گفت: تاکنون ‌چنین صحبتی در زمینه ‌دفاع مقدس از ایشان نشنیده بودیم. ایشان به محورهای مهمی در بیاناتشان اشاره کردند. منهای مقوله چرایی دفاع مقدس، شرح چگونگی و اهداف و دستاوردهای آن، دو نکته مهم دیگر نیز مطرح کردند: اول نقش و رهبری حضرت امام (ره) در دفاع مقدس بود و حتی فرمودند که در این زمینه کاری انجام نشده است. حضرت آقا این مطلب را به روشنی بیان کردند و به‌طور گسترده به آن پرداختند. یک نمونه اینکه حضرت امام(ره) بلافاصله فرمودند این جنگ، تقابل دو همسایه نیست؛ بلکه دشمن اصلی را شناختند و فرمودند که این دشمن اصلی همان آمریکا و اَذناب آن است برای اینکه انقلاب را از بین ببرند و انقلاب را زمین‌گیر کنند.

وی ادامه داد: مورد دیگر اینکه امام (ره) گسترۀ جنگ را تشخیص دادند و فرمودند: جنگ یک روز و دو روز نیست و فرمودند: اگر جنگ بیست سال هم طول بکشد، ما ایستاده‌ایم. همین طور که امام (ره) تشخیص دادند که حل‌کننده ‌نهایی جنگ، مردم هستند و بسیج مردم از آن موقع بود که شکل منسجم و جدی به خود گرفت. خاطرم هست که از طرف دانشگاه‌ها خدمت امام (ره) رسیدند و صحبتی با ایشان کردند. در آن دیدار امام (ره) فرموده بودند امروز، جنگ در رأس امور است. اگر جنگ نبود، دانشگاه در رأس امور قرار می‌گرفت. در طول این مدت، امام (ره) اذهان را متوجه این می‌کردند که همه باید به جنگ فکر کنند و هرکس توانایی انجام هر کاری را دارد، از خانه‌دار تا رزمنده و دانشگاهی، به جنگ فکر کند. حتی آن‌هایی که می‌خواهند ابداع یا اختراعی داشته باشند، جنگ را اولویت قرار بدهند و نیازهای آن را برطرف کنند. این مسئلۀ مهمی است.»

عطایی در پاسخ به اینکه انتشارات قدر ولایت در این زمینه چه فعالیت‌هایی کرده است گفت: ما هم در این زمینه غفلت زیادی داشتیم. چند کتاب در این زمینه داریم؛ اما به‌صورت گردآوری سخنان حضرت امام (ره) در حوزۀ‌ دفاع مقدس کار شده است. اما اینکه شخصیت حضرت امام (ره) و نقش ایشان به تفصیل بررسی و محورها و مصداق‌های آن مطالعه شود، خیلی کم است.

این ناشر انقلابی در ادامه گفت: مطلب دومی که مهم است و مقام معظم رهبری اشاره کردند، این است که تحریف دفاع مقدس را دشمنان انجام می‌دهند. همین ویدئویی که BBC منتشر کرد، بخشی از این تحریف است. این حرف در اوایل جنگ هم در سپاه مطرح بود. ما خودمان هم حضور داشتیم و می‌دانیم چه اتفاقاتی افتاد. اگر بنا باشد که پژوهشی صورت بگیرد، یکی از همان بحث‌هایی که نقش‌های حضرت امام (ره) را در دفاع مقدس نشان می‌دهد، نوع برخورد حضرت امام (ره) با این اعتراضات بوده است.

وی ادامه داد: طی این فراخوان، کسانی که کار تکمیل‌ شده ارسال ‌کنند، پس از عقد قرارداد حق تألیف خود را هم دریافت می‌کنند. با کسانی که نوقلم هستند نیز در چهارچوب‌های تعریف‌ شده قرارداد بسته می‌شود تا پس از تکمیل تحقیقاتشان، در انتشار اثرشان هم یاری شوند.

مدیر انتشارات قدر ولایت گفت: مرکز اسناد دفاع مقدس هم اعلام آمادگی کرده تا پژوهشگران بتوانند از اسناد موجود استفاده کنند. علاقه‌مندان از تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹ می‌توانند پژوهش‌ها و تحقیقات خود را جهت بررسی برای انتشارات ارسال کنند. برای ارسال آثار بازه زمانی و مهلت تعیین نشده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن‌های مؤسسه به شمارۀ ‌۶۶۴۱۱۱۵۱ – ۶۶۴۶۹۹۵۸ – ۶۶۹۷۰۲۱۲ تماس بگیرند.

نظر شما