کد خبر: ۱۱۱۶۵۸

تاب آوری سازمانی راهی برای برون رفت از بحران‌ها

ابوالفضل قلی زاده

تاب آوری سازمانی راهی برای برون رفت از بحران‌هابه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،کرونا بر فرهنگ معنوی تأثیر زیادی نگذاشته اما اثرات آن بر فرهنگ مادی قابل مشاهده است؛ به عنوان مثال شیوع این ویروس بر مسایل روزانه ما تأثیرگذار بوده به طوریکه در برخی موارد به علت اینکه مردم به سلامت خود و فرزندانشان اهمیت فراوان می‌دهند محدودیت‌هایی درنظر گرفته‌اند آن هم عدم استقبال از  کلاس های آموزشی چه بصورت حضوری و چه بصورت مجازی که عمده درآمد سازمان فرهنگی هنری بر چرخه این موضوع  تاکنون حرکت می کرد.

 امروز با شرایط موجود در جامعه بایستی با چالش ها  ومشکلات مالی دست و پنجه نرم کرد و از این گذار نیز  عبور کنیم . بنابراین تاب‌آوری سازمانی مفهومی است که برای مقابله سازمان با مخاطرات محیطی و موقعیت‌های چالشی بکار گرفته می‌شود. این مفهوم موجب تقویت نگرش و رفتارهای سازنده رهبران سازمان شده و توانایی‌های سازمانی  را در مواجه با بحران‌های پیش‌رو بهبود می‌بخشد. با ارتقا سطح تاب آوری سازمان در برابر مشکلات، مقاومت بیشتری از خود نشان داده و مدیران سازمان نیز تصمیمات صحیح‌تری را برای بقا و پایداری سازمان اتخاذ خواهند کرد .
بنابراین می توان با 8 عامل برای بهبود وضعیت موجود چه در سطح مدیران بالادستی ، میانی و... سازمانی تصمیمات بهتری اتخاذ کرد :  
1-پذیرش و درک واقعیت
پذیرش و درک صحیح از واقعیت موجود اولین گام برای مقابله با این بحران  های به وجود آمده فراگیر است.
۲- افزایش تحمل ابهام
منظور از تحمل ابهام این است که افراد در تطبیق خود با تغییرات محیطی تا چه اندازه احساس تهدید می‌کنند. هنگامی که تغییرات به صورت سریع و غیر قابل پیش بینی رخ می‌دهد، اطلاعات ناکافی و غیرشفاف بوده و تفاوت نگرش افراد در نوع واکنش آنها اثر می‌گذارد. افرادی که تحمل ابهام بالایی دارند، معمولاٌ درک مناسبی از رویدادها دارند و برعکس وجود تحمل ابهام پایین، کارآمدی افراد را در رویارویی با چالش‌ها به شدت کاهش می‌دهد.  همین دلیل افزایش تحمل ابهام، مدیران را در مقابله با مشکلات و استرس‌های ناشی از بحران‌ها در کسب و کار توانمندتر می‌سازد. از این رو گام دوم پس از پذیرش واقعیت این است که رهبران بنگاه‌ها تحمل ابهام خود را ارتقا داده و سازمان خود را از آماج اخبار منفی و گمانه‌های متعدد رهایی بخشند. بدون شک این اقدام موثر، امنیت روانی مدیران را در مواجهه با بحران کرونا بهبود خواهد بخشید.
- 3ایجاد تیم‌های کاری تخصصی
مدیران ارشد  سازمانی بایستی به این نکته توجه کنند که شدت و گستردگی بحران کرونا به حدی زیاد است که بدون یاری طلبیدن از نیروهای زبده سازمانی نمی‌توان به راحتی بر این بحران عبور کرد  بنابراین با تشکیل کارگروههای تخصصی می توان راه حل های جدیدی را برای کسب درآمد در پیش گرفت .
۴- تصمیم‌گیری مبتنی بر تحلیل
تصمیم گیری  بر مبنای تحلیل اطلاعات، کلیدی‌ترین مورد  اصلی است که مدیران ارشد نباید از آن غافل باشند. و بر اساس تحلیل های شرایط موجود در جامعه و تجربیات و آموخته‌های چندین ساله خود بایستی  حتما از تحلیل‌های منسجم تیم‌های کاری که از جمع‌آوری و پردازش اطلاعات متنوع حاصل شده است، استفاده نمایند.
۵- شناسایی نقاط اهرمی
نقاط اهرمی محل‌هایی از یک سیستم پیچیده هستند که یک تغییر کوچک در یک جزء می‌تواند تغییرات بزرگی را در همه اجزاء سیستم به همراه داشته باشد. رهبران سازمان در شرایط بروز بحران کرونا ویروس لازم است تا نقاط اهرمی را شناسایی نموده و سازمان را در مسیر درست هدایت نمایند. نقاط اهرمی هر سازمان ، نهاد و.. با یکدیگر تفاوت داشته . لذا . تمرکز بر نقاط اهرمی که نقاط قوت سازمان محسوب می‌شوند، مزیت رقابتی بیشتر را برای سازمان فراهم می سازد. در این زمینه بایستی به شایستگی های کلیدی و عوامل کلیدی موفقیت نیز توجه داشته باشیم
6-اطلاع رسانی به هنگام :
استمرار در امر اطلاع‌رسانی به موقع،  مدیران سازمان را در موقعیتی قرار خواهد داد که ضمن جلب اطمینان ذینفعان از بروز تنش‌های احتمالی بعدی نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد. شفاف‌سازی اقدامات انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده به همراه رفتار صادقانه می‌تواند رهبران سازمان را در ترسیم چشم انداز واقع‌گرایانه و خوش‌بینانه یاری نموده و تاثیر مثبتی بر ذینفعان به ویژه کارکنان خواهد داشت..
۷-اقدامات کارآفرینانه و خلاقانه:
می توان حدس زد که دوران پسا کرونا نیز سبک زندگی افراد را تغییر خواهد داد یعنی اینکه مردم هنوز مایل هستند در مراکز سازمانی حضور فعال داشته باشند یا خیر . بنابراین بایستی از همین الان به فکر اقدامات کارآفرینانه و خلاقانه در خصوص ادامه راه سازمان در نظر گرفته شود .
۸- همدلی با کارکنان
از مهمترین وظایف رهبران سازمان در مواجهه با بحران‌های بزرگ از جمله کرونا آن است که به‌گونه‌ای اقدام نمایند که کارکنان کماکان احساس کنند که سازمان برای آنها ارزش قائل است و آنها را مورد توجه قرار می‌دهد. مدیران بایستی به کارکنان نشان دهند با درک ابعاد گوناگون بحران در تلاش هستند تهدیدهای پیش‌رو را خنثی نموده و در این راه از توانمندی‌های کارکنان استفاده خواهند نمود.

ابوالفضل قلی زاده



گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران
حضور عمو پورنگ در فرهنگسرای بهمن
آلبوم موسیقی «ناز نگه» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود
آبان را با کدام کنسرت‌ها آغاز کنیم؟
۷۷۶ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» رسید
تفکرات اشتباه در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری- محمد فرج‌زاده
«بهشت در خانه» در خانه موزه شهید بهشتی برگزار می‌شود
افخمی «دکتر فون‌گویر» را برای جشنواره فجر آماده می‌کند/فیلمی کمدی‌تر از «استرنجلاو» کوبریک
خاطرات اسیر فراری از زندان تکفیری‌های سوریه به چاپ دوم رسید
رونمایی از طراحی‌های محمود فرشچیان
صفحه اول روزنامه‌ها- چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ؛ ریشه‌ای که ما را نگه می‌دارد- معصومه آبرون
نمایشگاه بین‌المللی «یک دنیا، هزار رویا»؛ روایت صلح و دوستی از نگاه کودکان ۳ کشور
دوازدهمین نشست فرهنگ و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد
جمشید عزیزخانی؛ نماد نبوغ و خلاقیت/ نامی ماندگار در موسیقی کُردی
بازی عدالت در موزه لوور!- سمیه مظفری
وقتی خانه حرف نمی‌زند- مهرداد شفق
پوستر «موزیکالیته» منتشر شد
فرهنگسرای منتظر در نماز جمعه تهران
نمایشگاه «حرفهایی که در سکوت می‌زنم» در فرهنگسرای ارسباران
معصومه کرباسی را از میان کلمات «آرزو شدی» بشناسید
مستند زندگی یوسفعلی میرشکاک در تلویزیون