یادداشت
تفکر خلاق در اجرایی شدن درآمدهای پایدار
امیرعباس مفرد
حکومت محلی در ایران دوران گذار خود را از مدیریت شهری متمرکز و دولت گر به سمت مدیریت شهری مشارکتی و تعامل گر تا حدودی طی کرده است. از نشانههای مدیریت مشارکتی شهری تهران میتوان به شکلگیری شورایاریها در مقیاس ۳۵۵ محله شهری و طرح ناحیه محوری در ۱۲۳ ناحیه شهری تهران نام برد.
حکومت محلی در طول چند سال گذشته وارد مرحله جدیدی از اثرگذاری و اثرپذیری در سه سطح محلی، ملی و فراملی شده است. از دیگر تحولات آینده میتوان به نقش سازمانهای مردمنهاد و حوزههای مربوط به دیپلماسی شهری اشاره کرد. به هر صورت دیپلماسی شهری به ویژه در مقیاس کلانشهری وارد مرحله جدیدی از تحولات خود شده است. در چنین فضایی مدیریت شهری نیز به تجدید ساختار سازمانی، دستورالعملها و مأموریتهای خود سخت نیازمند است.
ویروس کرونا سبب شده تا شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمانهای پیشتاز مبارزه با کرونا، زیان و آسیب ببیند و بیش از گذشته نیازمند افزایش درآمدها، خصوصاً درآمد پایدار از محل امکانات و ظرفیتهای موجود خود باشد که نقش تفکر خلاق در اجرایی شدن درآمدهای پایدار با مشارکت، همافزایی و توسعه مدیریت مشارکتی با گروههای مرجع و بخش خصوصی حائز اهمیت است.
درآمد پایدار عبارت است از: «حداکثر درآمد قابل دسترس در یک دوره زمانی با تضمین ایجاد همان سطح درآمد در دوره آینده با فرض محدودیتهای منابع، نیروی کار، سرمایههای تولیدی توسط بشر و سرمایههای طبیعی». بنابراین درآمد ارتباط مستقیمی به سطح تولید دارد که به انسان و همچنین به سرمایههای طبیعی نیز وابسته است. درآمدهای پایدار باید از دو خصیصه تداوم پذیری و حفظ کیفی محیط شهری برخوردار باشد.
به صورت کلی و بر اساس مبانی درآمدی از شهرداریها میتوان استدلال کرد که درآمد پایدار به درآمدهایی گفته میشود که دارای پنج ویژگی باشد:
۱) منبع آن از بین رفتنی نباشد.
۲) با از بین رفتن آن جایگزینی داشته باشد.
۳) به طور پیوسته قابل وصول باشد.
۴) در دورههای مالی مختلف نوسان شدید نداشته باشد.
۵) همراه با افزایش هزینهها افزایش یابد.
۶) موجب آسیب رساندن به توسعه شهری نشود.
و ذکر این نکته به عنوان یکی از منابع درآمدی پایدار بسیار مهم است:
با توجه به ارزش علائم تجاری و مالکیت معنوی و اهمیتی که ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک سازمان، نهاد، مرکز، برنامه، طرح یا یک محصول در بازار و برای مشتریان و علاقهمندان و ذینفعان داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط یا عرصههای فعالیتهای فرهنگی هنری به ثبت رسیده باشد، بسیار ضروری است. تفویض اجازه استفاده از یک حقوق مالکیت معنوی، علامت تجاری و... ثبتشده به سازمانها، مؤسسات، شرکتهای ثالث و افراد بسیار آسانتر است و در نتیجه میتواند به عنوان منابع درآمدزایی منظور شود.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران
حضور عمو پورنگ در فرهنگسرای بهمن
آلبوم موسیقی «ناز نگه» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی میشود
آبان را با کدام کنسرتها آغاز کنیم؟
۷۷۶ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» رسید
تفکرات اشتباه در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری- محمد فرجزاده
«بهشت در خانه» در خانه موزه شهید بهشتی برگزار میشود
افخمی «دکتر فونگویر» را برای جشنواره فجر آماده میکند/فیلمی کمدیتر از «استرنجلاو» کوبریک
خاطرات اسیر فراری از زندان تکفیریهای سوریه به چاپ دوم رسید
رونمایی از طراحیهای محمود فرشچیان
صفحه اول روزنامهها- چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ؛ ریشهای که ما را نگه میدارد- معصومه آبرون
نمایشگاه بینالمللی «یک دنیا، هزار رویا»؛ روایت صلح و دوستی از نگاه کودکان ۳ کشور
دوازدهمین نشست فرهنگ و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد
جمشید عزیزخانی؛ نماد نبوغ و خلاقیت/ نامی ماندگار در موسیقی کُردی
بازی عدالت در موزه لوور!- سمیه مظفری
وقتی خانه حرف نمیزند- مهرداد شفق
پوستر «موزیکالیته» منتشر شد
فرهنگسرای منتظر در نماز جمعه تهران
نمایشگاه «حرفهایی که در سکوت میزنم» در فرهنگسرای ارسباران
معصومه کرباسی را از میان کلمات «آرزو شدی» بشناسید
مستند زندگی یوسفعلی میرشکاک در تلویزیون