جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۱۲۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
حجت‌الاسلام خسروپناه
لزوم تشکیل ستاد حکمرانی «امنیت فرهنگی و غذایی»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از فرهنگسرای اندیشه، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در یادداشتی خطاب به دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشته است: آغاز سخن لازم است هفته بسیج را محضر شما که از مؤسسان بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هستید تبریک عرض کنم و سپس تاکید بر یک تهدید و پیشنهاد امنیتی را به استحضار برسانم.

در ادامه آمده؛ جنابعالی آگاهید که امنیت و مقابله با تهدید را نباید منحصر در امنیت نظامی و سیاسی دانست؛ همچنان که امروزه شاهد تهدید امنیت بهداشتی با جهان‌گیر شدن کووید۱۹  هستیم.

خسروپناه در ادامه این یادداشت بیان کرده؛ اینک جامعه ایران اسلامی در این روزها با دو تهدید جدی غذایی و تهدید جدی فرهنگی از طریق فضای مجازی به ویژه اینستاگرام مواجه است و ضرورت دارد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در باب امنیت غذایی و امنیت فرهنگی، نقش حکمرانی در این دو عرصه را داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشته است؛ تهدید غذایی در این چند ماه اخیر با افزایش نامعقول قیمت گوشت و مرغ و لبنیات و حبوبات آشکار است؛ افزایشی که فشار شدیدی بر مردم تحمیل کرده و سختی زیادی بر خیرین و نیروهای جهادی و بسیجی و بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و کمیته امداد و هلال احمر در طرح مؤاسات وارد ساخته است.

وی در ادامه یادداشت افزوده؛ این فشار و سختی، تنها زاییده مدیریت ناکارآمد این روزها نیست؛ بلکه معلول فقدان رویکرد حکمرانی غذایی در کشور است. حال چه باید کرد؟ پیشنهاد بنده تشکیل ستاد حکمرانی امنیت غذایی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با اذن مقام معظم رهبری حفظه الله است که در آن، سیاست‌های راهبردی امنیت غذایی در فرآیند تقنین و اجرا به ویژه در نهادهای آموزشی و صنعتی و بازرگانی و غیره، مدیریت شود.

خسروپناه بیان کرده؛ برای نمونه اینک که دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی از کاهش دانشجو رنج می‌برند، جا دارد اعضای هیات علمی در خصوص غذای طیور و احشام و کود و بذر، تلاش علمی کنند تا تهدید غذایی را با نگرش عالمانه مهار سازند و خودکفایی غذایی را در این وضعیت تأمین کنند.

این نوع حکمرانی در دوره تحریم هندوستان توسط آمریکا در دهه‌های پایانی قرن بیستم نیز تجربه شد و جواب گرفت.

وی در ادامه یادداشت خود خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهارداشته است؛ تهدید فرهنگی توسط اینستاگرام نیز امنیت فرهنگی را به خطر انداخته است؛ خطری که از گزارش آن، معذورم و تنها هشدار می‌دهم خطری که این روزها در اینستاگرام یافتم در مطالعات بیست ساله‌ام در باب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها و جریان‌های شیطان‌پرستی و عرفان‌های کاذب و لمپنیسم فرهنگی و موسیقی‌های راک و متال و رمان‌های فاسد (رک به: کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ‌ها) نیافتم؛ فسادی که انتقالش به جوانان و نسل سوم و چهارم انقلاب چیزی به نام بیانیه گام دوم باقی نخواهد گذاشت.

وی افزوده؛ تشکیل حکمرانی امنیت فرهنگی در دبیرخانه با اذن رهبری را جدی بگیرید؛ هر چند باید شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جدی می‌گرفتند که متأسفانه چنین جدیتی، معللانه نه مدللانه مشاهده نمی‌شود.

خسروپناه در ادامه این یادداشت بیان کرده؛ درخواست عاجزانه این مسکین، عنایت به پیشنهاد حکمرانی امنیت غذایی و حکمرانی امنیت فرهنگی، جهت درمان و مقابله با این تهدید است؛ نه پیشگیری که دیگر زمانی برای پیشگیری نمانده است.  

امیدوارم فرصت درمان و جبران را نیز از دست ندهیم و آیندگان، قضاوت فشالت و کسالت بر ما نرانند.

نظر شما