ضرورت «کارآفرینی اجتماعی» در سال مزین به نام «جهش تولید»
داوود حشمتی

امروزه در کنار سرمایههای انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی نیز مورد توجه است که هیچ اجتماعی بدون آن به هیچ سرمایهای نمیرسد.
اعتماد، صداقت ، روحیه جمع گرایی در برابر فردگرایی، همبستگی، فداکاری و ...، برخی از ابعاد و اَشکال سرمایه اجتماعی است که گاه از آن به ارزشهای اجتماعی نیز یاد میشود.
ایجاد کسب و کاری موفق از هر نوعی شایسته تقدیر است اما برخی از کارآفرینان با در اختیار گذاشتن منابع، فرصت ها، آموزش و هر آنچه ارزشمند است در جهت کمک به دیگران برآمده و از ثمرات کارشان بیشتر سود بردهاند.
کارآفرینی را در ایران با آموزش خلاقیت مترادف میدانند. هر زمان و هر کجا که نامی از کارآفرینی ذکر می شود افکار بسمت خلاقیت و آموزشهای آن میرود بطوری که کارآفرینی از رسالت و هدف اولیه خود دور میگردد. بهتر است به جای آن در ذهن خود از "ارزش آفرینی" استفاده کنیم.
سرمایه اجتماعی؛یا بعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی ، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را امکان پذیر سازد .
کارآفرینی اجتماعی فعالیتی نوآورانه برای خلق ارزش اجتماعی است که می تواند درون حتی کوچکترین بخش های جامعه نیز شکل بگیرد.
کارآفرینان اجتماعی از درک اقتصادی و تجارتی خود بهره می برند تا جهان را مکان بهتری کنند، این افراد نشان داده اند کسب و کارهای موفق تنها نباید به سود و زیان توجه کنند، بلکه می توانند به طور آگاهانه از شناخت های محیطی و اجتماعی برخوردار باشند.در سالی که مزین به نام«جهش تولید» است به طور قطع نقش کارآفرینان اجتماعی با در نظر گرفتن این قاعده که«رشد اقتصادی و سرمایه اجتماعی نسبت مستقیمی با یکدیگر دارند» نقشی انکار ناپذیر است.
ـ برخی از شاخصهای شناسایی کارآفرینان اجتماعی عبارت است از:
الف) توجه به زمینه های اجتماعی، محیط زیست و فرهنگی در اهداف و خدمات کارآفرینی
(مانند موسسه محک، گروه بهداشتی فیروز ، مجموعه باسلام و...)
ب) بهبود زندگی مردم و ایجاد معیشت پایدار.
ج) توجه ویژه به ارزشهای دینی و انقلابی در تولید محصول و ارائه خدمات.
د) توجه به نشانه ها و نمادهای فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی در تولید محصول و ارائه خدمات.
ه) توانمندسازی نیازمندان از طریق توسعة زنجیره ها ی تولید و بازار برای ایشان.
ز) سازماندهی کمک های داوطلبانه جهادی و یاری رسانی به افراد نیازمند.
ر) ارائه راه حل های نوآورانه برای مشکلات اجتماعی پایدار و پیچیده(مانند ترافیک و...)
هدف از آموزشهای کارآفرینی تربیت افرادی است که عاملان تغییر در جامعه باشند و به بیانی ساده کارآفرین شوند؛ این افراد با داشتن روحیه خلاقیت به بهرهبرداری از فرصتهای اطراف خود پرداخته کسب و کار جدیدی را راه اندازی میکنند و از این طریق رشد و توسعه کمی و کیفی را سبب می شوند. همچنان که پیشتر نیز اشاره شد سرمایه اجتماعی موتور محرکه رشد اقتصادی است،کارآفرین باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی دارد.
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران
حضور عمو پورنگ در فرهنگسرای بهمن
آلبوم موسیقی «ناز نگه» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی میشود
آبان را با کدام کنسرتها آغاز کنیم؟
۷۷۶ اثر به دبیرخانه هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» رسید
تفکرات اشتباه در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری- محمد فرجزاده
«بهشت در خانه» در خانه موزه شهید بهشتی برگزار میشود
افخمی «دکتر فونگویر» را برای جشنواره فجر آماده میکند/فیلمی کمدیتر از «استرنجلاو» کوبریک
خاطرات اسیر فراری از زندان تکفیریهای سوریه به چاپ دوم رسید
رونمایی از طراحیهای محمود فرشچیان
صفحه اول روزنامهها- چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ؛ ریشهای که ما را نگه میدارد- معصومه آبرون
نمایشگاه بینالمللی «یک دنیا، هزار رویا»؛ روایت صلح و دوستی از نگاه کودکان ۳ کشور
دوازدهمین نشست فرهنگ و خانواده در فرهنگسرای خانواده برگزار شد
جمشید عزیزخانی؛ نماد نبوغ و خلاقیت/ نامی ماندگار در موسیقی کُردی
بازی عدالت در موزه لوور!- سمیه مظفری
وقتی خانه حرف نمیزند- مهرداد شفق
پوستر «موزیکالیته» منتشر شد
فرهنگسرای منتظر در نماز جمعه تهران
نمایشگاه «حرفهایی که در سکوت میزنم» در فرهنگسرای ارسباران
معصومه کرباسی را از میان کلمات «آرزو شدی» بشناسید
مستند زندگی یوسفعلی میرشکاک در تلویزیون