ضرورت «کارآفرینی اجتماعی» در سال مزین به نام «جهش تولید»
داوود حشمتی

امروزه در کنار سرمایههای انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی نیز مورد توجه است که هیچ اجتماعی بدون آن به هیچ سرمایهای نمیرسد.
اعتماد، صداقت ، روحیه جمع گرایی در برابر فردگرایی، همبستگی، فداکاری و ...، برخی از ابعاد و اَشکال سرمایه اجتماعی است که گاه از آن به ارزشهای اجتماعی نیز یاد میشود.
ایجاد کسب و کاری موفق از هر نوعی شایسته تقدیر است اما برخی از کارآفرینان با در اختیار گذاشتن منابع، فرصت ها، آموزش و هر آنچه ارزشمند است در جهت کمک به دیگران برآمده و از ثمرات کارشان بیشتر سود بردهاند.
کارآفرینی را در ایران با آموزش خلاقیت مترادف میدانند. هر زمان و هر کجا که نامی از کارآفرینی ذکر می شود افکار بسمت خلاقیت و آموزشهای آن میرود بطوری که کارآفرینی از رسالت و هدف اولیه خود دور میگردد. بهتر است به جای آن در ذهن خود از "ارزش آفرینی" استفاده کنیم.
سرمایه اجتماعی؛یا بعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی ، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را امکان پذیر سازد .
کارآفرینی اجتماعی فعالیتی نوآورانه برای خلق ارزش اجتماعی است که می تواند درون حتی کوچکترین بخش های جامعه نیز شکل بگیرد.
کارآفرینان اجتماعی از درک اقتصادی و تجارتی خود بهره می برند تا جهان را مکان بهتری کنند، این افراد نشان داده اند کسب و کارهای موفق تنها نباید به سود و زیان توجه کنند، بلکه می توانند به طور آگاهانه از شناخت های محیطی و اجتماعی برخوردار باشند.در سالی که مزین به نام«جهش تولید» است به طور قطع نقش کارآفرینان اجتماعی با در نظر گرفتن این قاعده که«رشد اقتصادی و سرمایه اجتماعی نسبت مستقیمی با یکدیگر دارند» نقشی انکار ناپذیر است.
ـ برخی از شاخصهای شناسایی کارآفرینان اجتماعی عبارت است از:
الف) توجه به زمینه های اجتماعی، محیط زیست و فرهنگی در اهداف و خدمات کارآفرینی
(مانند موسسه محک، گروه بهداشتی فیروز ، مجموعه باسلام و...)
ب) بهبود زندگی مردم و ایجاد معیشت پایدار.
ج) توجه ویژه به ارزشهای دینی و انقلابی در تولید محصول و ارائه خدمات.
د) توجه به نشانه ها و نمادهای فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی در تولید محصول و ارائه خدمات.
ه) توانمندسازی نیازمندان از طریق توسعة زنجیره ها ی تولید و بازار برای ایشان.
ز) سازماندهی کمک های داوطلبانه جهادی و یاری رسانی به افراد نیازمند.
ر) ارائه راه حل های نوآورانه برای مشکلات اجتماعی پایدار و پیچیده(مانند ترافیک و...)
هدف از آموزشهای کارآفرینی تربیت افرادی است که عاملان تغییر در جامعه باشند و به بیانی ساده کارآفرین شوند؛ این افراد با داشتن روحیه خلاقیت به بهرهبرداری از فرصتهای اطراف خود پرداخته کسب و کار جدیدی را راه اندازی میکنند و از این طریق رشد و توسعه کمی و کیفی را سبب می شوند. همچنان که پیشتر نیز اشاره شد سرمایه اجتماعی موتور محرکه رشد اقتصادی است،کارآفرین باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی دارد.
انتهای پیام/
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
«پشت صحنه نوشتن» افشا شد
فیلم مستند «زیبا، لذیذ، مبتذل» اکران میشود
منزوی میگفت کتاب چاپ کن تا دستت خالی شود
پردیس ملت خانه جشنواره «سینماحقیقت» شد
هادی مرزبان درگذشت
صفحه اول روزنامهها- یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ موکب فاطمی «خیمه یاس» در منطقه ۲۲
سروستان باغ کتاب میزبان بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب در حوزه بینالملل
نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ تلاش میکنیم آبرویمان حفظ شود
آغاز یک سریال جدید با بازی ثریا قاسمی، لعیا زنگنه و امیرحسین صدیق
نمایش «خانواده قبلی» در فرهنگسرای ارسباران اجرا میشود
تخفیف ۵۰ درصدی «شهید علم؛ دفتر اول» در آستانه سالگرد شهادت دکتر شهریاری
سه گانه روحالله حجازی در قاب نمایش
نمایشگاه گروهی «نقطهعطف» در باغ کتاب تهران افتتاح شد
جشنواره داستاننویسی «قصهی محلهی ما» برگزار می شود
ویژهبرنامه «ریحانهالنبی» در بهشت زهرا(س)
موضوع «شهود» در اندیشگاه ابر انسان بررسی میشود
نمایش «اینبار دلها سنگی نه، چوبی است» به روی صحنه ارسباران میرود
تعطیلی ۲ روزه سالنهای نمایشی به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س)
صفحه اول روزنامهها- شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۴
آیین فاطمی «نذر مادری» با پخت سمنو، نماز باران و اجتماع فاطمی در تهران برگزار میشود
نمایشگاه نقاشی «پیچک سبز اندیشه» در فرهنگسرای ارسباران
روایت زنان تاریخساز در نشست «بانوی اندیشه»
«وقتی دنیا برای یک زن تنگ میشود» در شنبههای نمایش خیابانی فرهنگسرای فردوس
مسابقه «از صفحه تا صحنه» به همت فرهنگسرای اخلاق برگزار میشود