جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۱۲۷۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کتاب «شهید بی‌مرز: بررسی شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی و مبارزات بی‌انتهای او» نوشته افسانه کیان‌مهر توسط انتشارات اریترین منتشر شد. شرح مبارزه سردار با داعش از بخش‌های مهم این کتاب است.
چگونه حاج قاسم شر داعش را از سر جهان کم کرد؟
 به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،انتشارات اریترین (ناشر فعال در شهرستان اندیمشک) کتاب «شهید بی‌مرز: بررسی شخصیت حاج‌قاسم سلیمانی و مبارزات بی‌انتهای او» نوشته افسانه کیان‌مهر را با شمارگان ۱۰۰ نسخه، ۱۹۲ صفحه و بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد.

نویسنده در این کتاب تلاش مهمی به خرج داده تا ضمن شرح سابقه مبارزاتی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از دوران دفاع مقدس تا زمان گسترش هلال شیعی و تقویت محور مقاومت در منطقه، مختصاتی از مکتب حاج قاسم را نیز برای مخاطبان تبیین کند.

کتاب پنج فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب از این قرار است: «نقش شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس»، «پیدایش جریان‌های سلفی»، «مبارزات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با داعش»، «نقش حاج قاسم سلیمانی در شکل گیری محور مقاومت» و «شهید حاج قاسم سلیمانی و جهاد در راه خدا».

فصل نخست کتاب در اصل نگاهی است به زندگینامه شهید سردار سلیمانی و همچنین تاریخچه تشکیل سپاه قدس. عملیات‌هایی که سردار سلیمانی در آنها حضور مستقیم داشته از جمله عملیات ثامن الائمه، عملیات طریق القدس، عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس، عملیات والفجر ۱، عملیات خیبر، عملیات رمضان، عملیات والفجر ۸، عملیات کربلای ۴ و عملیات کربلای ۵ نیز برای مخاطبان شرح شده‌اند.

نویسنده در فصل دوم کتاب تاریخچه شکل گیری جریان‌های سلفی را با شرح اندیشه‌های ابن تیمیه و فعالیت‌های محمد بن عبدالوهاب توضیح داده است. او ضمن بررسی اندیشه‌های سیاسی جریان‌های سلفی به تأثیر شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بر جریان بیداری اسلامی نیز پرداخته است.

فصل سوم کتاب به چگونگی شکل گیری گروهک تکفیری – تروریستی داعش اختصاص دارد. نویسنده در این بخش ضمن شرح ایدئولوژی داعش و سازماندهی نیروهای نظامی آن، داعش را به عنوان یک چالش گفتمانی مقابل اسلام سیاسی مطرح کرده و به خوبی توانسته ماهیت این گروهک را علیه منافع ملی ایران بود، برای مخاطبان شرح دهد. نویسنده سیری از مبارزات شهید سردار سلیمانی با داعش در عراق و سوریه را به مخاطبان ارائه می‌دهد. مطالعه این سیر علت حضور سردار و نیروهای تحت فرمانش در منطقه را تبیین می‌کند.

نویسنده در فصل چهارم کتاب به بیان تاریخچه شکل گیری جریان مقاومت اسلامی در منطقه و تأسیس حزب الله لبنان و همچنین تأثیر نظام سیاسی سوریه در محور مقاومت پرداخته است. نقش حاج قاسم سلیمانی در تقویت مبارزان فلسطینی، تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر افغانستان و پاکستان و تأثیر نیروی قدس در این مناطق و… تلاش حاج قاسم در تقویت مبارزان عراق و سوریه و همچنین جنبش انصارالله یمن از مباحث مهم این کتاب است. فصل انتهایی کتاب نیز به اعتلای کلمه جهاد در منظومه فکری و سیره عملی شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص دارد.
نظر شما