جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۱۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳
برخی اندیشمندان عرب در نشست «ویژگی‌های الگوی راهبردی از نگاه شهید سلیمانی، از مقاومت در برابر اشغالگران گرفته تا محدود کردن هژمونی» ضمن بیان اینکه سردار سلیمانی، در مبارزه با استکبار و استعمار جریان ساز بود، دیپلماسی جهادی را یکی از ویژگی های شهید سلیمانی برشمردند و تاکید داشتند که آموزه ها و تجربیات او باید در دانشگاه ها و آکادمی های نظامی تدریس شود.
اندیشمندان عرب:به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست «ویژگی‌های الگوی راهبردی از نگاه شهید سلیمانی، از مقاومت در برابر اشغالگران گرفته تا محدود کردن هژمونی» سه شنبه شب در آستانه نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با همکاری مرکز لبنانی  مطالعات، مشاوره و اسناد به صورت وبیناری برگزار شد.

در این نشست متفکران ،اندیشمندان و شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی از کشورهای فلسطین ، لبنان ، سوریه ، یمن ،عراق ، ایران و آمریکا شرکت داشتند.

سردار سلیمانی پرچمدار دیپلماسی جهادی

درابتدای این نشست « عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان در سخنان خود ضمن تجدید عهد با راه و سیره سردار سلیمانی به بررسی ابعاد شخصیتی وی پرداخت.

خامه یار گفت: سردار سلیمانی مهم ترین شخصیتی بود که نقشه آمریکا و اسرائیل را در خاورمیانه و منطقه به چالش کشید و این همان ویژگی اندیشه راهبردی ایشان بود که با ایجاد نظام مقاومت در منطقه چرخ توافقنامه سایکس پیکوی دو و پیمان بالفور دو را از حرکت بازنگهداشت و موازنه قدرت را در مقابله با صهیونیست ها که قصد تقسیم منطقه را داشتند، بر هم زد.

وی افزود: حاج قاسم اندیشمندی راهبردی و طراحی هوشمند در منطقه بود. مکتب نظامی او برای چندین دهه به عنوان الگو مطرح بود و بسیاری از کارشناسان نظامی بر این باورند که مکتب نظامی وی باید در دانشگاهها و دانشکده های افسری مورد تدریس قرار بگیرد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین از سردار سلیمانی به عنوان پرچمدار دیپلماسی جهادی یاد کرد و گفت: این نوع از دیپلماسی که طراحش نیز خود ایشان بود همزمان با مقاومت و جهاد در میدان ، با هوشمندی تمام پیگیرحل مسائل سیاسی بود و در کردستان عراق یک نمونه است.

او افزود: ایشان از کتابخوانی غافل نبود و حتی در میدان جنگ نیز به مطالعه کتاب و حتی مرور دیوان اشعار می پرداخت و به هنگام شهادت دیوان یکی از شعرا نیز همراهش بود. تاکنون حدود پانصد تا ششصد کتاب زیر نظر سردار سلیمانی در رابطه با مسایل منطقه تالیف و به چاپ رسیده است.

خامه یار در ادامه به معرفی شخصیت و ابعاد انسانی و اخلاقی این سردار بزرگ پرداخت و گفت: وی از دوران کودکی با فرهنگ اولیا و صالحان آشنا شد و اخلاق بزرگان را سرمشق زندگی خود کرد. او که برابر استعمار و استکبار می خروشید در برابر اشک های کودکی یتیم و یا افراد مصیبت زده، تاب و تحمل نمی آورد و اشکش سرازیر می شد. ساده زیست بود و برای دیگران به عنوان الگو مطرح و با خودی ها مهربان و با دشمنان سخت گیر بود.

خامه یار همچنین به نگاه سردار سلیمانی به جنبش های آزادی بخش جهان اشاره نموده و گفت: مکتبی از عقلانیت، ایمان، اخلاص و شجاعت بود و فراتر از تمام گرایش های سیاسی و جریان های مختلف داخلی و خارجی بود. تمام طرفداران طوایف و مذاهب از ایزدی ها ، اهل تسنن و شیعیان گرفته تا مسیحیان، و دیگر ملت ها او را دوست داشتند.

رایزن فرهنگی کشورمان به شیفتگی سردار سلیمانی به شهادت در چهار دهه گذشته اشاره نمود و گفت: عشق به شهادت را در نگاهش می توانستیم مشاهده کنیم. اعتماد به خداوند در کنار اخلاص در عمل یکی دیگر از بارزترین صفات انسانی این شهید بزرگوار بود.

خامه یار در پایان گفت: شهید سلیمانی با شهادت زندگی می کرد و دائم زمزمه اش شهادت بود و همواره به عاشقان شهادت می گفت: کسی که با شهادت زندگی نکند، هرگز با شهادت از دنیا نخواهد رفت. لذا باید اول از درون شهید بود تا به فیض شهادت نائل آمد.

الگوی راهبردی سردار سلیمانی در میادین سخت

«عبدالحلیم فضل الله» رئیس مرکزلبنانی مطالعات، مشاوره و اسناد در سخنان خود ضمن بیان این نکته که "بررسی الگوی راهبردی فرماندهی سردار سلیمانی به دلیل جایگاه والای این سردار در میادین سخت نبرد و نقش تاریخی و جهادی که ایفا نمود، امری سخت است"، گفت: دلیل این امر تجربه و موفقیت ها و پیروزهایی است که این سردار در میادین مختلف به دست آورد، آن هم در برابر دشمنانی که از هیچ اقدامی در جنایت های خود فروگذار نکردند.

وی افزود: سردار سلیمانی با سکوت و اراده محکم و گاهی در منظر دیگران به مقابله با دشمنان مختلف و همه جانبه با شرایط اجتماعی و سیاسی متفاوت پرداخت. لذا شایسته است تا این تجربه ارزشمند و نمونه را در مقابله با اشغالگران، استعمارگران، سلطه گران و دولت های وابسته، مورد بررسی قرار دهیم.

عبدالحلیم فضل الله با اشاره به تجربه مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶میلادی گفت: ما در حال حاضر نگاهمان به مسیری است که آغازگر آن مقاومت بوده تا در نهایت بتوانیم در مقابله با سلطه نظامی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی آمریکا با تمامی ادوات و سازمان های وابسته به آنان پیروز شویم. لذا الگویی را که مقاومت در این مسیر ارائه نمود و نیز الگوی فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، سهم بسزایی را در بنای نظام منطقه ای و پس از آن نظام جهانی بر اساس تعدد گرایی و تنوع گرایی و احترام به خصوصیات هر ملتی در آینده خواهد داشت.

رئیس مرکز مطالعات، مشاوره و اسناد اظهارداشت: سردار سلیمانی با در اختیار گذاشتن توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در مسیر مقاومت عربی و اسلامی و همراهی با آنها در تمامی چالش ها و میادین سخت و نیز با در دست گرفتن زمام مقابله با نقشه های استکباری در منطقه، نه تنها به تفاوت های جغرافیایی سیاسی و اقتصادی توجه داشت بلکه به تفاوت های مذهبی، دینی و فرهنگی ملت ها نیز توجه داشت و تمام آنها را تبدیل به یک عامل قدرتمند در جهت وحدت میان ملت های منطقه در مقابله با دشمن مشترک تبدیل کرد.

وی همچنین به تاکتیک مبارزاتی و نظامی شهید سلیمانی اشاره نمود و گفت: هرگز برای ایشان، هدف وسیله را توجیه نمی کرد و به مسائل اخلاقی در جنگ پایبند بود و از افراط و تفریط دوری می جست و میان دو بعد سیاسی و نظامی را در چارچوب راهبردی برای رسیدن به هدف با کمترین میزان از جنگ جمع کرد.

فضل الله در پایان به نگاه دیگران از دوست و دشمن به سردار سلیمانی اشاره نمود و گفت: چه دوستان و چه دشمنان او را به خوبی می شناختند. به ویژه آن که دشمنان و به اعتراف فرماندهان امریکایی، فرماندهی سلیمانی را تؤام با خلاقیت، قدرت، اراده و توانایی در بکارگیری نیروها و سرعت عمل بالا در رسیدن به میدان همراه با صبر، جهاد فردی، شجاعت، گمانه زنی بالا معرفی کرده اند.

نظامی و دیپلمات عارف

«انیس نقاش» هماهنگ کننده "شبکه امان" از لبنان ضمن اعتراف به سخت بودن معرفی تمام ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی، گفت: او همزمان یک نظامی به تمام معنای کلمه، یک عارف و یک دیپلمات بود. شخصیتی بود که تمام محاسبات مختلف را می شد درباره او داشت، لذا دشمن در جنگ ۲۰۰۶م هرگز محاسبات درستی از وضعیت مقاومت نداشت، اما پس از آن محاسبات فرق کرد و حتی پس از جنگ منطقه "القصیر" نیز محاسبات دشمن با پیش از آن تفاوت کرد، و هر لحظه طرحی دیگر وجود داشت. لذا شخصیت رفتاری حاج قاسم سلیمانی از تمام جوانب و ابعاد مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: همین مسئله کردستان عراق و زمزمه جدایی آن از عراق مسئله بسیار مهمی بود که قدرت های جهانی پشت آن قرار گرفته بودند، اما این شهید یک شبه و با حضور در آنجا توانست با دیپلماسی و گفت وگو تمام معادلات را بر هم بزند. او همچنین با حضور در عراق به همراه تعداد اندکی از فرماندهان ارشد خود، توانست توطئه تکفیری ها را خنثی کند، آن هم زمانی که هنوز الحشد الشعبی شکل نگرفته بود.

انیس نقاش خاطرنشان کرد: تمام اقداماتی که او انجام داد و در حال انجام آن بود و یا قصد انجام آن را داشت باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد چرا که او در این راستا مکتبی را خارج از معادلات کلاسیک کنونی جهان ایجاد کرد.

سردار سلیمانی در اوج قله انسانیت و جهاد

« منیر شفیق» اندیشمند و پژوهشگر فلسطینی هم گفت: شناخت مستقیمی با ایشان نداشتم اما پس از شهادت وی با تعدادی از فرماندهان جنبش جهاد و حماس دیدار داشتم و آنها درباره این شخصیت بزرگ مطالبی را بیان داشتند که نشان از اوج انسانیت و توانایی بالای جهادی او بود.

وی افزود: با هر فردی که ملاقات کردم، از ویژگی های شخصیت سردار سلیمانی اظهار شگفتی می کرد، از اخلاق، حسن رفتار و تعامل با دیگران، تواضع و ساده زیستی، وفای به عهد، استقامت و پایداری در میدان و گشاده رویی او سخن می گفتند.

این اندیشمند و پژوهشگر فلسطینی اظهارداشت: تلاش سردار سلیمانی برای رساندن سلاح به نوار غزه و توانمند سازی نظامی ساکنان آنها در مقابله با صهیونیست ها در سه جنگ مهم را نمی توان از یاد برد. لذا ارتش رژیم صهیونیستی تا پیش از سردار سلیمانی نوعی از برتری نسبی را داشت اما پس از حضور وی در جبهه های مقاومت، این ارتش با شکست های پی در پی روبرو شد و ترس بر آنها مستولی شد، لذا ترور قاسم سلیمانی توسط ترامپ بر همین اساس شکل گرفت و می دانست چه کسی را به صورت علنی و بر خلاف قوانین بین المللی ترور خواهد کرد.

منیر شفیق تاکید کرد: فقدان شهید سلیمانی نه تنها خسارت بزرگی به شمار می رود بلکه در شرایط کنونی ما به شدت نیازمند فرماندهی چون او هستیم تا بتوانیم در جنگ بسیار سخت آینده از فرماندهی او بهره لازم را ببریم. اما نباید فراموش کرد که از او می توانیم درس های زیادی را بگیریم و استفاده کنیم.

سردار سلیمانی و وحدت راهبردی محور مقاومت

«زیاد الحافظ» دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی از لبنان سخنران بعدی بود، وی با بیان اینکه، هیچ دیداری با سردار سلیمانی نداشته است، به این نکته اشاره کرد که تمام دانسته هایش از مقالات، تحلیل ها و نیز از کسانی گرفته شده که از نزدیک با وی ارتباط داشته اند.

وی با توجه به این مقدمه گفت: درباره شهید سلیمانی می توان به نکات ذیل اشاره نمود: نخست معرفی این سردار توسط سید حسن نصرالله در مصاحبه اخیر وی با شبکه المیادین است. دوم این که کشورهای غربی با حضور این سردار در میدان های نبرد متوجه این امر شده بودند که در حال فروپاشی نمادهای قدرتشان در منطقه قرار گرفته اند لذا تلاش کردند تا وی را از صحنه خارج کنند.

الحافظ افزود: عرب های مرتجع و رژیم صهیونیستی نیز این موضع را اتخاذ نمودند و اقدام به حمایت و تأسیس گروههای تکفیری بر ضد مقاومت نمودند و لذا سردار سلیمانی با ایجاد وحدت راهبردی میان محور مقاومت که در صحنه سیاسی و نیز اقتصادی تأثیر گذار بود توانست به موفقیت دست یابد.

دبیرکل سابق کنفرانس قومی عربی سپس به مقایسه میان محور مقاومت و دشمنان آن پرداخت و گفت: محور مقاومت دارای هدفی روشن بوده است، در حالی که محور مخالف مقاومت تنها در اندیشه رسیدن به منافع خود هستند. محور مقاومت دارای اصول اخلاقی و فکری است و فراتر از مرزهای جغرافیایی و زمان و مکان عمل می کند در حالی که دشمنان مقاومت در جهت منافع خود و در محدوده زمانی و مکانی عمل می کنند.

وی تاکید کرد: فرمانده سلیمانی اولین و آخرین فرمانده ای نیست که ترور می شود، این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت و در معادلات تغییری ایجاد نخواهد کرد، چرا که این مسیر همچنان ادامه دارد.

 زیاد الحافظ در پایان به مسئله ترور سردار سلیمانی و ابومهدی اشاره نمود و گفت که این امر نشان دهنده این است که آمریکا عزمش را جزم کرده تا به هر وسیله ممکن در برابر مقاومت بایستد و این اقدام آنها لکه ننگی بر دامان خود آنها برجای گذاشته و نشان دهنده عمق شناخت حاج قاسم از وضعیت موجود در منطقه بود که وی را مورد هدف قرار دادند، ضمن این که این جنایت بدون انتقام گذر نخواهد کرد، و آن هم خروج تمام نیروهای دشمن و شکست نقشه های آنان در منطقه خواهد بود.

اندیشمندان عرب:
شهید ایران و مقاومت

«بسام ابوعبدالله» پژوهشگر مسائل بین المللی از سوریه نیز ضمن یاد آوری نقش مهم و تاریخی سردار سلیمانی در دوران معاصر گفت: باید تجربه حاج قاسم در میادین نظامی و حتی اخلاقی مورد بررسی قرار دهیم و از آن استفاده کنیم.

وی افزود: قاسم سلیمانی نه تنها شهید ایران و محور مقاومت است بلکه شهید سوریه است و در کشورمان بالاترین نشان فرماندهان نظامی به او اعطا شد و او را بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ مبارزات و جانفشانی های فرزندان خود می دانیم و همان گونه که سید حسن نصرالله در سخنان اخیر خود به آن اشاره کرد، جنگ در سوریه، نیازمند اراده ای بسیار قوی و ایمانی راسخ بود تا در برابر تمام دشمنان پیروز شویم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی بیست و هفت میلیون برای تشییع چنین انسانی در عراق و ایران به خیابان ها می ریزند، به نوبه خود پیامی برای آمریکایی ها داشت، که آنها نیز آن را دریافت کردند، بنابر این شخصیت حاج قاسم را از چهار بُعد می توان مورد بررسی قرار داد. نخست بُعد راهبردی به عنوان یک فرمانده نظامی بود که در بیشتر جبهه ها و به ویژه سوریه حضور داشت، و هدف دشمنان قطع حلقه ارتباط محور مقاومت در سوریه بود و تمام تلاش خود را در این راه کردند اما با نقش راهبردی ایشان، نقشه ها خنثی شد.

ابوعبدالله تصریح کرد: بُعد دیگر شخصیت سردار سلیمانی بُعد انسانی او بود، برخی ها تلاش کردند تا او را شیعی بنامند و فتنه انگیزی کنند اما وی یک رزمنده مسلمان و فراتر از تمام ملت ها بود و الگویی برای تمام فرماندهانی بود که تنها در پشت عناوین ملی خود مخفی می شوند. وی فرماندهی بود که عاشق فلسطین، سوریه، عراق، یمن و تمام نیروهایی بود که در برابر استکبار و استعمار جدید مقاومت می کنند.

این پژوهشگر مسائل بین المللی افزود: از دیگر خصوصیات حاج قاسم این بود که قول و عملش یکی بود و خود این امر در دنیای سیاست امروزی که افراد با دروغ و نفاق رفتار می کنند کاملا تفاوت داشت. ما این درس را از مکتب انقلاب اسلامی و مکتب مقاومت و مکتب حاج قاسم سلیمانی یاد می گیریم.

وی با اشاره به احترام و تقدیری که تمام ملت سوریه به حاج قاسم و لطف بزرگی او برای دفاع از این کشور قائل هستند، گفت: هنوز آثار حضور او در ریف حلب، رقه و دمشق و دیگر اماکن مشهود است و او بود که روس ها را متقاعد کرد تا در این میدان حاضر شوند.

الگوی مبارزه

«عبدالخالق فاروق» استاد دانشگاه و پژوهشگر مصری ضمن تسلیت فقدان سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری ملت ایران و مردم مقاومت منطقه و نیز مصر گفت: در حال حاضر در دنیای مقاومت و جنبش های آزادی بخش ملی دو الگو مورد توجه قرار گرفته است. نخست الگوی مبارز و مجاهد ملی و منطقه ای است مانند برخی شخصیت های مبارز در کشورهای عربی و آفریقایی و آمریکای لاتین و عماد مغنیه در لبنان و الگوی دوم همان مجاهد و مبارز راهبردی است که در شخصیت هایی مانند چه گوارا، جمال عبدالناصر، هوگوچاوز، سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی، فیدل کاسترو،امام خمینی و امام خامنه ای و نلسون ماندلا تجلی پیدا کرده است.

 وی در ادامه به بیان مفهوم مبارز و مجاهد راهبردی اشاره نمود و افزود: یک مقاوم راهبردی دارای ویژگی هایی مانند: داشتن یک منظومه فکری و عقیدتی، دیدگاه همه جانبه و روشن در مبارزه با استعمار و دشمن، جمع میان نگاه فکری، عقیدتی با تجربه مبارزاتی و میدانی است.

این استاد مصری تصریح کرد: ما دو دسته از مبارزه و حرکت های آزادی بخش داریم، نخست همان رهبران ملی طالب آزادی هستند که در دهه های پنجاه و شصت قرن میلادی گذشته در مبارزه با استعمارگران شاهد آنها بوده ایم و در محدوده زمان و مکان منحصر بودند، و دسته دیگر، رهبران راهبردی طالب آزادی هستند که فراتر از مکان و زمان، قومیت و فرا ملی و حتی منطقه ای هستند. مانند حاج قاسم سلیمانی.

 عبدالخالق فاروق،سپس به بیان ویژگی های سردار سلیمانی پرداخت و اظهارداشت: بجز ویژگی های کلی که درباره فرمانده راهبردی اشاره نمودم، حاج قاسم سلیمانی دارای ویژگی های ذیل بود: از یک ژنرال برجسته مؤسسه نظامی ایران به یک فرمانده عملیات میدانی در خارج از ایران(سوریه، لبنان، عراق و یا یمن) تبدیل شد و تا ونزوئلا نیز امتداد یافت، مناطقی که وی حضور یافت در آستانه فروپاشی بودند، اما با حضور خود انها را بدون هرگونه ادعا و خودنمایی نجات داد.

وی اضافه کرد: سردار سلیمانی در تمام میدان هایی که حاضر شد، دشمن تنها یک طرف بود و آن، همان امپریالیسم آمریکا، و هم پیمانان اروپایی آن و کشورهای مرتجع عربی و ابزار تکفیری آنها با مشارکت اسرائیل بود، حاج قاسم سلیمانی نگاه روشن سیاسی راهبردی را با فرماندهی میدانی در هم آمیخت و ارکان استوار تشکیلات مقاومت مسلحانه را در کشورهای مختلف و میدان های مختلف، پایه ریزی کرد.

این پژوهشگر مصری سپس به بیان تأثیر مبارزه سید حسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی در عملیات جداسازی تاریخی کنونی منطقه جهان عرب پرداخت و به شکست اسرائیل در میدان لبنان و آمریکا در عراق و کشورهای مرتجع عرب در سوریه اشاره کرد و گفت: تمام شیاطین جهت تغییر این راهبرد جدید در منطقه تلاش کردند اما منطقه جهان عرب و اسلام شاهد زلزله ای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شدید و بی سابقه ای بود که حکومت های مرتجع و هم پیمان با اسرائیل را از دولت های مردمی جدا کرد. و حقیقت چهره تمام جنبش های سیاسی جهان عرب را برملا ساخت.

عبدالخالق فاروق، به تداوم دشمنی اندیشمندان و نخبگان فرهنگی و رسانه ای مصر و جهان عرب با رژیم صهیونیستی و جریان سازش برخی از رهبران اعراب با این رژیم اشاره کرد و سپس به بیان مشکلات اشغال عراق توسط متجاوزان امریکایی انگلیسی و همکاری برخی اعراب با اشغالگران پرداخت.

وی تاکید کرد: به رغم تمام فشارهای امنیتی، رسانه ای و سیاسی بر ملت های منطقه جهت سازش با رژیم صهیونیستی، اما همچنان شاهد خشم روزافزون ملتها بر ضد این رژیم هستیم و در انتظار لحظه انفجار این آتشفشان خواهیم بود.

سردار سلیمانی مرد خط مقدم و طراح اتاق عملیات

حجت الاسلام و المسلمین «محمد زراقط» استاد حوزه از لبنان با تأکید بر این نکته که سخن گفتن درباره شخصیت بزرگی مانند سردار سلیمانی کار آسانی نیست، به معرفی ابعاد مختلف و استثنایی این شخصیت پرداخت و گفت: شخصیت این شهید بزرگ، یک ترکیب متجانس از عناصر نا متجانس بود. بنا به گفته کسانی که او را می شناختند، وی مرد خط مقدم میدان نبرد بود که همزمان طراح نقشه های بزرگ در اتاق عملیات بود.

وی افزود: نگاه تیز بین و باریک بین وی در میادین جنگ و همزمان با عزم و اراده مستحکم او و مرد میادین سخت بودن باعث نمی شد که در برابر اشک یتیمی کمر خم نکند و اشکش جاری نشود.

این استاد حوزه به توجه شهید بزرگ سلیمانی به رغم درگیری اش در جنگ های منطقه ای به قبله اول مسلمانان اشاره نمود و سپس به معرفی ابعاد انسانی و اخلاقی وی پرداخت و گفت: او مرد میدان جهاد اکبر پیش از جهاد اصغر بود و توانست بر نفس خویش غلبه کند و افسارش را به دست گیرد.

زراقط  برخی خصوصیات سردار دلها را برشمرد و اظهارداشت: از تمام آثار گفتاری، نوشتاری و دیداری او، اعتقاد راسخش را استنباط کرد. قدرت تشخیص دقیق او و حضورش در میدان نبرد که باعث تغییر در معادلات میدان می شد نشان از نگاه تیزبین و عمیق او در تشخیص مسائل بود. وی به رغم رتبه نظامی بالایش اما تا آخر در میدان نبرد بود و زمین میدان را ترک نکرد و نامش بالاتر از تمام این رتبه ها باقی و جاودان ماند.

سردار سلیمانی ، سرباز حق که از شهادت هراس نداشت

«حمید رزق» نویسنده مسائل سیاسی از یمن،ضمن یاد آوری گرامیداشت هفته شهید در یمن، گفت: خون شهید است که وحدت میان آحاد ملت را ایجاد می کند. دشمن ما یکی است و ما یک امت هستیم و توطئه بر علیه تمام امت اسلام صورت گرفته است. شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس از فرماندهان جبهه مقاومت بودند و بجای نشستن در دفتر فرماندهی در میدان حضور یافتند چرا که سرباز حق بودند و از شهادت در راه حق هراسی نداشته بلکه آرزوی آن را داشتند.

وی افزود: خون امثال شهید سلیمانی است که این امت را احیا می کند و با شهادت این فرمانده، حرکت امت همچنان ادامه خواهد یافت. او تربیت یافته مکتب امام خمینی بود و در میادین مختلف با حضور خود توانست نقشه آمریکا و ایادی او در منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس را نقش بر آب کند.

این کارشناس رسانه ای یمنی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از یمن ناخرسندند چرا که شهید سلیمانی توانست اهداف مهم و راهبردی در محور مقاومت را محقق کند. او با ارسال سلاح به فلسطین و آموزش گروههای مقاومت فلسطینی آنها را در برابر صهیونیست ها مقاوم کرد و نیز توانست طرح های امریکایی ها، صهیونیست ها و عربستانی ها را در سوریه و عراق به شکست بکشاند.

حمید رزق تاکید کرد :خیانت برخی کشورهای عربی به امت اسلام و سازش با صهیونیست ها، این مسئله را نشان می دهد که ما به لحظات پایانی این رژیم نزدیک شده ایم تا در جنگ آینده بتوانیم فلسطین را به اذن خدا آزاد کنیم.

سردار سلیمانی و افق های تازه مقابله با اشغالگران

«معن بشور» مدیر مرکز عربی بین المللی"التواصل و التضامن" از لبنان با پیامی که توسط مصطفی بیرم مجری وبینار قرائت شد، ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان و مرکز مطالعات، مشاوره و اسناد، به جهت تنظیم این وبینار گفت: بر این باورم که نیروی مقاومت و در رأس آن حزب الله لبنان، افق های تازه ای را در مقابله با نقشه صهیونیست ها و استعمارگران در منطقه گشود و همین امر محور خط مقاومت در فلسطین و لبنان بوده و سردار سلیمانی اداره آن را بر عهده داشت. این فرمانده با حضور میدانی خود و همزمان نگاه راهبردی و فرماندهی خود مانع رسیدن آنها به اهدافشان شد.

وی به ترور فرماندهان ارشد توسط صهیونیست ها و استعمارگران اشاره نمود و افزود: این عمل به شدت محکوم است و به رغم تمام اختلافات، جهت توجه ما به سمت فلسطین و مقابله با توطئه صهیونیست ها و استعمارگران است.

معن بشور اظهار امیدواری کرد که با گذشت یک سال از عملیات ترور شهید سلیمانی بتوانیم جبهه مقاومت را از ایران تا لبنان و فلسطین مستحکم تر از گذشته حفظ نمائیم و همچنان موازنه قدرت را در برابر دشمنان نگاه داریم.

مدیر مرکز عربی بین المللی"التواصل و التضامن تاکید کرد: باید تمام تلاش خود را در یک میدان متمرکز کنیم و در این لحظات سرنوشت ساز و سالی که با ترور شهید سلیمانی آغاز و با سازشکاری با صهیونیست ها پایان می یابد را با دقت مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم که دشمن همچنان زمام امور را در دست گرفته و به رغم قدرت روزافزون مقاومت، آنها دست از تلاش های خود برنداشته اند.

معن بشور نشست های مجازی را فرصتی برای حل مشکلات داخلی امت اسلامی دانست تا بتوان از چالش ها و موانع موجود عبور کرد.

ترور سردار سلیمانی برای ادامه حضور تروریست ها در منطقه

«محمد صادق هاشمی» مدیر مرکز مطالعات ازعراق هم در پیامی به این نشست ابتدا به ارائه تاریخچه ای از نقشه امریکا برای منطقه از زمان جنگ جهانی دوم به بعد و نظام دو قطبی و تک قطبی در جهان پرداخته و به پیش بینی حضرت امام خمینی (ره)نسبت به فروپاشی نظام سوسیالیستی در جهان و پس از آن نظام سرمایه داری اشاره  و به صورت گذرا اقدام های آمریکا پس از فروپاشی شوروی تا تأسیس گروههای تکفیری را تشریح کرد.

وی به معرفی نظام ها و مؤسسات تأثیر گذار اقتصادی و سیاسی مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی،سازمان جهانی تجارت آزاد،سازمان ملل، ناتو،سازمان های غیر دولتی،شرکت های چند ملیتی،رسانه ها و نقش آنها در نظام جدید جهانی پرداخت و به ظهور نظام تک قطبی اسلامی با ظهور انقلاب اسلامی ایران و تغییر معادلات جهانی با ظهور قطب روسیه و چین و متزلزل شدن نظام تک قطبی جهانی و ظهور ائتلاف های جدید منطقه ای و جهانی و قدرت های نظامی نوین اشاره کرد.

محمد صادق هاشمی سپس ضمن اشاره به مسئله ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس گفت: این اقدام جهت استمرار و تداوم تروریسم در منطقه صورت گرفت.

وی افزود: نفوذ روسیه و چین در منطقه و متزلزل شدن روابط اروپا با آمریکا نشانه ظهور همان قطب اسلامی جدید در منطقه است.

مدیر مرکز مطالعات ازعراق کشورهای محور مقاومت را در تعیین محدوده آینده نقشه جهان اسلام و عرب محوری و مؤثر دانست و گفت که متغیرهای اقتصادی در آینده ای نزدیک در منطقه باعث تغییر راهبردی از سوی دشمنان ما و به ویژه اسرائیل خواهد شد و لذا تمام هدف صهیونیست ها در حال حاضر جلوگیری از یکپارچه شدن و قدرتمندتر شدن کشورهای محور مقاومت بوده و خواهان تقسیم این کشورها و تضعیف آنها هستند.

حجت الاسلام و المسلمین «سید عیسی طباطبایی» مدیر مرکز امام خمینی (ره) در لبنان هم  با اشاره به آیه ای از قرآن مبنی بر توجه خداوند به عمل انسان و اشاره به ایام سوگواری بانوی دوعالم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها به بیان مسئله شهادت و نشانه بودن آن برای عاقبت به خیری انسان از زبان روایت پرداخت و آن را به سرانجام شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس و عاقبت بخیری این دو شهید ربط داد و با ذکر چند دعا این نشست را پایان داد.


نظر شما