پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۱۳۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
در آیین رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی در بوستان قیطریه عنوان شد؛
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی که به همت فرهنگ‌سرای ملل در بوستان قیطریه برگزار شد، گفت: امروز در حقیقت از دو آیه الهی نیز به عنوان یک نماد یعنی مقاومت و سردار مقاوت حاج قاسم سلیمانی رونمایی می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین رونمایی از سردیس شهید حاج قاسم سلیمانی در بوستان قیطریه، با حضور حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، سیدمهدی مصطفوی قائم مقام معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، حسین امیرعبداللهیان سخنگوی ستاد برگزاری سالگرد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، سیدعلیرضا فاطمیان پور، معاون فرهنگی، علیرضا زندوکیل معاون محترم هنری سازمان فرهنگی هنری،  سید مهدی ساداتی فرماندار شمیرانات، شنبه ١٣ دی ساعت ١٣ در بوستان قیطریه برگزار شد.

امرودی: رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی از مقاومت است

حجت‌الاسلام میثم امرودی: مقاومت و حاج قاسم سلیمانی ترجمان قرآن کریم است

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، ضمن خیرمقدم از متولیان این برنامه تشکر کرد که با زحمات این عزیزان امروز شاهد رونمایی از سردیس سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی هستیم. 

وی افزود: مقاومت، ترجمان قرآن کریم است. معتقدم حاج قاسم هم ترجمان قرآن کریم است. مقاومتی که نه امروز که از زمان پیامبراکرم(ص) بوده است و اینکه امروز نام مبارک حضرت محمد(ص) شنیده می‌شود، ثمره همین مقاومت است. باور داشته باشیم، مقاومتی که امروز دارید در مقابل قدرت، شهرت و تمام رسانه‌هایی که در اختیار استکبار است، ترجمان قران کریم است و دست‌یابی به پیروزی را باید قطعی بدانیم. 

امرودی بیان کرد: چندین سال پیش جنگی نابرابر به راه افتاد. همه دنیا در مقابل امام(ره) ایستادند. ما یک امام، یک قرآن، یک پیغمبر و وعده الهی داشتیم و عده‌ای به نام دنیا جمع شدند تا مقابل امام بایستند اما مقاومت پیروز شد چون ترجمان قرآن کریم بود.

وی در ادامه افزود: روزی مردمانی که ارتش درستی نداشتند، رییس جمهورشان منافق بود و در مقابل، منافقین مسلح بودند، انقلاب کردند و چون قرآن کریم ترجمه می‌شد، توانستند آمریکا را از ایران بیرون کنند. ان‌‌شاالله به زودی شاهد خروج آمریکا از خاورمیانه هستیم. اگر اعتقاد داشته باشید که مقاومت ترجمان قرآن کریم است.

رییس سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: می‌خواهید آیه قرآن را ببینید؟ حاج قاسم را ببینید. چند نفر از شما حاج قاسم را از نزدیک دیدید؟ اما وقتی ایشان شهید شدند چند روز عزادار بودید؟ عده‌ای تا امروز هم عزادار هستند؛ این ترجمان قرآن کریم است. خانواده دوستی، یتیم نوازی، مقاومت، جهاد، تواضع و ادب حاج قاسم سلیمانی نیز ترجمان آیات قرآن کریم است. امروز در حقیقت از دو آیه الهی به عنوان یک نماد یعنی مقاومت و سردار مقاوت حاج قاسم سلیمانی رونمایی می‌شود.
امرودی در پایان گفت: امیدوارم به زودی و بعد از پایان همه‌گیری کرونا در یک جمع میلیونی بتوانیم پیروزی مقاومت و محو استکبار را از سراسر جهان جشن بگیریم.

امرودی: رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی از مقاومت است

سیدمهدی مصطفوی: امید که بتوانیم مثل حاج قاسم محکم و پرجا در این مسیر بمانیم

در ادامه مراسم سیدمهدی مصطفوی قائم مقام معاونت بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت:  اگر بخواهیم بدانیم که چرا حاج قاسم چنین مقام و جایگاهی را پیدا کرده که امروز حتی کسانی که آشنایی مختصری با ایشان داشتند بعد از شهادت این بزرگوار، نسبت به شهید معرفتی پیدا کردند و در دلشان جا گرفته و عاشقانه به ایشان فکر می‌کنند، استعانت می‌گیرم از این ایه شریفه که خداوند می‌فرماید: از بین مومنین، بزرگ مردانی هستند که با آنچه که با خدا تعهد بستند، صادقانه عمل کردند، از بین آن‌ها عده‌ای بودند که این مسیر را طی کردند، رفتند و شهید شدند. عده‌ای که هم ماندند، آنچنان که هیچ تغییری در مسیر و اعتقادشان پیش نیامد. آن افراد کسانی هستند که خداوند از این خصوصیت در توصیف آن‌ها استفاده می‌کند. کسانی که به خدا، روز قیامت، عدالت، پیامبران، رهبران الهی، ولایت ایمان دارند و خود را در چهارچوب و حصار مادی‌گری دنیا محصور نکردند و بر سر ایمان خود محکم ایستادند و هیچ تغییری هم در مسیر خود نمی‌دهند. 

وی افزود: ان‌شاالله بتوانیم جزو افرادی باشیم که محکم و پابرجا در این مسیر ماندند و ارزش‌های الهی را با استحکام دنبال می‌کنند. تمام آرزو، تلاشمان بر این است که در این مسیر تا انتها بدون تغییری در تفکر ارزشی خود پابرجا بمانیم. لازم می‌دانم در پایان از جناب آقای امرودی که نگاه ارزشی را در فعالیت‌های فرهنگی برجسته حفظ می‌کند، تشکر کنم.

امرودی: رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی از مقاومت است

حق‌شناس: تشییع شهید سلیمانی هم‌تراز استقبال و بدرقه حضرت امام(ره) بود

محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در این آیین گفت: در سالگرد پهلوان، قهرمان و دلیرمردی به سوگ نشسته‌ایم که با رشادت، شهامت و ایثارش تمام همت خود را برای برافراشتن پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران بر بام منطقه و جهان صرف کرد و زندگی‌اش را برای این مهم گذاشت؛ چه در دوره انقلاب به عنوان یک انقلابی، چه در دوران جنگ به عنوان یک سرباز و چه در بعد از جنگ به عنوان یک سردار مقاومت در منطقه. حاج قاسم سلیمانی هیچ‌گاه از این مسیر مستقیم فاصله نگرفت. 

وی با اشاره به اینکه سوگ شهید سلیمانی آن قدر سنگین بود که داغش بر دل همه مردم ایران نشست، افزود: شاید بعد از انقلاب کمتر چهره‌ای داشته‌ایم که وقتی او را از دست دادیم، این اجماع با این گستره از دیدگاه‌ها و تفاوت‌ها خودشان را سوگوار از دست دادن این چهره ارزشمند دیدند و اشک ریختند و ریخت سیاه پوشیدند. تهران عزیز هم بعد از دو مراسم بزرگ یکی ۱۲ بهمن و نیمه خرداد که مردم آمدن و رفتن امام(ره) را استقبال و بدرقه کردند، یکی از روزهای تاریخی خودش را ثبت کرد. بدرقه شهید سلیمانی در نوع خود هم‌تراز آن دو رویداد بود و این جایگاه یک سرباز وطن، فدایی میهن و عاشق جمهوری اسلامی و رهبری را نشان می‌دهد.

محمدجواد حق‌شناس تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری تهران از آغاز این اتفاق تا به امروز، همه تلاشش این بود که بتواند در حد توان در این حوزه فعالیت کند. چه با بزرگداشت‌ها، چه با نامگذاری بزرگراه رسالت، چه با برپایی یک مسابقه برای یادمان سازی از آن عزیز و چه با ساخت تندیس‌ها و سردیس‌هایی از این شهید بزرگوار که یادش را گرامی بدارد از سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم که برای خلق این اثر ارزشمند هنری تلاش کردند. یکی از وجوه سردار وجه بین‌المللی ایشان بود و قرار گرفتن سردیس ایشان در فرهنگ‌سرای ملل این ویژگی را بهتر نشان می‌دهد. 

امرودی: رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی از مقاومت است

امیرعبداللهیان: شهید سلیمانی تاکید داشتند که نمادهای شهری در عراق و سوریه همواره روشن باشد

حسین امیرعبداللهیان سخنگوی ستاد برگزاری سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی آخرین سخنران این مراسم بود که عنوان کرد: از شورای شهر تهران تشکر می‌کنم که این روزها در تدارک این هستند که خیابانی در تهران به نام شهید ابومهدی المهندس و متقابلاً در بغداد خیابانی به نام شهید سلیمانی نامگذاری شود و این نشانه‌ای برای پیوستگی و همبستگی میان دو ملت ایران و عراق باشد. 

وی افزود: همه ما در ایران اعم از مسلمان و مسیحی و کلیمی و زرتشتی عشق ویژه‌ای به سردار شهید سلیمانی می‌ورزیم و می‌خواهم نکته‌ای عرض کنم که به مدیریت شهری مرتبط است. فراموش نمی‌کنم در این سال‌هایی که سردار سلیمانی مدیریت پرونده عراق و سوریه را به عنوان بخشی از ماموریتشان برای تأمین امنیت ملی ایران بر عهده داشتند، به همه ظرایف توجه می‌کردند. از جمله نکاتی که قاعدتاً باید در تخصص شهرداری می‌بود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: زمانی ایشان را در بغداد دیدم که به مسئولان ذی‌ربط تاکید می‌کند برای اینکه چراغ عشق و علاقه مردم به ائمه اطهار همیشه روشن باشد، در بدترین شرایط ناامنی در عراق نباید اجازه دهیم پروژکتورهای اماکن متبرکه خاموش باشد. ایشان هم در سوریه و هم در عراق تاکید داشتند که در سطح شهرهای مختلف حتی شهرهایی که به سختی گرفتار مبارزه با داعش هستند، آبنماها و پروژکتورهای رنگارنگ میادین باید دائما روشن باشد. از نزدیک می‌دیدم که به مقامات می‌گفتند این یعنی شهر زنده است و یعنی امید زنده است. 

وی در پایان گفت: این نشان می‌دهد سردار سلیمانی در اوج مبارزاتشان با تروریسم به چنین نکاتی توجه داشتند. ایشان برای انتقال تجربه مدیریت شهری به شهرهای عراق و سوریه از آقای قالیباف شهردار وقت تهران نیز مشورت می‌گرفتند. از حسن ابتکار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ساخت این سردیس تشکر می‌کنم.

در پایان مراسم با ادای احترام به مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد.

امرودی: رونمایی از سردیس حاج قاسم سلیمانی رونمایی از مقاومت است
مطالب مرتبط
نظر شما