پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۳۴۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
با سخنرانی علی‌اکبر اشعری و اسماعیل منصوری لاریجانی برگزار می‌شود
برنامه «یاد استاد» ویژه گرامی‌داشت علامه فقید سید جعفر شهیدی سه‌شنبه ۲۳ دی ماه ساعت ۱۶ در فضای مجازی به صورت زنده پخش می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژه‌برنامه «یاد استاد» به مناسبت گرامی‌داشت سیزدهمین سالروز درگذشت علامه سید جعفر شهیدی نویسنده، مترجم و پژوهشگر فقید با سخنرانی دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی پژوهشگر علوم اسلامی، مدرس دانشگاه و مسئول مرکز دایره المعارف دفاع مقدس و مؤلف بیش از ۹۰ عنوان کتاب در حوزه معارف دینی و عرفان و علی‌اکبر اشعری رییس اسبق سازمان اسناد و کتابخانه ملی به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگ‌سرای گلستان به نشانی golestan.farhangsara   برای مخاطبان پخش می‌شود.

سید جعفر شهیدی سال ۱۲۹۷ در بروجرد متولد شد. وی رییس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود. این استاد فقید همچنین از شاگردان علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد و در حوزه علمیه قم و نجف زیر نظر سیدحسین طباطبایی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی به تحصیل ادامه داد و موفق به کسب درجه اجتهاد شد. وی علاوه بر همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چهار عنوان ترجمه، سه عنوان تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد که شماری از آنها به زبان‌های خارجی ترجمه شده و جوایزی نیز دریافت کرده‌اند. سید جعفر شهیدی دی‌ماه ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

کتابخانه دکتر شهیدی منطقه ۸ در نارمک، ۴۶ متری غربی، پشت بیمارستان انصاری واقع شده است.

نظر شما