جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۴۹
کد خبر: ۱۱۳۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
دبیر بخش موسیقی اولین دوره جشنواره آنلاین "هنر زنده است" می‌گوید برای شرکت در این بخش هیچ محدودیتی به لحاظ سن و سطح مبتدی یا پیشرفته اعمال نمی‌شود.
فردین خلعتبری: همه می‌توانند در بخش موسیقی جشنواره به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، اولین دوره جشنواره آنلاین "هنر زنده است" به شکل رقابتی در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برای عرضه آثار هنری در سراسر ایران در پلتفرم‌های نمایشی از ۱۰ تا ۲۰ اسفند برگزار می‌شود. این جشنواره با مشارکت مؤسسه فرهنگی هنری "برداشت آخر"، مجموعه هنری "مربع ۱۱"، با حمایت مادی بخش خصوصی و حمایت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، بهروز غریب‌پور دبیر بخش تئاتر، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی و محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت جشنواره هستند.

فردین خلعتبری آهنگساز و دبیر بخش موسیقی اولین دوره جشنواره آنلاین "هنر زنده است" درباره جزئیات این رویداد به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من همیشه از تجمیع آرای هنری استقبال کرده‌ام که در این جشنواره چنین چیزی اتفاق افتاده است و اعتقاد دارم اگر مدیریت کلی نبود این اتفاق صورت نمی‌گرفت. ما در جشنواره "هنر زنده است" موسیقی را بخش‌بندی نکرده‌ایم، به این دلیل که نمی‌خواهیم یک ژانر را با یک ژانر دیگر مقایسه کنیم. در نظر داریم اثر هنری را به لحاظ اجرای هنری مورد ارزیابی قرار دهیم. به‌عنوان مثال در بخش آواز، یک نفر ممکن است آواز کلاسیک بخواند و یک نفر دیگر اجرای موسیقی پاپ داشته باشد.

وی افزود: هیچ محدودیتی به لحاظ سن و سطح مبتدی یا پیشرفته نداریم و همه می‌توانند در بخش موسیقی جشنواره آنلاین "هنر زنده است" شرکت کنند. در فراخوان به این نکته اشاره کردیم که اگر فردی می‌خواهد در بخش رقابتی حضور نداشته باشد، در بخش غیررقابتی می‌تواند شرکت کند و به‌شدت از این ماجرا استقبال می‌کنیم.

این آهنگساز بیان کرد: هیئت داوران در بخش موسیقی به‌نوعی انتخاب شدند که با توجه به تجربیاتی که دارند راجع به انواع موسیقی نظر دهند، به دلیل این که می‌خواستیم در عین حال که ظرف موسیقی را عمیق می‌کنیم، دهنه آن را خیلی باز نکنیم. من فکر می‌کنم زمانی که در یک جشنواره سینمایی آثاری می‌رسد، ممکن است یک اثر تاریخی و یا یک ژانر نوآر، اجتماعی و یا کمدی باشد و تمام آن‌ها باید در جشنواره با یکدیگر مقایسه شوند یعنی گونه‌های این فیلم‌ها شاخه شاخه نمی‌شود و ما همین کار را در بخش موسیقی جشنواره انجام دادیم.

او در ادامه گفت: این جشنواره اولین تجربه عوامل اجرایی آن است و مطمئناً زمانی که آن را برگزار کنیم مشکلاتی داریم که آن‌ها را مکتوب خواهیم کرد و در اختیار سایرین می‌گذاریم و خودمان از آن تجربه کسب می‌کنیم، اما یکی از دلایل مهم در این کار این است که ما در دوره‌ای از هنر زندگی می‌کنیم که افراد موسیقی‌های مختلفی گوش می‌دهند و یک فرد می‌تواند چند نوع موسیقی در ژانرهای مختلف موسیقی را دوست داشته باشد و دیگر یک طبقه و موسیقی خاص ندارد. همین موضوع ما را ترغیب می‌کند که ببینیم آیا می‌توانیم یک ارزش‌گذاری مشترک هنری داشته باشیم یا این که مجدداً باید آن‌ها را از یکدیگر جدا کنیم. امیدواریم فارغ از این که چه گروهی به‌عنوان گروه برگزیده معرفی می‌شود، نتیجه کار این نباشد که فکر کنند ما این ژانر را به ژانر دیگر ترجیح می‌دهیم. ممکن است گروهی یک اثر پاپ را اجرا کند که به لحاظ اجرای هنری به‌قدری قوی باشد که بتواند هیئت داوران ما را مجاب کند.

او گفت: این امکان در سایت جشنواره وجود دارد که به سؤالات شرکت‌کنندگان حتی قبل از اینکه ثبت‌نام کنند، جواب داده شود و ما خوشحال می‌شویم تا جایی که بتوانیم، به سؤالات جواب دهیم و سعی کنیم که پیچیدگی‌های حضور در جشنواره را ساده کنیم.

این هنرمند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اختلاف در گونه‌های موسیقی اشاره کرد و گفت: شاید بد نباشد در این اختلافی که در گونه‌های موسیقی وجود داشته باشد، افراد از مرحله انکار یکدیگر به مرحله اصرار به یکدیگر برسند و به همدیگر احترام بگذارند و خودشان را همراه هم بدانند. اگر زمانی در موسیقی تلفیقی می‌گفتیم که به اینجا می‌رسد، این سؤال پیش می‌آمد که به چه صورت می‌خواهد این اتفاق رخ دهد، اما در حال حاضر می‌بینیم که به این جایگاه رسیده است. موسیقی امروز محل تلاقی اندیشه‌ها و افکار است و چه به مخاطب و چه به لحاظ موزیسین‌ها، در اینجا به همدیگر می‌رسند و مهم این است که زمانی که به هم می‌رسند، سر تعظیم به توانایی‌های یکدیگر فرود بیاورند و به یکدیگر احترام بگذارند و درس بگیرند.

خلعتبری در پایان گفت: سؤالی که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره مطرح می‌شد این بود که چرا به‌جز چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت، بقیه هنرها در این جشنواره حضور ندارند. برای این مسئله دلایلی هست. قالب برگزاری جشنواره "هنر زنده است" به‌گونه‌ای است که به سمت امکان نمایش آثار در یک ظرف سینمایی و فیلم چه در قالب ویدئو کلیپ و چه در قالب اجرای تئاتر و موسیقی‌ می‌رود.

مطالب مرتبط
نظر شما