کد خبر: ۱۱۴۰۶۵

یادداشت

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»

محسن سلیمانی فاخر

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم «مامان» از روابط  ساده انسانی  و درحین حال از پیچیدگی‌ تفکر و رفتار بشری حکایت دارد که بازی‌های فرمی‌اش از جمله « رؤیا افشار»، به نمایش این جهان سهل ممتنع  کمک شگرفی کرده است .فیلمساز با بیانی ساده  از این روابط سخن می گوید تا پیچیدگی ها و روابط هزار توی اندیشه  و عمل آنان را  تمام و کمال به عهده مخاطب بگذارد.  مادر کاراکتری است که ابعاد هرمنوتیک دارد و روابط او با محیط درونی اش روابطی دیالکتیک است، شاید او مادری است که  می توان« مام وطن» دانست که  نمی توان  به سهولت  و مقطوع عطایش را به لقایش بخشید.

در این فیلم مادری معرفی می شود که  خارج از کلیشه‌ها  و تیپ هاست. مادری که چهره آرام و معصوم و فداکاری ندارد اما در باطن به افق و آینده پسرانش می اندیشد و ذهنش  به آنان  و نیازهای آتی شان معطوف است . او ازخود گذشته نیست و زمینه را برای یک روابط با احساس مادری فراهم نکرده است  و بر خلاف پیروی از قالب های مرسوم ملودرام‌های اجتماعی  با سادگی ، در فرم و روایت به سراغ تجربه‌های متفاوتی میرود.

افشار در به‌وجود آوردن لحظاتی باورپذیر از زنی جنگ زده  که راننده تاکسی بی همسری است سربلند عمل می کند. او تجربه زندگی در جنگ را به نوعی در خانه مهیا و بازآفرینی کرده است و با استدلالی خاص فضا را متشنج کرده است. مهم و نقطه قوت فیلم آنست که مخاطب از همان ابتدا با نیاز قهرمان آشنا می‌شود و مشاهده می‌کند او برای رفع نیازهای خود و فرزندانش تلاش‌ می‌کند. مادر «مامان»  تصویری منحصر از  جهانی از انزوا ، سختی ،تنهایی و  انتزاع  رو می کند  که در تضاد و تقابل با واقعیت بیرونی‌ است.

مادری که از نه از سوی پسرانش ، نه از سوی همسر نداشته اش ، نه اقوامش و نه مخاطب قابل ستایش نیست .ایثار و مهر مادری اش کم رنگ است  اما مادرانه گی اش هم ناپیدا نیست . او زنی است که ابعاد  ناشناخته ای در روان و روح خود به همراه دارد  .مامان فیلم محترم و نوید سینماگری آگاه را می دهد.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
یادداشت فیلم مامان
اخبار مرتبط

یادداشت به مناسبت درگذشت فتحعلی اویسی

ای دریغ از عمر رفته سوز و سودای گذشته

ارسال نظر
آخرین اخبار
نمایش موزیکال «خرگوش شعبده باز» در فرهنگسرای اخلاق
دیپلمات ونزوئلایی:ملت‌های دارای دشمن مشترک، یک ملت واحد هستند و هویت مشترک دارند
نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «یک حضور» در پردیس ملت
محصول جدید مرکز انیمیشن سوره آماده نمایش شد؛ تماشای «بافنده بهار»
صفحه اول روزنامه ها- چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴
هزار و صدمین نشست کانون شعر هنگام با انتشار کتاب مشترک
کتاب «متولد کوچه ۵۳» منتشر شد؛ خاطراتی از جهادگر فعال در جنگ
نمایشگاه «خیال‌های کامل و سفال‌های چرخیده» در فرهنگسرای ارسباران
بزرگداشت بهروز رضوی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود
ایران، اتفاقی عزیز نشد- محمد کاموس
همایش ادبی «با کاروان سخن» در منطقه ۲۱
رونمایی از مجموعه شعر «شبگردی در آینه» در فرهنگسرای سرو
روایت جنگ ۱۲روزه در نخستین قسمت‌های یک سریال
جشن بزرگ «ایران عزیز» با استقبال بی‌نظیر مردم به کار خود پایان داد
خوانش نمایشنامه «سالگرد» در فرهنگسرای فردوس
حسین عباسی: شاد بودن آدم‌ها روی روح و جسم آن‌ها تأثیر مثبت دارد
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴
محمد مسلمی: جشن‌هایی مثل «ایران عزیز» لبخند را به بچه‌ها و خانواده‌ها برمی‌گرداند
نگارخانه فرهنگسرای امید؛ بستری برای شکوفایی هنر‌های تجسمی
«کلرمون فران» یکی از آثار خوب و ماندگار مینی‌مالیستی این سال‌هاست
محفل شعر عاشقانه در باغ کتاب تهران
ویژه‌برنامه «آوای نو» در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود
نشست بررسی روند تحول مجسمه‌سازی فیگوراتیو در موزه دکتر سُندوزی
نمایش و نقد فیلم «سلاح‌ها» در فرهنگسرای ارسباران
برگزاری جشن در فضای باز یک فرمول عالی برای ایجاد شادی و نشاط است