کد خبر: ۱۱۴۰۶۵

یادداشت

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»

محسن سلیمانی فاخر

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم «مامان» از روابط  ساده انسانی  و درحین حال از پیچیدگی‌ تفکر و رفتار بشری حکایت دارد که بازی‌های فرمی‌اش از جمله « رؤیا افشار»، به نمایش این جهان سهل ممتنع  کمک شگرفی کرده است .فیلمساز با بیانی ساده  از این روابط سخن می گوید تا پیچیدگی ها و روابط هزار توی اندیشه  و عمل آنان را  تمام و کمال به عهده مخاطب بگذارد.  مادر کاراکتری است که ابعاد هرمنوتیک دارد و روابط او با محیط درونی اش روابطی دیالکتیک است، شاید او مادری است که  می توان« مام وطن» دانست که  نمی توان  به سهولت  و مقطوع عطایش را به لقایش بخشید.

در این فیلم مادری معرفی می شود که  خارج از کلیشه‌ها  و تیپ هاست. مادری که چهره آرام و معصوم و فداکاری ندارد اما در باطن به افق و آینده پسرانش می اندیشد و ذهنش  به آنان  و نیازهای آتی شان معطوف است . او ازخود گذشته نیست و زمینه را برای یک روابط با احساس مادری فراهم نکرده است  و بر خلاف پیروی از قالب های مرسوم ملودرام‌های اجتماعی  با سادگی ، در فرم و روایت به سراغ تجربه‌های متفاوتی میرود.

افشار در به‌وجود آوردن لحظاتی باورپذیر از زنی جنگ زده  که راننده تاکسی بی همسری است سربلند عمل می کند. او تجربه زندگی در جنگ را به نوعی در خانه مهیا و بازآفرینی کرده است و با استدلالی خاص فضا را متشنج کرده است. مهم و نقطه قوت فیلم آنست که مخاطب از همان ابتدا با نیاز قهرمان آشنا می‌شود و مشاهده می‌کند او برای رفع نیازهای خود و فرزندانش تلاش‌ می‌کند. مادر «مامان»  تصویری منحصر از  جهانی از انزوا ، سختی ،تنهایی و  انتزاع  رو می کند  که در تضاد و تقابل با واقعیت بیرونی‌ است.

مادری که از نه از سوی پسرانش ، نه از سوی همسر نداشته اش ، نه اقوامش و نه مخاطب قابل ستایش نیست .ایثار و مهر مادری اش کم رنگ است  اما مادرانه گی اش هم ناپیدا نیست . او زنی است که ابعاد  ناشناخته ای در روان و روح خود به همراه دارد  .مامان فیلم محترم و نوید سینماگری آگاه را می دهد.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
یادداشت فیلم مامان
اخبار مرتبط

یادداشت به مناسبت درگذشت فتحعلی اویسی

ای دریغ از عمر رفته سوز و سودای گذشته

ارسال نظر
آخرین اخبار
دوازدهمین گردهمایی افراد دارای لکنت در فرهنگسرای سرو برگزار می‌شود
مادران شاغل؛ میان رؤیا و واقعیت، عشق و تلاش- حمیده آقابابایی
نشست تخصصی «از هشتگ تا کنش» در فرهنگسرای خانواده برگزار می‌شود
نمایش و تحلیل فیلم «ماه کاغذی» در فرهنگسرای ارسباران
روایت اول اگر گفته نشود روایت دشمن غالب می‌شود/ در بحران جنگ، مردم دیگر موبایل‌به‌دست نبودند؛ همدل بودند
ناصر ممدوح در خاطره تهران باقی می‌ماند
بازسازی ذهنی خانواده و شهر در «زیبا صدایم کن»/ تمرکز بر مفهوم «گذر شهری»
معرفی فیلم‌های بلند، بخش بین‌الملل و سریال‌های نهمین جشنواره فیلم شهر
همایون ارشادی درگذشت
دومین روز جشنواره فیلم شهر چه ببینیم؟
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۴
تهران در قاب عکاسان/ روایت شهری تهران از مدرنیته تا خاطره
سخاوت‌دوست: همه اجزای شهر در موسیقی کنار هم معنا می‌گیرند
توران میرهادی در روایتی دیگر
«به شیرینی کتاب» با تقدیر از افسانه شعبان‌نژاد در کتابخانه داوودیه
اکران و نقد «همسایه شما، زهره» در سینما اندیشه
روضه‌ای به زبان هنر با نمایشواره «بانوی بی‌نشان» در فرهنگسرای خاوران
بازپخش سریالی که جاودانه شد؛ این شب‌ها بیننده «هزاردستان» باشید
انتشار «موشک گمشده باقرآباد» از مجموعه در جنگ چه گذشت
اعضای هیئت‌علمی جایزه کتاب سال معرفی شدند
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۱۹ مهر ماه ۱۴۰۴
داوران بخش سریال نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر معرفی شدند
برگزاری شصت و هفتمین نشست کانون عکاسی شفق با نقد عکس اعضا
وقتی شهر در صفحه کتاب جان می‌گیرد و بر پرده سینما دیده می‌شود
شهر زیر ذره‌بین سینماگران و کارشناسان در ۲۱ نشست و کارگاه