یادداشت
یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان حوزه فرهنگ است
بخشعلی قنبری؛
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت امام زمان (عج)، بخشعلی قنبری استاد ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی و نهج البلاغه پژوه در یادداشتی به ابعادی از فعالیتهای بعد از ظهور حضرت پرداخته است:
امتها و ملتها و ادیان درباره منجی آخرالزمان نظراتی دارند ولی در اصل آن اتفاق نظر دارند. درباره اینکه در زمان ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد همه باز اتفاق نظر دارند که عدالت برقرار خواهد شد، اما در این میان این سوال مطرح است که آیا عدالت بدون آگاهی مردم در شناخت حق و باطل و سنت و بدعت و حقیقت متون و تفسیر به رأی ممکن خواهد بود؟ جواب قطعاً منفی است.
آنچه از نهج البلاغه به دست میآید و میتوان آن را دکترین نهج البلاغه درباره مهدویت دانست این است که یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا میکند بلکه روشنگری اولین کاری منجی خواهد بود. اگر این کار انجام نگیرد مطمئناً حرکت امام زمان (عج) با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اگر در روایات از سختی کار آن حضرت سخن به میان آمده بیشتر ناظر به همین کار مهم است. بنابراین از نظر نهج البلاغه مهمترین کار امام زمان (عج) به حوزه فرهنگ مربوط است.
در نهج البلاغه به هیچ وجه از جنگ و خونریزی در عصر آن حضرت سخن به میان نیامده است، البته راقم این سطور منکر آن نیست که ممکن است امام ناچار شود با ظالمان هدایت ناپذیر بجنگد اما جنگ عامه نخواهد داشت بلکه جنگ عامه آن حضرت به حوزه فرهنگ مربوط میشود؛ زیرا به تعبیر علی (ع) در آن زمان تفسیر به رأی جای قرآن حقیقی را خواهد گرفت و بدعت هم جایگزین سنت خواهد شد.
شک نیست که مبارزه با تفسیر به رأی و بدعت تنها و تنها از گذرگاه فرهنگ و کارهای فرهتگی میگذرد و از این جهت است که مبارزه امام و استقرار حکومت آن حضرت به طول خواهد انجامید چراکه جنگ میتواند زود آغاز شود و زود پایان پذیرد اما استقرار امر فرهنگی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
شاید گفته شود که امام (عج) با چه روشی به تفسیر حقیقی قرآن و جایگزینی سنت به جای بدعت اقدام خواهد کرد؟ در جواب باید گفت که قرآن را از قرآن و سنت را با قرآن تفسیر خواهند کرد که امروزه به آن روش معناشناسی میگویند. پس اگر در عصر حاضر هم بتوانیم قرآن و سنت را با این روش تفسیر کنیم به احتمال قوی در مسیر تفسیری امام زمان قرار گرفته ایم. از این طریق میتوانیم در این عصر هم خود را از تفسیر به رأی و بدعت رها کنیم. بنابراین امام زمان (ع) ظهور میکنند تا همه آدمیان را از تفسیر به رأی و بدعت رها سازد.
امتها و ملتها و ادیان درباره منجی آخرالزمان نظراتی دارند ولی در اصل آن اتفاق نظر دارند. درباره اینکه در زمان ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد همه باز اتفاق نظر دارند که عدالت برقرار خواهد شد، اما در این میان این سوال مطرح است که آیا عدالت بدون آگاهی مردم در شناخت حق و باطل و سنت و بدعت و حقیقت متون و تفسیر به رأی ممکن خواهد بود؟ جواب قطعاً منفی است.
آنچه از نهج البلاغه به دست میآید و میتوان آن را دکترین نهج البلاغه درباره مهدویت دانست این است که یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا میکند بلکه روشنگری اولین کاری منجی خواهد بود. اگر این کار انجام نگیرد مطمئناً حرکت امام زمان (عج) با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اگر در روایات از سختی کار آن حضرت سخن به میان آمده بیشتر ناظر به همین کار مهم است. بنابراین از نظر نهج البلاغه مهمترین کار امام زمان (عج) به حوزه فرهنگ مربوط است.
در نهج البلاغه به هیچ وجه از جنگ و خونریزی در عصر آن حضرت سخن به میان نیامده است، البته راقم این سطور منکر آن نیست که ممکن است امام ناچار شود با ظالمان هدایت ناپذیر بجنگد اما جنگ عامه نخواهد داشت بلکه جنگ عامه آن حضرت به حوزه فرهنگ مربوط میشود؛ زیرا به تعبیر علی (ع) در آن زمان تفسیر به رأی جای قرآن حقیقی را خواهد گرفت و بدعت هم جایگزین سنت خواهد شد.
شک نیست که مبارزه با تفسیر به رأی و بدعت تنها و تنها از گذرگاه فرهنگ و کارهای فرهتگی میگذرد و از این جهت است که مبارزه امام و استقرار حکومت آن حضرت به طول خواهد انجامید چراکه جنگ میتواند زود آغاز شود و زود پایان پذیرد اما استقرار امر فرهنگی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
شاید گفته شود که امام (عج) با چه روشی به تفسیر حقیقی قرآن و جایگزینی سنت به جای بدعت اقدام خواهد کرد؟ در جواب باید گفت که قرآن را از قرآن و سنت را با قرآن تفسیر خواهند کرد که امروزه به آن روش معناشناسی میگویند. پس اگر در عصر حاضر هم بتوانیم قرآن و سنت را با این روش تفسیر کنیم به احتمال قوی در مسیر تفسیری امام زمان قرار گرفته ایم. از این طریق میتوانیم در این عصر هم خود را از تفسیر به رأی و بدعت رها کنیم. بنابراین امام زمان (ع) ظهور میکنند تا همه آدمیان را از تفسیر به رأی و بدعت رها سازد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
۲ نمایش تازه در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه میرود
«شبح کژدم» کیانوش عیاری در موزه سینما
رونمایی کتاب «کلاه سفید» در فرهنگسرای خاوران
صدای داستانها در فضای مجازی شنیده میشود
نشست تخصصی و نمایشگاه «سیمای تهران» در موزه عکسخانه شهر
هفتاد و نهمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «کتاب دور سفره»
کتابداران؛ پیامآوران آستان دانایی- محمد فرجزاده
افتتاح نمایشگاه «هنرهای قرآنی؛ سوره مبارکه ضحی» در موزه هنرهای دینی امام علی (ع)
اکران ۱۲ مستند خارجی در بخش «پرتره» سینماحقیقت
نشست «بازنمایی شهر تهران در اجرا و روایتهای دراماتیک» برگزار شد
صفحه اول روزنامه ها- دوشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۴
نکوداشت قدمعلی سرامی در فرهنگسرای فردوس
یادمان هنرمند فقید علی قورچیان در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود
«شهردیدار»؛ گردهمایی معاونان هنری ادوار گذشته سازمان فرهنگیهنری شهرداری تهران
آیین نکوداشت «عباس خامه یار» در فرهنگسرای رسانه
ویژهبرنامه «جشن کتاب» با حضور شهرام شفیعی
رونمایی کتاب «پرامپتنویسی رسانهای» در فرهنگسرای رسانه
فراخوان ثبتنام فصل جدید مسابقه «مجرینو» اعلام شد
آیتالله سید مرتضی نجومی؛ پیونددهنده ملکوت، هنر و معنویت- الهام وزیری
فراخوان دوازدهمین دوسالانه بینالمللی کارتون و کاریکاتور تهران منتشر شد
روایت ایستادگی سوسنگرد در پاتوق نوجوانان کتابخوان
هفتمین نشست «ساعتی با کتاب» با نقد و بررسی کتاب «عقاید یک دلقک»
آغاز اکران آنلاین مستند «هیچکس نخوابد»
برگزیدگان پویش جهانی «کتاب فارسی من» در باغ کتاب تهران معرفی شدند
طرح پاییزه کتاب در بازار کتاب