یادداشت
یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان حوزه فرهنگ است
بخشعلی قنبری؛
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت امام زمان (عج)، بخشعلی قنبری استاد ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی و نهج البلاغه پژوه در یادداشتی به ابعادی از فعالیتهای بعد از ظهور حضرت پرداخته است:
امتها و ملتها و ادیان درباره منجی آخرالزمان نظراتی دارند ولی در اصل آن اتفاق نظر دارند. درباره اینکه در زمان ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد همه باز اتفاق نظر دارند که عدالت برقرار خواهد شد، اما در این میان این سوال مطرح است که آیا عدالت بدون آگاهی مردم در شناخت حق و باطل و سنت و بدعت و حقیقت متون و تفسیر به رأی ممکن خواهد بود؟ جواب قطعاً منفی است.
آنچه از نهج البلاغه به دست میآید و میتوان آن را دکترین نهج البلاغه درباره مهدویت دانست این است که یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا میکند بلکه روشنگری اولین کاری منجی خواهد بود. اگر این کار انجام نگیرد مطمئناً حرکت امام زمان (عج) با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اگر در روایات از سختی کار آن حضرت سخن به میان آمده بیشتر ناظر به همین کار مهم است. بنابراین از نظر نهج البلاغه مهمترین کار امام زمان (عج) به حوزه فرهنگ مربوط است.
در نهج البلاغه به هیچ وجه از جنگ و خونریزی در عصر آن حضرت سخن به میان نیامده است، البته راقم این سطور منکر آن نیست که ممکن است امام ناچار شود با ظالمان هدایت ناپذیر بجنگد اما جنگ عامه نخواهد داشت بلکه جنگ عامه آن حضرت به حوزه فرهنگ مربوط میشود؛ زیرا به تعبیر علی (ع) در آن زمان تفسیر به رأی جای قرآن حقیقی را خواهد گرفت و بدعت هم جایگزین سنت خواهد شد.
شک نیست که مبارزه با تفسیر به رأی و بدعت تنها و تنها از گذرگاه فرهنگ و کارهای فرهتگی میگذرد و از این جهت است که مبارزه امام و استقرار حکومت آن حضرت به طول خواهد انجامید چراکه جنگ میتواند زود آغاز شود و زود پایان پذیرد اما استقرار امر فرهنگی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
شاید گفته شود که امام (عج) با چه روشی به تفسیر حقیقی قرآن و جایگزینی سنت به جای بدعت اقدام خواهد کرد؟ در جواب باید گفت که قرآن را از قرآن و سنت را با قرآن تفسیر خواهند کرد که امروزه به آن روش معناشناسی میگویند. پس اگر در عصر حاضر هم بتوانیم قرآن و سنت را با این روش تفسیر کنیم به احتمال قوی در مسیر تفسیری امام زمان قرار گرفته ایم. از این طریق میتوانیم در این عصر هم خود را از تفسیر به رأی و بدعت رها کنیم. بنابراین امام زمان (ع) ظهور میکنند تا همه آدمیان را از تفسیر به رأی و بدعت رها سازد.
امتها و ملتها و ادیان درباره منجی آخرالزمان نظراتی دارند ولی در اصل آن اتفاق نظر دارند. درباره اینکه در زمان ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد همه باز اتفاق نظر دارند که عدالت برقرار خواهد شد، اما در این میان این سوال مطرح است که آیا عدالت بدون آگاهی مردم در شناخت حق و باطل و سنت و بدعت و حقیقت متون و تفسیر به رأی ممکن خواهد بود؟ جواب قطعاً منفی است.
آنچه از نهج البلاغه به دست میآید و میتوان آن را دکترین نهج البلاغه درباره مهدویت دانست این است که یکی از اساسیترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا میکند بلکه روشنگری اولین کاری منجی خواهد بود. اگر این کار انجام نگیرد مطمئناً حرکت امام زمان (عج) با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اگر در روایات از سختی کار آن حضرت سخن به میان آمده بیشتر ناظر به همین کار مهم است. بنابراین از نظر نهج البلاغه مهمترین کار امام زمان (عج) به حوزه فرهنگ مربوط است.
در نهج البلاغه به هیچ وجه از جنگ و خونریزی در عصر آن حضرت سخن به میان نیامده است، البته راقم این سطور منکر آن نیست که ممکن است امام ناچار شود با ظالمان هدایت ناپذیر بجنگد اما جنگ عامه نخواهد داشت بلکه جنگ عامه آن حضرت به حوزه فرهنگ مربوط میشود؛ زیرا به تعبیر علی (ع) در آن زمان تفسیر به رأی جای قرآن حقیقی را خواهد گرفت و بدعت هم جایگزین سنت خواهد شد.
شک نیست که مبارزه با تفسیر به رأی و بدعت تنها و تنها از گذرگاه فرهنگ و کارهای فرهتگی میگذرد و از این جهت است که مبارزه امام و استقرار حکومت آن حضرت به طول خواهد انجامید چراکه جنگ میتواند زود آغاز شود و زود پایان پذیرد اما استقرار امر فرهنگی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
شاید گفته شود که امام (عج) با چه روشی به تفسیر حقیقی قرآن و جایگزینی سنت به جای بدعت اقدام خواهد کرد؟ در جواب باید گفت که قرآن را از قرآن و سنت را با قرآن تفسیر خواهند کرد که امروزه به آن روش معناشناسی میگویند. پس اگر در عصر حاضر هم بتوانیم قرآن و سنت را با این روش تفسیر کنیم به احتمال قوی در مسیر تفسیری امام زمان قرار گرفته ایم. از این طریق میتوانیم در این عصر هم خود را از تفسیر به رأی و بدعت رها کنیم. بنابراین امام زمان (ع) ظهور میکنند تا همه آدمیان را از تفسیر به رأی و بدعت رها سازد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است| از گمینشافت تا گزلشافت؛ از بومی به جهانی
نمایش و نقد و بررسی فیلم «فرشتهها با هم میآیند» در فرهنگسرای فردوس
نمایش موزیکال «خرگوش شعبده باز» در فرهنگسرای اخلاق
دیپلمات ونزوئلایی:ملتهای دارای دشمن مشترک، یک ملت واحد هستند و هویت مشترک دارند
نمایشگاه گروهی نقاشی و نقاشیخط «یک حضور» در پردیس ملت
محصول جدید مرکز انیمیشن سوره آماده نمایش شد؛ تماشای «بافنده بهار»
صفحه اول روزنامه ها- چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴
هزار و صدمین نشست کانون شعر هنگام با انتشار کتاب مشترک
کتاب «متولد کوچه ۵۳» منتشر شد؛ خاطراتی از جهادگر فعال در جنگ
نمایشگاه «خیالهای کامل و سفالهای چرخیده» در فرهنگسرای ارسباران
بزرگداشت بهروز رضوی در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود
ایران، اتفاقی عزیز نشد- محمد کاموس
همایش ادبی «با کاروان سخن» در منطقه ۲۱
رونمایی از مجموعه شعر «شبگردی در آینه» در فرهنگسرای سرو
روایت جنگ ۱۲روزه در نخستین قسمتهای یک سریال
جشن بزرگ «ایران عزیز» با استقبال بینظیر مردم به کار خود پایان داد
خوانش نمایشنامه «سالگرد» در فرهنگسرای فردوس
حسین عباسی: شاد بودن آدمها روی روح و جسم آنها تأثیر مثبت دارد
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۴
محمد مسلمی: جشنهایی مثل «ایران عزیز» لبخند را به بچهها و خانوادهها برمیگرداند
نگارخانه فرهنگسرای امید؛ بستری برای شکوفایی هنرهای تجسمی
«کلرمون فران» یکی از آثار خوب و ماندگار مینیمالیستی این سالهاست
محفل شعر عاشقانه در باغ کتاب تهران
ویژهبرنامه «آوای نو» در فرهنگسرای خانواده برگزار میشود
نشست بررسی روند تحول مجسمهسازی فیگوراتیو در موزه دکتر سُندوزی