یادداشت/
«کلابهاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد
سید حسین حسنی

در «عصر تصویر جهان» که «زندگی روی صفحه نمایش جریان دارد» و هویت صرفاً با حضور و نمایش خود (سلف) روی خردهصفحههای موبایلی معنا پیدا میکند، اقبال به یک پلتفرم رسانهای صوتی- کلابهاوس - با وجوه شبهتعاملی نه تنها «بازگشت» و «احیاء» عصر رسانههای صوتی نیست، بلکه صرفاً یک مد زودگذار شبهروشنفکرانه و نخبگانی است که با قاطعیت میتوان مدعی شد-دستکم در زمینه اجتماعی ایران-در همان سطح باقی خواهد ماند.
برخی در بحث از این پلتفرم از «ایرانیان عاشق گفتگو» سخن گفتهاند و اینکه کلابهاوس یک بستر برخط همگانی برای تبادل دیدگاه و گفت و شنود فراهم کرده است، اما با اینهمه همانطور که در خط مشی بنیانگذاران این پلتفرم دیده میشود، آنها بیش از آنکه به دنبال هجوم تودهای کاربران عادی به رسانه اجتماعیشان باشند، پیش از هر چیز تلاش کردهاند تا نظر نخبگان دنیای فناوری-ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و استیو بالمر- و سیاست-ولادیمیر پوتین- را به خود جلب کنند. سازوکار داشتن دعوتنامه برای ورود و ایجاد «روم» های مختلف در کلابهاوس دلیل دیگری بر این مدعا است.
ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی میکنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرمهای تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوهها و حیلههای گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روانشناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانههای اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین کوتهفکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلابهاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشمرانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند.
حتی ادعای ایجاد بستری برای «گفت» و «گو» از این هم خاماندیشانهتر است. همانطور که گفته شد، فضای نخبگانی کلابهاوس ابزاری برای تثبیت و تصریح مجدد روابط نابرابر و سلسلهمراتبی ارتباطی در رسانههای پیشاعصررسانههای اجتماعی است. اساساً کلابهاوس بازسازی رابطه یک «گوینده» بسیاربزرگ مبتنی بر منابع قدرت فناورانه و سیاسی و بیشمار «شنونده» -نه در معنای رسانههای تودهای، بلکه خاصتر همچون روزنامهنگاران و کنشگران اجتماعی-است. چنانچه اخیراً در مورد حضور وزیران ارتباطات و امور خارجه ایران در کلابهاوس شاهد بودیم-به جز این دو مورد و کمی هم رئیس سازمان انرژی اتمی، آیا اصلاً در این مدت مدشدن کلابهاوس در ایران، هیچ گزارشی از گفتگوی علمی، فرهنگی و اجتماعی در اتاقهای آن، در رسانههای دیگر بازنشر شده است؟، قطعاً خیر.
کلابهاوس هیچ نویدی برای شهروندان / کاربران عادی رسانههای اجتماعی ندارد. حتی اگر اتاق گفتگویی هم شکل دهند، در نهایت چیزی خواهد شد همانند جمعهای موقتی و محدد مسافران تاکسی در دنیای واقعی، با مباحثههای غیرعقلانی، همراه پیشداوری، هرزگونه و...
درنهایت، به دلیل همین وضعیت نخبگانی، محدود، انزواجویانه و دور از دسترس اتاقهای پلتفرم کلابهاوس است که صفحههای مختلف رسانههای اجتماعی، روزنامههای کاغذی و وبسایتهای خبری وظیفه بازانتشار محتوای مبادله شده در کلابهاوس را متقبل میشوند.
بالاخره اینکه بهویژه در یک برهه زمانی که به انتخابات بااهمیت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ منتهی خواهد شد، امید میرود صداوسیما فضای بازتری را برای مباحثه و گفتگوهای آزاد فراهم کند تا طرفین گفت و شنود مجبور نباشند به پلتفرمهای نوظهور خارجی متوسل شوند؛ همچنین نباید وضعیت به گونهای باشد که افرادی که متولی حکمرانی و مدیریت فضای سایبر و پلتفرمها در ایران هستند، با حضور در یک پلتفرم نوظهور خارجی، به آن رسمیت و مشروعیت ببخشند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
اکران و نقد فیلم «جاده هالو» در سینما اندیشه
«لعبتکان»، سفری در شاهنامه با دید مدرن
صفحه اول روزنامه ها- دوشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۴
ما و خودزنیهای همیشگیمان- محسن سلیمانی فاخر
آغاز جشنواره فیلم کوتاه با یادی از ناصر تقوایی و شهدای جنگ ۱۲روزه
اکران «بچه مردم» و «غریزه» از ۳۰ مهر
شب موسیقی ارسباران با کنسرت گروه موسیقی «امید نو»
بررسی اختلاف زوجین و راهکار مقابله با آن در نشست خانواده پایدار
معرفی هئیت انتخاب بخش دیگر گونههای اجرایی جشنواره تئاتر «شهر»
نقش هوش مصنوعی در روابط عمومی فرهنگی در شهر تهران- محمد فرجزاده
حسین صفا: شاعران جوان نباید در تقلید توقف کنند
فیلم؛ کارگاه هنری دانشآموزی به همراه تور بازدید از موزههای محله پامنار
بازدید مسئولان مجله «الولایه» وابسته به آستان مقدس علوی از موزه امام علی(ع)
«احمد محمود» دوباره آمد
بررسی روانشناختی پویانمای «درون و بیرون» در سکانس ۹۸
«امیرکبیر و ایران» در بازار کتاب
ورکشاپ نقاشی «بانوی البرز» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
صفحه اول روزنامهها- یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴
فرهنگ جهادی؛ اصلیترین سلاح جهاد فرهنگی- محمد باقری
هفتاد و پنجمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «وقتی مغز آدم یک جا بند نمیشود»
کارگاه آموزشی رایگان «هنر سخن و صدا» در فرهنگسرای سرو
نمایشنامه «آواز قو» در فرهنگسرای فردوس خوانده میشود
حضور نصرالله مدقالچی در یک آلبوم؛ شفیعی کدکنی از «دوازده» نوشت
«بحران روایت بحران» در بازار کتاب
چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر فراخوان داد